Paard 1ex er vandoor dan vervolgens vaker? en wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Paard 1ex er vandoor dan vervolgens vaker? en wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:43

Vage titel maar kon het niet inkorten. Ik heb 2 vragen naar aanleiding van een buitenrit gister. Ik was met mijn pony aan het rijden zoals ik altijd doe, buiten. Mijn moeder fietste voor de gezelligheid mee en we waren op de terugweg. Pony was heel de weg al beetje druk maar omdat ik op kamers zit voor 10 weken rijd ik haar door de week niet dus logisch dat ze wat drukker was. Toen we bijna thuis waren draafde ik aan om nog een laatste stuk te draven voor ik haar zou uitstappen. Toen ging het mis, ze zag mijn andere ponys al en ging harder en harder, niet meer te houden dus me maar vastgeklamt in de hoop dat ik tot thuis zou blijven hangen ( ondertussen nog 1 km polderweg door de berm) dit lukte maar ik had de schrik echt te pakken pony is vanaf veulen bij mij, zelf ingereden nooit problemen gehad en uit het niks schiet ze er vandoor echt niet uit schrikreactie maar gewoon uit dwarsheid dat ze naar huis wilde. Nu zij iemand dat als je paard er 1x vandoor gegaan is op buitenrit ze dit vaker zal gaan doen. Is dit waar?

Het tweede: wat doe jij als je paard op hol slaat behalve hopen dat je blijft hangen?

DeSprinkhaan

Re: Paard 1ex er vandoor dan vervolgens vaker? en wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:48

Ik heb nog nooit op een ophol geslagen paard gezetten, maar dit kan je misschien proberen: aansporen (dus proberen contact met het paard te maken), tegen hem praten, op zijn nek kloppen krabben. Alles doen om zijn aandacht te krijgen gewoon!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:48

Als ik het zo lees was je paard niet op hol maar was jij alleen de controle (rem) kwijt. Dat is een wezenlijk verschil. Bij op hol zijn hoort, ziet een paard niets meer en gaat het in blinde paniek ervandoor. Jouw paard wist heel goed waar het heen ging: naar huis. Dit zou vanaf nu vaker kunnen gebeuren maar omdat je dit nu weet kun je zorgen dat je er steeds vooraan blijft, dus JIJ houdt controle en zorgt dat als ZIJ sneller wil dat je omkeert en teruggaat in het tempo wat zij wilde, dus in draf naar huis willen, is in draf terug VAN huis. Net zolang totdat jij kunt bepalen hoe jullie naar huis gaan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:51

ik ben ook inderdaad teruggereden en heb haar opnieuw rustig naar huis laten stappen en inderdaad het is niet echt op hol maar gewoon dwarsheid alleen dan in een tempo van op hol sorry voor de verkeerde woordkeuze haha

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:41

De volgende keer zou ik proberen eerder in te grijpen. Op het moment dat je merkt dat ze harder wilt, gelijk terugnemen. Eventueel zet je haar op dat moment op een kleine volte. Als je nog weinig snelheid hebt, levert dat ook geen gevaar op. Belangrijkste is om die snelheid voor te zijn.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:47

klopt inderdaad had het absoluut niet verwacht en was haar dus inderdaad kwijt. ik rijd alleen altijd op de weg (berm) in de polder dus als ze wil versnellen neem je terug naar eigen tempo. Hoop niet dat ze die grappen vaker gaat uithalen nu want ik ben niet zon held

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:12

Bij mij ook een keer gebeurt, als jij de volgende keer zenuwachtig wordt op dat stuk zou dat zeker kunnen.. Maar als je rustig blijft en je paard terugneemt als ze boven je tempo gaat zal het waarschijnlijk niet nog eens gebeuren..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:16

Helaas heb ik ervaring ermee. Meerdere malen. Ik voel nu ongeveer wel aan wanneer ik weer kan ingrijpen en dus op een volte kan zetten/omtrekken. Maar daarvoor probeer ik een beetje te slalommen zodat het tempo vermindert

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:31

Je eerste vraag: Je pony heeft gebruik kunnen maken van ruimte die je gaf. Als jij bij de volgende rit de ruimte niet geeft, gebeurt het niet meer, maar je hebt wel grotere kans dat je pony even aan die grens wil voelen. Dus je zult wel alerter moeten zijn bij je volgende buitenrit.

Tweede vraag: je doet dat wat nodig is om door te dringen, dat kan varieren van uitademen tot omtrekken. Je zult zelf moeten bepalen hoe zwaar je binnen moet komen om weer door te dringen bij je pony. Dat kan inhouden dat je even "niet lief" bent, helaas pindakaas, pony is ook niet "lief" maar wel gevaarlijk bezig. Veiligheid gaat ver boven lief op buitenrit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:35

Compleet eens met Waratje. Als je pony er écht vandoor gaat (op hol slaat): stoppen hoe je hem stoppen kan. Hoe maakt dan even niet uit.

Als je pony echter gewoon een sprintje inzet (om bijv. snel thuis te zijn), heb je kans dat ze dit vaker gaat proberen. Zeker als jij niet ingrijpt en je alleen aan de hals vast gaat houden. Hier zul je dus consequenter moeten worden en duidelijk aangeven dat jij bepaalt.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:01

Nou ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben met een pony die uit het niets opeens gelijk een zot ervandoor gaat. Ik heb het nu al 2 keer meegemaakt. We zijn aan het draven (helemaal niet richting huis) en ze mag in galop en opeens gaat ze sneller en sneller en steekt mijn rijbuddy die altijd meegaat voorbij. Ik ben dan zo de controle kwijt omdat ik me moet vasthouden want we gaan zo ontzettend snel. Ik heb de 2e keer dat ze dit dees 1 teugel kwijtgeraakt maar gelukkig liep ze zelf in een boog terug naar mijn rybuddy dus stopte ze weer.
Het is helemaal niet dat ze zich verschrikt maar op dat moment is ze zo erg bezig met galoperen en genieten dat ze volgens mij vergeet dat ik erop zit :D .
Leuk is anders, maar we proberen eraan te werken.
Volg dit topic dan ook even :j

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:55

Mijn pony is er vandaag ook voor het eerst met mij vandoor gegaan... Hij draaide zich plots om en ging in volle galop richting huis. Ik wist niet wat me overkwam. Ik heb hem uit eindelijk terug gekregen en ben weer omgekeerd en verder gereden. Maar toen we een klein stukje gereden hadden en we weer richting huis gingen, deed hij het weer. Hij pakte het bit en opeens in volle galop. Ik heb hem thuis in de wei nog eens aan het werk gezet, maar ook hier deed hij het. Hij rende zo de wei rond. Dit heeft hij echt nog nooit eerder gedaan.
De tips die de TS hier krijgt, daar kan ik wellicht de volgende keer ook wat mee doen :)