vergunningen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

vergunningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:26

Hoi,

Aangezien ik mij eens aan het verdiepen ben in het hebben van een paardenhouderij vraag ik mij af welke vergunningen ik zou moeten hebben om een paardenhouderij/handel/pensionsstal te hebben.
Ik hoef verder geen reacties dat het onrealistisch is om een paardenbedrijf op te zetten in deze periode etc.
Ben mij puur aan het verdiepen in deze branche. :)

Groetjes,

Mri

Re: vergunningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:40

google, gemeente en zoekfunctie op bokt.
Er is genoeg te vinden ;)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:36

je kunt zo een paardenbedrijf beginnen, dat is gewoon een kwestie van aanmelden bij de KvK.
een locatie is dan wel fijn om te hebben, al dan niet gehuurd.
De locatie waar de paarden zouden staan, zou dan wel een agrarisch of evt een manege/recreatie bestemming moeten hebben. Een en ander afhankelijk van je type paardenbedrijf. Bedrijfsmatig heb je wel te maken met milieu eisen, en daar staan bijv ook het max aantal te houden paarden op. Paardenhouderij/fokkerij kan wel agrarisch zijn, evt pensionstal ook nog, maar manege en lesgeven wordt niet door elke gemeente gedoogd. Dat wordt vaak gezien als sport/recreatie/dienstverlening.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:38

het is ook per gemeente/provincie verschillend.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:42

swatch schreef:
je kunt zo een paardenbedrijf beginnen, dat is gewoon een kwestie van aanmelden bij de KvK.
een locatie is dan wel fijn om te hebben, al dan niet gehuurd.
De locatie waar de paarden zouden staan, zou dan wel een agrarisch of evt een manege/recreatie bestemming moeten hebben. Een en ander afhankelijk van je type paardenbedrijf. Bedrijfsmatig heb je wel te maken met milieu eisen, en daar staan bijv ook het max aantal te houden paarden op. Paardenhouderij/fokkerij kan wel agrarisch zijn, evt pensionstal ook nog, maar manege en lesgeven wordt niet door elke gemeente gedoogd. Dat wordt vaak gezien als sport/recreatie/dienstverlening.

En daar heb je meteen je probleem. Het merendeel van de activiteiten in de paardenbranche valt namelijk inderdaad onder recreatie. Aan een agrarische locatie heb je vrijwel niets....Echter een locatie met bestemming 'recreatie' is moeilijker te vinden en vaak duurder.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:57

www.lto.nl staat veel informatie op.
Je hebt je aan allerlei wetten en regels te houden.

Wij waren ook bezig met een schitterend pand. Agrarische bestemming..konden er geen drol, ja een opfok starten, waar je harder staat te werken dan te verdienen..leuk voor erbij, maar niet als hoofdinkomen.
We zouden starten met een pensionstalling en een deel verhuren. We kregen de vergunningen niet op kort termijn rond, een recreatieve vergunning.
Alles ligt aan het bestemmingsplan en aan jouw bedrijfsplan.

Dus gemeente, het lto (die zijn echt heel uitgebreid) en KvK..en zo zijn dr nog veel meer instanties, maar dit waren voor ons de belangrijkste, omdat sommige instanties andere wetten handhaven en ik er helemaal torendol van werd. De gemeente gaf mij het advies dat zij de meest duidelijke regels hadden.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:11

een paardenhouderij kan prima agrarisch hoor. je moet maar eens kijken bij de sectorraad, ze hebben een site en een heel boekwerk dat je kunt bestellen. Het is maar net hoe en in welke vorm je het wil gieten. Met alleen een recreatiebestemming kun je echt niet zomaar 20 (of meer) paarden houden hoor.
Elke gemeente kan andere voorwaarden hebben staan in het vigerende bestemmingsplan en dan kunnen ze het je nog heel moeilijk maken als ze het liever niet willen. De vraag van de ts gaat toch over een paardenhouderij? en daar valt nog wel meer onder als alleen pensionstal.
In het buitengebied worden bedrijven met een agrarisch karakter wel gestimuleerd. Een pensionstal zou hier dan bijv. weer wel kunnen.
Je moet je gewoon goed in de materie verdiepen en uit (laten) zoeken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:13

Dank jullie wel! Hier kom ik veel verder mee voor mijn ondernemingsplan.
Het idee is er, de uitvoering komt misschien vanzelf wel. Hahah.
Van mij mag dit topic dicht... ;)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:08

maaike, als je bezig bent met vergunningen is het meschien een idee om contact met Anmarijn op te nemen.

het is mijn moeder en wordt veel gevraagt om vergunningen rond te krijgen, ook veel in de sector waar jij nu mee bezig bent.