Hoe wennen aan de beugels langer maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe wennen aan de beugels langer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:50

Ik keek op de camera de foto's terug en zag dat ik de beugels toch wel erg kort had :=
Voor mijn gevoel viel het altijd mee, want het zit lekker. Maar goed, foto was toch echt duidelijk. Ik druk mijn hak namelijk veel te ver uit.
Maar nu wil ik toch de beugels langer maken, maar...
Hoe wen je eraan?

(ik rijd alleen buiten en les is geen optie bij gebrek aan bak/berijdbare weide en geen trailer)

Esmee_RS

Re: Hoe wennen aan de beugels langer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:51

Gewoon eerst 1 gaatje langer maken totdat je daaraan gewend bent, daarna nog een gaatje tot je daaraan bent gewend enz

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:55

Als je lekker zit, je paard er geen last van heeft en je rijdt geen wedstrijden (wat ik begrijp uit je tekst) waarom zou je dan met langere beugels willen rijden? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:57

Haha is ook zo, paard heeft geen last van erg uitgedrukte hakken (mijn zit is verder wel oké) maar mijn knieën vinden het minder fijn als ik een lange rit maak.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:58

Sterker nog, bij buitenrijden wordt vaak aangeraden om je beugels iets korter te hebben voor een steviger zit, maar het gaat er altijd vooral om dat jij goed, veilig en comfortabel op je paard zit.

Als je je beugels toch langer wilt maken: gaatje voor gaatje tot je gewend bent.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:59

Een tijdje zonder beugels gaan rijden, en ze daarna aandoen. Zul je merken dat je ze een stuk langer moet doen om lekker te kunnen zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:04

Hmmm misschien kan ik dan beter kijken naar andere beugels. Ik zit inderdaad wel stevig zo en belemmer mijn paard ook niet. Op het moment dat ik de beugel wel langer doe, merk ik zelf dat ik bij de snellere gangen wel meer steun op paard en bij een gekke beweging, maken mijn benen ook een meer afwijkende beweging :')

Zonder beugels is te proberen, kan ik ze dan zo voor het zadel leggen? (linkerbeugel op rechterschouder en andersom) of is dat vervelend voor het paard? (want beugels eraf halen vind ik niet handig als hij het wel ineens in de bol krijgt := )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:05

Ja hoor, als je ze gekruist voor het zadel legt, kan prima. Leg ze niet helemaal tegen het zadel aan, dan kan het gaan klemmen, maar iets ervoor moet kunnen, deed ik vroeger ook altijd!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:13

Ze komen aardig dicht tegen het zadel aan, heb korte benen := maar het valt zeker te proberen! :)

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:07

dat probleem heb ik ook gehad toen ik op een dressuurzadel moest gaan rijden en dan moeten je benen natuurlijk wel lang zijn. maar ik ging veel zonder beugels rijden en dat helpt heel goed en gewoon gaatje langer wennen en weer gaatje langer, en nu rijd ik heerlijk met lange beugels zeg maar!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:59

Als je vooral buiten rijdt dan zou ik het gewoon zo laten. Rij je met een dressuurzadel buiten? Als je dan last krijgt van je knieen dan kun je altijd nog naar langere beugels gaan, maar een handigere oplossing is naar een VZH of springzadel voor je buitenritten.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:08

doe ze eens 5 gaten langer, zodat je ze echt je best moet doen om ze aan te raken zegmaar. Iederekeer dat je rijd doe je ze na een half uur rijden 1 gaatje langer. doordat je eerst zowat geen steun hebt en het niet fijn zit, is 1 gaatje korter al een heel feest, en zit dat echt lekker! zo kan je net zo lang doorgaan tot je op de lengte zit hoe het mooi is. werkt echt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:49

Veelzijdigheidszadel heb ik al jaren :j
Haha dat is ook wel een optie, gewoon de beugels echt te lang doen.

Maar ik denk dat ik de beugels langer maken maar oefen eerst in de wei als die droog is... Ik vind het toch veiliger om eerst alleen buiten echt steun te houden. Lange ritten zit er nu ook nog niet in, maar ik ga zeker oefenen. Want het zal toch moeten lukken, goed zitten met beugels 1 gaatje langer :j

Bedankt voor de tips!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:44

Ik moest er ook heel erg aan wennen,maar ik heb het gewoon gedaan. Hop 2 gaten langer en rijden, je went wel :P

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:22

ik had 't probleem dat ik bij een andere stal ging rijden (overstap van dressuur naar ijslanders) en daar moest ik ook veel langer rijden, en ik vond dat gaatje voor gaatje te langzaam ging, dus heb een keer m'n beugels gewoon zo 4 gaatjes langer gemaakt, is ff wennen maar daarna rijdt 't gewoon véél fijner (in totaal rij ik iets van 6/7 gaatjes langer dan bij dressuur) dusja, maar dat scheelt bij iedereen, de een moet heel erg wennen, de ander totaal niet..