Eigen scheermachine, nu spoedcursus scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Eigen scheermachine, nu spoedcursus scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 08:50

Ieder jaar heb ik in het voorjaar tot juni een overhitte shetlander omdat het simpelweg zo lang duurt voor hij uit die vacht is.
In eerste instantie is zijn borst scheren voldoende en eventueel zijn buik.
Mocht het echt te gek worden kan er nog wat meer af, maar helemaal scheren doe ik niet gauw omdat dat erg koel is als er eens een slechte dag is.
Als je afhankelijk bent van iemand anders is dat toch heel vervelend en momenteel zou zijn borst al geschoren zijn door iemand van Bokt, maar dat heb ik af moeten bellen vanwege de rhino.
Nu heb ik een mooie scheermachine op de kop getikt en moet ik dus binnenkort zelf aan de slag.
Maar nu dus een spoedcursusje.
Waar moet ik zelf op letten?
Tot hoever zou iemand van jullie doorscheren als de borst kaal moet, de hele onderkant hals of juist niet?
Desnoods met foto's is altijd mooi om even een voorbeeld te hebben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:12

Bij ons op stal staat ook een shetlander die tegen de tijd dat hij volledig door de verharing heen is alweer aan de wintervacht toe is (in juli is hij klaar met verharen). Deze wordt helemaal geschoren rond april, dan is de temperatuur zodanig dat het warm genoeg is om zonder deken te kunnen staan. De pony vind het heerlijk als de warme wintervacht eraf is.

Als je niet helemaal wil scheren zou ik iig de hals helemaal, borst en buik scheren en evt de benen. Dan hou je op de rug een "uitrijdeken" over die goed bereikbaar is met de borstel.

Qua scheertechniek, probeer lange halen te maken tegen de haarrichting in. Olie het apparaat elke 10-15 minuten (ik gebruik hiervoor een kookwekker).
Als je een model wil scheren (helemaal kaal is het simpelste) dan moet je goed aftekenen tot waar je het kaal wil hebben, ik gebruik hiervoor goedkope lippenstiften van de action. Zorg ervoor dat links gelijk is aan rechts.
Doe het bij voorkeur buiten (goed licht) en doe gladde kleding (regenpak oid) aan want aan het eind zit je zelf onder de kriebel haren. Bij fleece bijv gaan die haartjes helemaal in de stof zitten = niet fijn).
Iemand die kan helpen is meestal erg fijn om erbij te hebben.

jesito

Re: Eigen scheermachine, nu spoedcursus scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:23

Goede tips, dank je wel.
MIJN EERSTE KEER zal toch wel iets mis gaan.
Ben eens benieuwd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:25

Niemand meer met een foto van een kale borst en buik of tips.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:00

Hier scheren we in ieder geval 1 mini ook altijd zo in april, die is ook altijd pas laat klaar met verharen en staat anders stijf van de jeuk. Helemaal blij als het meeste eraf is. Als het vacht te dik is om te scheren tegen de haarrichting in, kun je ook met de vacht mee scheren. Er blijft dan meer haar zitten, maar de machine komt er veel makkelijker door heen. Hebben hier een merrie gehad met zo'n mega dikke ondervacht dat dit de enigste manier was om e.e.a. er af te krijgen. Eventueel kun je daarna alsnog tegen de haar richting in scheren. Van te voren wassen is wel een goed idee, vacht is dan minder vet en dat scheert prettiger. ook is dan het meeste stof en zand er goed uit. Wel goed laten drogen voordat je scheert uiteraard.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:10

Wat voor olie pakken jullie dan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:13

Scheermachine olie haha.

Lange halen maken. :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:14

Naaimachineolie :) In de bokt wiki staan ook nog tips: http://www.bokt.nl/wiki/Scheren Ik doe trouwens standaard een paar proppen zigzagwatten in de oren. Ik heb tot nu toe nog geen kalmeringsspul nodig gehad daardoor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:14

En ik teken af met een veemarker.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:45

ik teken altijd af met typex, kan je er ook zo weer afborstelen want als het droog is word het een soort van brokkelig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:36

http://www.huisdierspeciaalzaak.nl/arti ... ofessional

Vandaag is die binnen gekomen.
Ik was een beetje bang voor de kwaliteit, maar het ziet eruit als een stevige, rubuuste machine.
Enige minpuntje is dat hij best zwaar is, maar wel meteen een extra messenset erbij.
Misschien dat andere mensen nog iets hebben aan de link.

Ik moet alleen echt eens kijken hoe het werkt want ik heb dit echt nog nooit gedaan.
Ook die grote schroef bovenop, die mag niet te strak dat weet ik.
Het weer gaat nu af dus geen idee of ik hem meteen ga scheren.

mariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:08

Interessant topic om even te volgen. Wij zitten ook met shetten met heel veel haar en na het mennen zijn ze dan ook helemaal nat. Ik zit er nu ook over te denken om te gaan scheren. Maar scheren jullie dan ook onder het borststuk van het mentuig? Ik ben een beetje bang voor schuurplekken bij de afgeschoren haren, of merk je daar helemaal niks van?
(en ehh.. zijn er toevallig ervaren scheerders in Zeeland/ West Brabant die het wel leuk vinden om twee shetjes te scheren?)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 10:17

Moet je eens kijken op Boktmarkt, daar bieden ook veel mensen zich aan of zelf even een advertentie openen.
Ik scheer alleen de borst zodat ik geen deken op hoef, mocht het haar op zijn rug gaan jeuken moet dat er ook af.
Maar vaak als hij de warmte via de borst en buik kwijt kan is het al een stuk beter.
Ik denk niet dat het kwaad kan met het tuig er zijn meer mensen die scheren en het tuig erop leggen.
Ik zou als je de borst alleen doet ook de singel plek meepakken, dit gaat altijd het eerste klitten als ze zo vaak nat zijn.
Oja en als je ze helemaal laat scheren zullen ze toch nog effe onder deken moeten.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:40

Ik volg dit even, ben benieuwd naar ervaringen van die scheermachine die je gekocht heb TS, is niet duur als ie goed is!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:49

jesito schreef:
Niemand meer met een foto van een kale borst en buik of tips.

Beetje uit de kluiten gegroeide shet :+ maar zo scheer ik de hals eruit. Dit is voor de mijne genoeg om dr warmte kwijt te kunnen.
Afbeelding

Ingvdh heeft het eigenlijk allemaal al beschreven, nog kleine toevoeging: zorg dat je het vel goed strak houd. Met name tussen de benen ed. anders is het erg moeilijk scheren, en heb je grote kans dat je er een velletje tussen krijgt.
Aftekenen doe ik met gewoon krijt wat ik even in water doop. Geeft beter af en als het opgedroogt is veel duidelijker zichtbaar. En idd regenpak aan.......... het begint mij nu alweer te kriebelen als ik eraan denk.....scheren :+ :D

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:56

Ik zie al goeie tips voorbij komen. Vooral die van watten in de oren! Nooit aan gedacht!
Verder kun je iemand vragen om even een voorbeentje naar voren te tillen zodat je de oksel goed kan scheren omdat ze daar van die rimpeltjes hebben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:07

ik volg dit ook even, ik heb net dezelfde machine binnen als TS, hij is inderdaad vrij zwaar en maakt ook flink wat geluid, maar ziet er verder goed uit.

hmm watten in de oren goed plan, vraag me alleen af of die van mij dat wel gaat accepteren

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:37

Praam doet ook altijd wonderen, maar pas wel op, soms lijkt het alsof ze helemaal in dromenland zijn, maar ze kunnen toch ineens er uit breken en gaan slaan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:13

Rina, zo heb ik het ook ongeveer, ik heb wel de buik meegepakt.
Die buik is super dik behaard en moet altijd eerst geknipt voor we kunnen scheren.
Zeker nadat hij gister en eergister zo heeft staan zweten.
Ik ben blij met het resultaat en mijn pony ook.
Meteen krabben en rollen, wat zal die blij zijn om weer wat af te koelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:15

Silly1972 schreef:
ik volg dit ook even, ik heb net dezelfde machine binnen als TS, hij is inderdaad vrij zwaar en maakt ook flink wat geluid, maar ziet er verder goed uit.

hmm watten in de oren goed plan, vraag me alleen af of die van mij dat wel gaat accepteren

Hey wat leuk.
Vond het een mooi prijsje om 1x per jaar dit mee te scheren.
Mijn pony was super braaf, maar dat is die altijd en hij is al vaker geschoren.
Voorheen kwam vaak iemand met zo'n zware koeienmachine maakte ook een pokkeherrie.
Ik ben alleen nog niet zo handig met het instellen van het apparaat.
Maar al doende leert men.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:08

ja ik vond het ok een leuk prijsje, ging mij op zijn benen (hij heeft nogal last van mok, en eens per jaar zijn hele lijf).

Ik heb al eerder een paard geschoren, maar die was zo braaf, die genoot er echt van, was dus echt makkelijk, ging ook heel goed en dat voor een eerste keer.
Inderdaad goed de haarrichting volgen en straktrekken, dan kan er weinig misgaan.

Weet alleen nog niet hoe de mijne erop reageert, heb hem pas net en hij is nog jong.
maar dat zien we vanzelf

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:45

Silly1972 schreef:
ja ik vond het ok een leuk prijsje, ging mij op zijn benen (hij heeft nogal last van mok, en eens per jaar zijn hele lijf).

Ik heb al eerder een paard geschoren, maar die was zo braaf, die genoot er echt van, was dus echt makkelijk, ging ook heel goed en dat voor een eerste keer.
Inderdaad goed de haarrichting volgen en straktrekken, dan kan er weinig misgaan.

Weet alleen nog niet hoe de mijne erop reageert, heb hem pas net en hij is nog jong.
maar dat zien we vanzelf

Gewoon de tijd nemen, hopelijk gaat het goed.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:55

ja joh ik zie wel, morgen in ieder geval even laten wennen aan het geluid en even precies bekijken hoe dat ding werkt ;-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 18:09

Silly1972 schreef:
ja joh ik zie wel, morgen in ieder geval even laten wennen aan het geluid en even precies bekijken hoe dat ding werkt ;-)

Ik heb nog nooit geschoren en zat met die knop bovenop te klooien en ik had 'm te los.
Wel heb ik vlijtig geolied en schoongemaakt.
Thuis heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Mocht er in april/mei een hittegolf aankomen, dat gaat hij helemaal kaal alsnog maar eigenlijk wil ik dat voorkomen.

Succes silly

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:15

Nu dat geluid vond hij in het begin eng, maar wende er snel aan.
Alleen voor de achterbenen tot aan de knie is het een vrij groot ding en niet makkelijk daarvoor is een opscheermachine beter.