Mijn paard is een zure mossel in de stal --'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona_

Mijn paard is een zure mossel in de stal --'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 12:37

Heej, ik heb dus een paardje Sultan. <3
Ik heb hem nog niet zo lang maar hij heeft altijd al op de manege gestaan waar ik rij.
Het is echt een heel lief paard... ALS je echt binnenin zijn stal staat.
Bv. Er zijn mensen die eens komen kijken en ze komen voor de stal staan. Hij staat ergens vanachter tegen de stal en als hij je voor de stal ziet staan komt hij naar de tralies gevlogen en begint hij erin te bijten. Hij begint soms ook te 'steigeren' en te bokken in zijn stal. Als hij daarmee gestopt is en je wilt hem aaien wilt hij soms bijten.
De meeste mensen denken dan direct dat hij vals en een erg stout paard is maar vanaf dat je de stal opendoet is hij SUPERlief.
Als je de stal opendoet kijkt hij met zo'n nieuwsgierig en lief koppie van ; Heb je koekjes ? :9
Dan kan je gewoon poetsen en hem vertroetelen. Ik heb hem eens bijna 3 uur zitten poetsen ,omdat hij erg vuil was en ik wilde hem echt super proper voor de les, en toen ik eventjes weg was en de staldeur terug dichtdeed begon hij weer zo zuur te doen.

Nu is mijn vraagje ; Hebben sommigen van jullie dit ook met je paard/pony ?
Vanwaar zou het kunnen komen en kan ik ervoor zorgen dat hij niet meer bijt/steigert/bokt in zijn stal ?
Bedankt om mijn verhaaltje te lezen maar anders begreep je het misschien niet :o

Zo kijkt hij dus als de deur openstaat ; Afbeelding

upendo

Re: Mijn paard is een zure mossel in de stal --'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:38

Misschien kan hij wel niet zo goed tegen de drukte van alle mensen die er langskomen? :)

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:43

Hier ook zo eentje!
Niet naar ons maar wel naar vreemde, de stal is haar domein en daar wil ze gewoon rust.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:45

meestal is het inderdaad verdedigen van '' eigen terrein'' misschien een rustigere stal?

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 12:48

@ Upendo ; Weet niet, want als ik in zijn stal ben en er komen mensen voorbijgelopen dan doet hij enkel zijn oren achteruit maar dan gaat hij niet bijten of zo...
:)

@Gerban ; Sultan doet het echt naar iedereen, naar mij, naar mijn lesgever (die is zelfs ook nog een eigenaar geweest van Sultan)

Een tijdje geleden hadden ze tegen mij gezegd dat echt één van de eerste eigenaren van Sultan de beenbeschermers niet durfden afdoen omdat Sultan anders schopte of zoiets ? Best wel raar want nu kan je gewoon de beenbeschermers afdoen zonder enkel probleem...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:51

Is dat een afstammeling van Kaiserstern of zo?
Ik heb er precies zo een!
Als er een paard of mens passeerde hing hij met zijn tanden in de tralies, ik heb wel eens mensen van schrik horen gillen. En hij zou gebeten hebben ook als hij de kans had gehad.
Hij sloeg tegen de achterwand (kan nooit gezond zijn voor de gewrichten) en had zijn oren plat.
Deed je de deur open: ander paard. Niets aan de hand.

Zulke paarden houden van rust en kunnen niet tegen al dat verloop op stal. Het beste is als hij ergens heel rustig staat waar weinig mensen en paarden passeren, ergens in een stil hoekje.
Je verandert hem niet hoor. Hij is zoals hij is.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:58

Komt hij wel eens naar buiten? Want als dat niet zo is, snap ik dat wel. Hij wordt dan gewoon gek van steeds in een wc staan waar hij niet uit kan (alleen voor te rijden)

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:08

Hij stond altijd in de wei toen er niet op gereden werd, maar toen ik erop ben beginnen rijden heeft hij nog altijd op de wei gestaan. Totdat er 3 nieuwe paarden zijn bijgekomen die zijn wei hebben 'ingepikt'. Nu staat hij met stallen uitmesten soms wel in de binnenbak maar dat is ook niet lang...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:10

Weidegang verandert niets aan het karakter van een paard. Terug op stal zal hij dit gedrag weer vertonen.

Maar ik zou niet accepteren dat mijn paard niet of nauwelijks weidegang kreeg.
Als hij in de wei is, kan hij weer even ongestoord zijn gang gaan en voelt hij zich prettiger. Een paard is een steppedier, die moet niet continu tussen die vier rotmuren staan.
Mensen zijn egoistisch. Door van een dier een dergelijke aanpassing op te leggen terwijl die totaal niet bij zijn natuurlijke aard past, doen ze het geweld aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:14

Dit klinkt alsof hij gewoon niet zo gelukkig is met de hoeveelheid mensen voor zn stal. Vooral inderdaad als ze dan ook nog eens gezellig gaan staan praten voor zn boks.

Kun je vragen of hij in een boks mag staan waar minder mensen langs lopen? Meer achteraf? Vaak knappen paarden 100% op als ze een rustigere boks hebben.

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:16

Hij heeft al eens een lange tijd in een stal gestaan waar niet veel mensen kwamen maar dat veranderde eigenlijk niets ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:17

Ik denk dat hij het niet leuk vindt om opgesloten te staan (en de meeste boxen vind ik nu niet echt paardvriendelijk, contact met de buren kunnen ze niet hebben, kunnen niet snuffelen en kroelen wat ze graag doen, en ze staan steeds maar tegen de muur te staren, en er komt van alles langs.
Ik zou denken aan misschien een andere stal, met veel meer open boxen, waar hij kan socializen, en waar hij buiten komt :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:18

Kan je niet zorgen dat hij dagelijks een paar uurtjes naar buiten gaat? Lekker even paard zijn.
En stop met voeren uit de hand. Meestal is het voernijd van al die mensen die hem wat toestoppen.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:18

Hier op stal staat er ook zo een.
Schreeuwen naar iedereen die langs loopt en dan het liefst met de tanden tegen de tralies aan slaan.
De eigenaren kunnen er zelf alles mee, dan doet ze helemaal niks.
Heel erg vreemd.. :\

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:19

In het begin deed ze dit bij ons ook (we hebben ze nu bijna 9 jaar) kan bij jou en je paard ook nog verbeteren.

Het is idd zoals Langcara schrijft, weidegan zal er niets aan het karakter veranderen maar het
is wel erg om een paard 24/24 tussen 4 muren te zetten, daar worden ze zeker niet vrolijker van!

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:32

@Yamcha ; Inderdaad, Ik merk dat Sultan erg graag knuffelt. Als we naast elkaar moeten rijden plet ik per ongeluk de benen van mijn vriendin omdat hij zo lief en knuffelig met haar pony wilt doen. :')
En als haar pony wegschiet wil hij altijd meedoen omdat hij met de pony wilt spelen ;d Dan heb ik het niet over speels steigeren enzo maar gewoon met elkaar rennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:59

Ik heb mijn paard bij de boer staan, met hele open boxen, en onze paarden kunnen dus op stal nog steeds kroelen en doen.

Ik merk dat als ik mijn paard in een andere box zet, een afgesloten box, dan wordt ze chagrijnig en zuur...... en als ze niet buitenkomt ook.....

Misschien is een andere stal toch wel een optie, of proberen de omstandigheden wat te veranderen, denk dat je paard nu niet erg happy is.

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:04

Bedankt voor jullie tips , :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:06

Kyona_ schreef:
Hij stond altijd in de wei toen er niet op gereden werd, maar toen ik erop ben beginnen rijden heeft hij nog altijd op de wei gestaan. Totdat er 3 nieuwe paarden zijn bijgekomen die zijn wei hebben 'ingepikt'. Nu staat hij met stallen uitmesten soms wel in de binnenbak maar dat is ook niet lang...

Kan je paard niet gewoon bij die 3 nieuwe paarden staan? Dat zal je paard vast erg fijn vinden als het lekker naar buiten kan en wellicht geeft het ook veel meer rust in zijn hoofd.

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:09

Nee, hij kan niet bij andere paarden staan omdat hij dan TE gek wordt. Hij zal dan nooit rusten omdat hij dan zo opgedraaid is. Hij moet altijd alleen staan omdat hij de andere zowiezo gaat irriteren op het laatst en dan kan hij wel eens klappen krijgen van de 2 merrie's die er bij staan. De andere is een ruin waar hij al eens heeft mee samengestaan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:14

Haha hoe herkenbaar. Mijn merrie is echt een vals kreng in haar stal, je kan er niet bij in. Eenmaal uit haar stal is het een schat van een dier. Ze staat liever uit haar raam te kijken of wat te eten.
Zij heeft trouwens een grote stal, contact met haar buurman en staat grotendeels op de weide. Dat doet er niet toe.

In mijn ogen...lekker met rust laten. De stal is zijn plek, daar heeft hij zijn rust en gun hem die dan ook.
Jij zou het ook niet fijn vinden als er constant mensen je huis/kamer binnen lopen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:18

Oh ja, zo'n merrie heb ik ook, een heks is het!
In de omgang buiten de stal is het een heerlijk dier, maar in de stal, pfoe... zeker als je aan haar deken zit, dan begint ze te knarsen en probeert ze in je schouder/rug te bijten (soms met succes). Paarden die voorbij lopen krijgen 2 rijen tanden in de kont en als je een paard voor de stal staat te poetsen dan bijt ze ook uit het niets. Altijd opletten geblazen :j

Deken opleggen/vervangen gaat niet als ze los staat in de stal/paddock/rijbak, dan mept ze van zich af of de buurman moet het bezuren.

Verder is het een heel lief dier hoor :+

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:21

Bij mij is het een zure mossel als je buiten de stal staat te kijken.
Enkel als je binnen staat en hem vertroetelt is hij echt lief ;d

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

Kyona_ schreef:
Nee, hij kan niet bij andere paarden staan omdat hij dan TE gek wordt. Hij zal dan nooit rusten omdat hij dan zo opgedraaid is. Hij moet altijd alleen staan omdat hij de andere zowiezo gaat irriteren op het laatst en dan kan hij wel eens klappen krijgen van de 2 merrie's die er bij staan. De andere is een ruin waar hij al eens heeft mee samengestaan.

Och, dit is toch wel een beetje sneu.. Hij staat nooit bij andere paarden? Grote kans dat het gek doen met de anderen snel over is als hij elke dag lekker lang naar buiten kan, steeds met dezelfde paarden. Zo te horen heb je juist een heel sociaal paard.
Mijn haflinger was ook wel eens een beetje zuur op stal (alleen boos kijken, soms "happen" in de lucht, verder niks). Zij was gewoon een beetje claustrofobisch, voelde zich niet fijn op stal en raakte daar erg geirriteerd van. Toen ze een uitloopstal kreeg was het over.

CodyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:43

Mijn pony heeft dit ook op stal, niet eens zo zeer bij mij, maar bij anderen wel, ook de hond moet niet te dicht in haar buurt komen.

Zelf blijf ik er altijd gewoon rustig onder, ook naar haar toe, als ik boos ga worden gaat ze het nog erger doen.