hoofd naar voren trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brussen

hoofd naar voren trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 12:47

wij hebben sinds 6 maanden een New Forrest D pony (merrie) die wij hebben gekocht van mensen die er alleen buitenritten mee hebben gemaakt. De pony is 6 jaar oud. Af en toe een lesje en springen maar de pony is nooit echt in de structuur gekomen die nodig is om er wedstrijden mee te gaan rijden. De pony (Whisper) is van onze dochter van 10. Op de stal waar de pony staat is er de laatste 2/3 maanden hard gewerkt om de benodige structuur in de pony aan te brengen. Dit is gebeurd door ervaren trainsters. Na een moeilijk begin (logisch) leek het allemaal goed te gaan. De pony loopt goed ziet er goed en sterk uit en vertoond in de normale omgang geen vervelend gedrag. Ook is er in het begin een ostiopaat en een masseur bij geweest die de pony een aantal malen hebben behandeld zodat ze geen ongemak meer in haar lijf had.
Het probleem wat de pony heeft is dat ze tijdens het rijden haar hoofd helemaal naar voren naar de grond strekt met als gevolg dat onze dochter hard naar voren wordt getrokken. Soms begint ze hiermee na een half uur maar soms ook al vanaf het begin. Dan is er dus niet mee te rijden. Ook de trainsters geven aan dat zij (ondanks dat ze sterker zijn dan onze dochter) moeite hebben om de pony dan in het gareel te houden.

Wie herkent dit probleem en heeft bruikbare tips voor ons

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:12

Ik herken het probleem, op de stal waar ik vroeger stond was een manage pony die precies hetzelfde deed. Op zich rende hij niet weg of ging harder maar hij trok steeds de teugels uit je handen of trok je naar voren als je de teugels probeerde op maat te houden.
Bij hem leek het wel dat hij gewoon al het teugelgepluk van al die manage mensen zat was en dus graag ervan af wilde zijn.

Als jullie pony geen fysieke beperkingen heeft in zijn rug en nek waardoor hij probeert de pijn te vermijden door dit gedrag (wat je wel moet uitsluiten dus), dan kan het zijn dat hij gewoon geen zin heeft in gepluk in de mond.
Best kans dat die mensen die er buitenritten mee maakten, ook gewoon lange teugel gaven en niet dressuurmatig aan de gang gingen.

Verder is de pony nog redelijk jong en jonge paarden lopen nog op de voorhand en dragen hun hoofd laag. Ze moeten nog leren om het gewicht meer op de achterhand te dragen. (van nature draagt een paard 3/5 deel van zijn gewicht op de voorhand).

Wat doet de pony als je hem gewoon met een losse teugel laat lopen, gaat hij rennen of blijft hij in een fatsoenlijk tempo lopen? In het laatste geval kan je misschien een tijdje gewoon losse teugel rijden en aan de ontspanning werken?
En ik weet niet of je dochter ervaren is, dus niet slaan als ik iets zeg wat niet klopt, maar misschien kan ze ook werken aan rustige handen?

Bij de manege pony probeerde ik mijn handen breed te zetten op het moment dat hij trok zodat hij zeg maar zijn hoofd "kantelde" in een boog (lijkt op afbuigen) zonder dat hij rechtuit pulde. Maar ja, dat hielp ook niet altijd en soms ben je gewoon te laat als hij je al uit evenwicht had.

Ik ben niet iemand die snel naar hulpteugels grijpt (tenslotte worden paarden niet geboren met hulpteugels en een fatsoenlijke ruiter moet ook zonder kunnen) maar bij sommige jonge kinderen zetten men dan een stootteugel op deze pony. Dat is dan leuk voor even maar ja, je lost het probleem er niet mee op.

Persoonlijk zou ik, zolang de pony met lange teugel ook controleerbaar blijft, voorlopig gewoon gewoon met lange teugel rijden en het langzaam vanuit daar oppakken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:42

Zoals Samantha hierboven al zegt: dit probleem wordt meestal veroorzaakt door onrustige handen en te veel druk in de mond. Een paard zoekt uit zichzelf maar anderhalve kilo teugeldruk op, en deze anderhalve kilo wordt al snel overschreden, ook door ervaren ruiters!
Trainen op minder druk is de enige lange termijn oplossing, en dat kan elk paard leren!

brussen

Re: hoofd naar voren trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 08:39

bedankt voor jullie reacties, onze dochter is 10 en rijdt al wel zo'n 5 jaar maar dat wil niet zeggen dat ze goed met de teugeldruk omgaat. De eerste reactie is als de pony zijn hoofd naar voren trekt om hard teurg te trekken en dan begint het spel wie is de sterkste en dat wint de pony altijd. ik verwacht ook geduld en leren doseren met de teugel en kijken wat dat gaat opleveren. Het kan aangewend zijn en dan is het de kunst om het een keer te door breken en hopelijk gaat dit lukken want het is verder een prachtige pony "met karakter"

TinePine

Re: hoofd naar voren trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:47

Voor een paard is zijn hoofd naar omlaag en naar voren de enige manier om zijn rugspieren te stretchen en te ontspannen. Misschien heeft hij dit in deze fase van de training nodig. Even met lange teugels rijden elke keer en dan weer oppakken?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:54

Inderdaad, als het aankomt op een 'touwtrekwedstrijd' met de teugels dan is de pony altijd sterker en hoe meer je dat doet, hoe krachtiger hij reageert.

Wat ook een goede oefening is, volgens mij, is om met de lange teugel (tenminste wel contact houden met de mond maar zo lang dat de pony niet omlaag trekt) om dan veel wendingen te rijden waarbij je stelling vraagt door de binnenhand van en de buitenhand naar de hals te bewegen. Dan voelt de pony wel druk in de mond om de wending in te zetten, maar geen trekken in de mond. Uiteraard moet je dan goed met de been en zithulpen de wending ondersteunen. Vanuit die wendingen kan je dan langzamerhand de teugels proberen te verkorten tot een 'normale' lengte maar dat kost tijd want de pony moet dit natuurlijk leren en is nu gewend aan zijn trek-reactie.

En verder veel overgangen rijden, en dan met name voor die naar langzamer vooral op de zit (en eventueel zeker voor uw jonge dochter mag je best met de stem ondersteunen) en weinig teugeldruk.

Als het karakter van de pony goed is, dan zal hij zeker wel willen leren wat jullie willen maar dan moet het voor hem ook duidelijk zijn dat het voordeliger is om niet te trekken dan wel. Dus heb geduld en beloon veel als hij het goed doet (en ook je dochter uiteraard :-))

En met geduld en een vriendelijk woord trek je een olifant voort aan een haar. (oud Indisch spreekwoord). Succes!

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:37

Is het gebit van de pony al nagekeken? Kijk ook eens hoe het bit ligt zonder en met teugelcontact in de mond. Zeker bij enkel gebroken bitten wil dat nog wel eens in het gehemelte van de pony drukken. Controleer de binnenkant van de mond op wondjes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:47

brussen schreef:
bedankt voor jullie reacties, onze dochter is 10 en rijdt al wel zo'n 5 jaar maar dat wil niet zeggen dat ze goed met de teugeldruk omgaat. De eerste reactie is als de pony zijn hoofd naar voren trekt om hard teurg te trekken en dan begint het spel wie is de sterkste en dat wint de pony altijd. ik verwacht ook geduld en leren doseren met de teugel en kijken wat dat gaat opleveren. Het kan aangewend zijn en dan is het de kunst om het een keer te door breken en hopelijk gaat dit lukken want het is verder een prachtige pony "met karakter"

In deze situatie als je dus een trekwedstrijd krijgt doe je er beter aan om de teugels naar voren te houden en ruimte te geven en voorwaarts te gaan. Dus benen erbij houden. Met trekken kom je er niet en als de pony niets heeft om te trekken valt er niets te winnen en zal het probleem vrij snel opgelost kunnen zijn. Dus vooruit denken.