Paard is bang voor alles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Paard is bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:35

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar dit is het probleem:
Mijn paard is erg bang voor alles (zowel voor als achter hem). Het loopt uiteen van hindernissen tot papiertjes (die stil liggen), klittenband, vogels, een emmer die normaal nooit in de wei ligt, een paardenspeelbal en hij is zelfs bang voor als je felle kleding aan hebt en ga zo maar door. Ik weet hier erg slecht raad mee want je kan moeilijk alles een voor een desensibiliseren. Hij is ook erg kopschuw dus misschien geslagen tussen zijn oren. Weet iemand hoe je al deze angsten kan stoppen of in elk geval verminderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:37

Mijn eerste gedachte is.. ziet dit paard wel goed?! Als hij slecht ziet kan hij de dingen gewoonweg niet goed indentificeren.
Dit omdat ik eens een paard heb gekend die dus precies hetzelfde deed.. maar die bleek aan 2 ogen nog maar weinig te kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-12 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:38

Een paard dat overal bang voor is heeft in ieder geval iemand nodig waarop hij kan vertrouwen. Ik zou eerst zelf gaan schriktraining lessen met een paard dat minder bang is. Zodat je weet waar je eigen zwakheden zijn, en daaraan kunt werken. Kijk of dat verschil ook al verschil gaat uitmaken bij je paard. Daarnaast zou ik informeren of je een zicht en hoortest bij je paard kunt laten doen, zodat je weet of er wellicht een medische reden is voor de bangheid van je paard.

NoorW

Re: Paard is bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:43

Het paard wordt gedeeld met meerdere mensen (bijrijders enzo) en hij heeft bij iedereen het probleem dus de kans is klein dat het aan de mensen ligt maar ik ga inderdaad zeker een oog en oor test laten doen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:43

Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:58

Wat je verwacht krijg je ook, en zeker als het om schrikreacties gaat. Hoe is jouw houding bij dit paard? Ben je zelf al constant aan het zoeken waar hij van kan schrikken?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:18

Ik ben zelf heel ontspannen en verwacht niet direct een schrikreactie maar hij komt toch steeds weer wel. En zelfs al weet ik dat hij het misschien eng vind dan toch verwacht ik (en hoop ik) dat het niet zo is.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:44

Inderdaad een paard wat slecht ziet vind alles natuurlijk veel spannender.. Maar als hij lichamelijk niets mankeerd zou ik ook aanraden om gewoon zelf heel zelfverzekerd er mee om te gaan! En het paard vertrouwen geven.. En misschien veel dingen oefenen, het paard veel dingen laten zien zodat hij veel kent!