trailer rijden met rijbewijs B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

trailer rijden met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:58

hoi hoi,

Ik ben met een aantal mensen in discussie over het feit of je met rijbewijs B een trailer mag trekken.
Weten jullie het?
Ik heb gehoord en gelezen dat je met rijbewijs B een trailer mag trekken onder de volgende voorwaarden:
De combinatie mag in totaal (plus lading) niet meer wegen dan 3500 kilo.
de auto moet zwaarder zijn dan de trailer (plus lading)
het mag alleen een 1-asser zijn.

Klopt dit?

gr jitske

Ibbel

Re: trailer rijden met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:59

Zie wiki en FAQ.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:04

Mijn rijinstructeur vertelde me dat het inderdaad mag, als het aan de eisen voldoet die je hierboven genoemd hebt. Ik neem aan dat hij het wel weet, en het dus gewoon kan met je B rijbewijs

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:10

jikkes2 schreef:
hoi hoi,

Ik ben met een aantal mensen in discussie over het feit of je met rijbewijs B een trailer mag trekken.
Weten jullie het?
Ik heb gehoord en gelezen dat je met rijbewijs B een trailer mag trekken onder de volgende voorwaarden:
De combinatie mag in totaal (plus lading) niet meer wegen dan 3500 kilo.
de auto moet zwaarder zijn dan de trailer (plus lading)
het mag alleen een 1-asser zijn.

Klopt dit?

gr jitske

Dat klopt inderdaad, maar je zal zien dat je al heel snel over je 3500 kilo zit als je je auto plus ledig laadvermogen + trailer met ledig laadvermogen bij elkaar optelt.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:15

Ik rij zelf met trailer zonder E rijbewijs en het bevalt me heel goed.
Heb mijn trailer wel terug moeten laten keuren zodat hij totaal minder mag wegen (i.v.m. auto die anders te licht was.)
Rij met een VW passat station weeg 1325 (of 1350 ben het ff kwijt)
heb de trailer terug laten keuren naar 1300 en mag nu 760 kilo laden op de trailer om binnen het gewicht te blijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:18

Nee, het klopt NIET zoals je het stelt, het gaat niet om lading maar om laadvermogen.
Leeggewicht auto moet lager zijn dan trailer inclusief laadvermogen, en laadvermogen auto (ongeacht daadwerkelijke lading) plus laadvermogen trailer is de maat voor het totaalgewicht.
En éénasser is misleidend, ook tandemasser valt daar onder (en vijwel iedere trailer is een tandemasser).
Verder moet je auto het gewicht kunnen trekken en voldoende kogeldruk mogen hebben.

Maar lees nou gewoon de wiki en de FAQ staat staat het correct in.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:20

Je uitgangspunten kloppen helemaal.
Alleen in de praktijk betekent dat dat het eigenlijk niet kan. Als je het gaat wegen zal het met het feitelijke gewicht wel kunnen. Alleen veel paardentrailers mogen op papier zwaarder beladen zijn (het laadvermogen). Bij controle gaat het om wat er op papier staat en krijg je een bekeuring. Zoals EL4a1990 aangeeft kan je de trailer laten terugkeuren en dan mag het dus weer wel.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:22

Ibbel schreef:
Maar lees nou gewoon de wiki en de FAQ staat staat het correct in.

Volgens mij heeft TS nog niet aangegeven of ze wel of niet in de afgelopen 20 minuten heeft gedaan.... Dus om dat nu zo hard herhaaldelijk neer te zetten lijkt mij niet echt passen bij een voorbeeldfunctie van een moderator.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:24

@Ibbel... Ik heb het nagevraagt bij het cbr en die vertelde mij dat het het gewicht van auto + laadvermogen was.
Ik kwam met een peugeot boxer + mn trailer plus laadvermogen net 100 kilo over het gewicht heen en dus mocht het niet.
Dus volgens hun was het auto +ledig laadvermogen en trailer + ledig laadvermogen te samen onder de 3500 kilo, plus auto moest meer bedragen dan trailer + ledig laadvermogen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:25