Ik zal het een beetje kort proberen te houden
Mijn pony is een tinker van 7 jaar en ik heb hem nu ongeveer 4 maanden. Hij is altijd met bit gereden, maar sinds hij bij mij is, doe ik alles bitloos/met halster.Het probleem is dat hij bijna altijd zijn zin doordrijft. Als ik hem bij wijze van spreken een vinger geef, pakt hij mijn hele hand.
Een voorbeeld: Ik heb hem geleerd dat hij géén gras mag eten, NOOIT. Wel in de wei natuurlijk
,maar niet als ik met hem aan het werken ben. En dat ging eigenlijk redelijk goed
Hij heeft altijd voor een koets gelopen, maar omdat wij nog geen koets hebben, doen we voor het moment alleen nog lange lijnen. Maar dan 'oh, een plukje gras. Ik heb al zooo lang geen gras niet meer gegeten, dat ik dat plukje nu wel wil hebben'. ( Hij staat dag en nacht op een wei van 1 hectare met onbeperkt hooi en gras.) Dus dan gaat hij er naar toe. Soms ben ik er op tijd bij, maar als ik iets te laat reageer, is zijn hoofd niet meer omhoog te krijgen. Totdat ik dan zeg 'stap' ( reageert niet), stap met lichte tik van de leidsels(reageert nog altijd niet) en dan stap met hardere tik van de leidsels en daar reageert hij wel op. ( Ik heb hem stemcommando's geleerd, en omdat hij normaal zo goed luistert, is hij niet gewend om die laatste en hardste stap te krijgen.) En dan gaat hij dat steeds vaker en langer doen, totdat hij en ik zo opgefokt zijn dat hij gewoon supersnel begint te wandelen, ik hem nauwelijks kan volgen en hij gewoon naar niks meer luistert. Dit doet hij niet alleen bij lange lijnen, maar ook als ik wil dat hij mij volgt ( zonder halster en touw) en weet dat hij een beloning zal krijgen. Bij het rijden en erlangs lopen luistert hij wel perfect naar mijn commando's.
Wat moet ik doen? Want zo eindigen we altijd slecht. Ik heb niemand die kan meegaan met mij om langs hem te lopen en de commando's te geven en dan dat ik stilaan het overneem (achter hem). Misschien moet ik een instructrice:instructeur zoeken?
Sorry als het onduidelijk is, vraag maar als je iets niet snapt/nog iets anders wilt weten.
Groetjes
Heike en Wolfgang ( pony)
)
. Dat is een andere modus ofzo
. Met de oogkleppen ziet hij niets achter zich dus als hij bang is wanneer hij een zweep ziet, en niet van het geluid of het gevoel kan het best dat ie met kleppen niet bang is van de zweep.