geen zin meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

geen zin meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:16

Mijn verzorgpony heeft verlatingsangst, dit is overduidelijk. Ze is bang als ze alleen is, al zet ik een paard(van een hoge rang uit de kudde) in de wei naast de bak, en ga dan rijden, is er eigenlijk niets meer aan de hand. ook als ik ernaast loop, of longeer gaat het vrij goed. ik heb dus heel wat grondwerk gedaan en nu gaat het alleen rijden echt heel goed. ik zet eigenlijk geen paard meer buiten, in de wei wil de eigenaar niet, want dan lopen ze volgens hem alles kapot. en vastzetten durf ik niet goed. wantja ik zit namelijk al zelf op een paard, dan staat er ook nog een paard vast. als er dan iets engs langskomt en ze flippen allebij wordt het een beetje lastig om bij te houden.

ik kan nu stappen en draven op het tempo wat ik wil, galop is nog een beetje een issue, maar dat is het ook met andere paarden erbij. Het alleen rijden is nu al iets van 2x goed gegaan.
Alleen wat ze vorige keer deed was echt heel vreemd. Het ging eigenlijk heel goed, ik had net een rondje gegallopeerd.
dus ik draven. Toen ik dus achterin de bak aan het draven was, besloot ze ineens bokkend naar de andere kant te gaan. Ik heb gewoon de manen gepakt(heb ik geen stuur meer weet ik, maar wil der niet onnodig in der bek trekken), en ben er op blijven zitten, maar na dat bokken was ze zo overgeflipt. Ze was dus weer heel dribbellig en wilde heel snel richting de stal.
Heel jammer, want ik was bijna klaar, en toen moest ik weer blijven rijden tot ze rustig was. Want als je stopt na zon boksessie weten jullie wel wat je de volgende keer krijgt.

Ik probeer zelf al te stoppen op een goed moment voor ze denkt dat ze er geen zin meer in heeft. Als het toch gebeurt? hoe kan ik het beste er mee omgaan als ze dit weer doet? gewoon erop blijven zitten en doorrijden of er niets is gebeurt? ik kan haar niet op haar kop geven want als ik dat doe schaad ik het vertrouwen en dan ben ik straks terug bij af.

ik rij heel erg voor mijn plezier, en wil liever geen prestatie druk op mij of de pony leggen. ik ben dus niveau 0. probeer er gewoon zo ontspannen mogelijk van te genieten.

Utrolig

Re: geen zin meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:20

Misschien kun je wat tips van Eddy Modde krijgen. Mijn paard had het op de trailer, kreeg haar er niet alleen in, nu na 2 trainingen kan ik haar alleen laden! Zonder dwang lopt ze voor mij aan de trailer op.
Ik ben geen type van grondwerk en dergelijke, dus zo simpel kan het zijn.

Weet je zeker dat het verlatingsangst is? Kan ze geen pijn/last hebben?
Mijn paard vertoonde dat gedrag ook, die was gevallen in het land en had een wervel verschoven...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:23

PocoGaucha schreef:
ik rij heel erg voor mijn plezier, en wil liever geen prestatie druk op mij of de pony leggen. ik ben dus niveau 0. probeer er gewoon zo ontspannen mogelijk van te genieten.

Je zal toch wel wat druk op je pony uit moeten oefenen, anders zal ze jou nooit als leider zien. Een paard dat bokkend door de bak gaat krijgt van mij een trap onder z'n kont & een boos woord toegesproken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:51

Doubtless schreef:
PocoGaucha schreef:

Je zal toch wel wat druk op je pony uit moeten oefenen, anders zal ze jou nooit als leider zien. Een paard dat bokkend door de bak gaat krijgt van mij een trap onder z'n kont & een boos woord toegesproken.

met prestatie druk bedoelde ik meer dat ik absoluut geen haast heb om zo snel mogelijk op L niveau of wat dan ook te komen;).

ik zou normaal gesproken ook een trap of een tik met de zweep geven, ik heb er zo lang over gedaan voordat ze het niet éng' vond alleen in de bak, en als ik haar nu ga schoppen omdat ze een keer bokt, ben ik bang dat ik straks weer terug ben bij af. een tschhtschhtsscchh heeft ze wel gehad(gebruiken ze in argentinie ipv boze woorden, ben daar 2 maand geweest dus dat doe ik nu automatisch :}.)

Doubtless

Re: geen zin meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:53

Als ze zelf naar de andere kant van de bak durft te sjezen zal ze niet ineens angstig worden als jij aangeeft dat dat niet mag lijkt me...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:56

Ik kan je niet echt tips geven. Maar ik denk dat je het een beetje fout ziet, je mag een paard corrigeren en laten weten wat wel en niet kan. Regels op leggen. Zonder regels kom je nergens. Met mensen niet maar ook met dieren niet iedereen heeft behoefte aan regels.
Dus als je dit op de juiste manier toepast geraak je het vertrouwen van je paard echt niet kwijt. Ik kan verder niet veel over jouw situatie zeggen maar let er op dat je niet over je heen laat lopen, je moet er niet op los slaan, maar niets mis met een tikje om te laten weten dat dit gewoon niet kan. Als je te soft wordt gaat ze er straks alleen maar meer misbruik van maken wat je laat het dan gewoon toe, er zitten geen consequenties voor haar aan vast dus waarom zou ze het laten.