van alles en nog wat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykamal

van alles en nog wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:16

ik heb nu al een poos (jaar/anderhalf jaar) een pony, een grote E, 8 jaar oud, hij staat bij ons thuis.
Een superlief beest, maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan.
Ik heb hem van iemand gekocht die hem vanaf zijn 4e had, ze heeft er 4 jaar mee gedressuurd en is met hem in de L gekomen.
Het is totaal geen dressuur paard maar hij kan goed lopen als hij wil.
Ik ben er meteen vanaf dat ik hem had mee gaan springen,
dat pakte hij SUPER op en ben ook snel met wedstrijden in de B begonnen,
ene prijs na de andere
ik mocht meedoen aan het Overijssels kampioenschap maar die ging niet door,
daarom ben ik maar meteen in de L begonnen
toen ging het meteen mis, hij weigerde (wat hij normaal nooit deed)
en met dressuren was hij altijd al erg vervelend (vroeger sloeg hij met zijn hoofd, maar we hebben 2 grote wolfskiezen door de tandarts laten verwijderen waardoor hij dit afleerde)
maar nu gaat hij in de draf al aangalopperen en bokken en stilstaan. Hij is echt niet ondeugend en heeft ontzettend veel respect voor me, dit doet hij volgens mij ook alleen omdat hem dingen dwars zitten.
We hebben er ook een osteopaat bijgehad, en 1 keer een sportmasseur,
maar eigenlijk kan ik het verschil niet erg goed merken.
Ik ben nu van plan Albert van Es erbij te halen.
Voor zover ik weet zit mijn paard vast in de lendenen, vooral als ik op de linkerhand rijd.
Hij staat ook altijd met zijn kont naar je toegekeerd in de stal als je eraan komt en draait zich alleen om voor eten.

Hij vertrouwd me 100% maar toch heeft hij soms rare acties,
zoals uit het niets gaan hangen bij de manege als ik hem vast zet. (meestal zie ik het nu wel aankomen)
weglopen/draaien als ik het zadel op wil doen
soms wil hij zijn stal niet inlopen en als ik dan aan het halster ga trekken schiet hij met zijn hoofd omhoog (dit doe ik dus ook bijna nooit)
hij laat zich niet snel pakken door andere mensen (tenzij ze eten hebben)
als ik het hoofdstel op wil doen of iets anders bij zijn hoofd schiet hij soms ook met zijn hoofd omhoog alsof ik hem wil gaan slaan
ook als ik hem borstel doet hij dat soms.
hij wil nu wel makkelijker de trailer in, vooral als de pony van me zusje eerst gaat. maar soms wil hij dat nog steeds niet en zo snel je dan druk op het halstertouw zet schiet hij naar achteren.
als de pony van mijn zusje de trailer uit gaat en hij alleen achterblijft breekt hij de hele trailer af

het gaat steeds beter met al deze dingen maar ik weet gewoon niet wat de oorzaak is?

het zijn allemaal verschillende dingen waar ik niet echt de vinger op kan leggen,
de ene keer gaat het beter met rijden
de andere keer gaat het ineens super slecht.
hetzelfde geldt voor de omgang, hij bijt nooit en is echt nooit gemeen. maar wel angstig?

ik zit er helemaal een beetje doorheen want ik weet niet echt meer wat ik ermee moet.
deze pony heb ik gekocht omdat ik ermee in de sport verder wou,
hij heeft hier ook echt wel de kwaliteiten voor (afstamming e.d.)
hij pakte alles razendsnel op en vond het super leuk tot het hem pijn begon te doen,
hij wil voor me door het vuur maar ik merk gewoon dat er dingen zijn die hem dwars zitten.
wat kan ik doen?

bedankt alvast voor reacties e.d. het zal vast misschien wel voor een deel aan mij liggen,
maar ik heb al van alles geprobeerd, ik behandel mijn paard met liefde en respect maar op dit moment sta ik gewoon stil wat betreft paardrijden omdat er geen stijgende maar juist een dalende lijn in zit.
ik hoop dat jullie mijn post nog een beetje begrijpen hahah.. :')

CodyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:47

Ik kan je helaas geen tips geven, mijn eigen meissie is net zo en ik weet ook niet meer wat ik er mee aan moet...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:54

Citaat:
hij pakte alles razendsnel op en vond het super leuk tot het hem pijn begon te doen,
hij wil voor me door het vuur maar ik merk gewoon dat er dingen zijn die hem dwars zitten

Heel verhaal, en kort antwoord: uitzoeken wat hem dwarszit, want dat er iets dwarszit is wel duidelijk.
Je kunt jezelf hierbij vragen stellen:

1. kijk naar het harnachement (zadel hoofdstel bit, singelplaats ed, is het allemaal wel goed en dit luistert echt nauwer dan iedereen denkt!)
2. lichamelijk: er zit ergens iets niet goed in zn lijf, dat is duidelijk. Wat, daar kun je alleen maar achterkomen door goed te kijken naar je paard: wanneer doet hij precies wat en waarom (wat wil hij ermee bereiken.) Wat zei de ostheopaat? Als een paard niet goed kan aandraven maar gaat bokken en galloperen zou ik zn SI gewricht eens na laten kijken.
3. zijn er gebeurtenissen in het verleden, bv je paard is gevallen of bv over te kop geslagen) waarbij je de oorzaak kunt zoeken.

En last but not least: laat jezelf niet aanpraten dat dit dominantie oid is: je paard heeft ergens last van!!! Als je er zelf niet uitkomt: zoek hulp van een professional!

Samantha_01

Re: van alles en nog wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:53

<ijn eerste reactie als ik je verhaal lees, is dat hij pijn in zijn rug heeft. Dan is dressuur, vooral afbuigen, geen pretje en bij hoger springen komt er meer gewicht op zijn rug bij de landing en moet hij meer basculeren wat allemaal pijn lijkt te doen.

En als je hem longeert of vrij laat springen, gaat het dan goed of wil hij dan ook liever niet werken? Of gebruikt hij dan wel goed zijn lichaam?

Rolt hij wel eens en zo ja, kan hij overrollen? Als hij alleen maar op 1 zijde gaat liggen schurken en niet overrolt kan het betekenen dat het ook niet prettig is voor hem om iets met zijn rug te doen.(dit hoeft natuurlijk niet alles te zeggen want het ene paard rolt nu eenmaal grager en soepelijker dan een andere, het beste kan je het vergelijken met hoe hij het vroeger deed, toen alles nog goed leek te gaan)

Uiteraard ben ik geen dierenarts dus ik zou zeggen, laat hem goed bekijken door een deskundige. Want als hij echt pijn heeft dan zal zijn gedrag en humeur er niet beter op worden en jullie resultaten samen ook niet.

Ik hoop dat je de oorzaak snel weet.

kellykamal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:49

bedankt voor de reacties,
ik heb hem nog bijna nooit gelongeert,
maar als ik dat wel doe gaat dat inderdaad erg moeilijk en loopt hij alleen maar naar me toe met zo'n gezicht van; moet dit nou?
hij rolt meestal wel over als hij gaat rollen.
ik denk dat ik het nog maar even zo op zijn beloop laat, dat ik hem gewoon goed probeer te rijden en dan hoop ik dat het vanzelf wel weer beter word, dat hij losser komt.