Verzekering paard: enkel voor de dood?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Verzekering paard: enkel voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:51

Hoihoi,

Sinds februari 2008 ben ik de eigenaar van een hele leuke, lieve merrie (merrie is nu 15 jaar). In overleg met mijn ouders (welke tot de winter van 2010 haar verzekering betaalden), hebben we haar (uitgebreid) verzekert bij een verzekeringsmaatschappij. Ze is uitgebreid verzekert met een WA-dekking en uitgebreide ziektenkosten. Dit kost mij elke maand E 52,- .

Nu is het echter zo dat ik in de 4 jaar dat haar heb, echt nog nooit hoge kosten aan haar heb gehad. Op foto's is ze puntgaaf (wel heeft ze aan beide voorbenen een schieffel zitten), ze is tot twee keer toe glansrijk door de buigproef gekomen, ze heeft nog nooit een pas kreupel gelopen, nog nooit ernstige koliek gehad etc. De enige reden waarom ik haar zo uitgebreid verzekert heb, is omdat ik bang ben dat ik bij evt. hoge kosten de kosten niet zou kunnen betalen. Nu vertoonde ze twee week geleden hele lichte koliekverschijnselen, en hiervoor heeft ze pijnstillers en spierverslappers gekregen, waarna ze weer fijn is opgeknapt. Dat zijn (naast de smid en reguliere entingen) de enige 'gezondheids'kosten welke ik in al die 4 jaar aan haar heb gehad.

Nu bedacht ik mezelf: wat nou als ik zelf die 50,- elke maand appart zet, en haar enkel voor de dood ga verzekeren. Maargoed, dan bedenk ik me ook weer: zul je net zien, is de verzekering verandert, krijgt ze als nog koliek, of krijgt ze alsnog een peesaandoening o.i.d.

Wat vinden jullie en vooral: wat zouden jullie doen?

ingvdh

Re: Verzekering paard: enkel voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:05

je kan dan beter de hele verzekering opzeggen, enkel voor de dood klinkt leuk, maar kijk maar eens in de voorwaarden, dan moet je paard dood neervallen en alleen in dat geval krijg je uitgekeerd. Ik kan je zeggen, dat gebeurd bijna nooit en dan is het dus nog teveel wat je betaald.

Let ook op vwb de leeftijd, bij een hoop verzekeraars is rond de 15 een soort keerpunt waarbij ze je paard uit de uitgebreide verzekering gaan gooien omdat het risico voor hun te groot wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:10

Ik begrijp je gedachtengang heel goed. Ben het met ingvdh eens dat je dan beter de gehele verzekering op kunt zeggen. Ik heb mijn paard nog wel uitgebreid verzekert, ook ivm onvoorziene ziektekosten. Verleden jaar een paard gehad dat om de één of andere reden steeds spierbevangen raakte. Dit zorgde voor veel spoedvisites van de da, veel onderzoeken, bloed, rontgenfoto's en meer van dat soort dingen. Alles bij elkaar zo'n 1.400,= aan da kosten. Was blij dat ik verzekert was!

Gelukkig is met het paard alles weer goed gekomen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:51

tja.....tót de dag komt dat opeens wél koliek heeft of om een andere reden naar de kliniek moet. Weet je hoeveel dát kost ???? Daar red je het niet mee met 50 euo apart leggen per maand....ik was ruim 2800 euro kwijt voor een paar weken kliniek, gelukkig was mijn paard goed verzekerd.
Ik heb hem tot zijn 21e gewoon verzekerd gehad, daarna gooien ze hem eruit en is hij voor dood verzekerd geweest. Sinds een jaar heb ik hem eruit gehaald, is nu 24 en wanneer hij iets ernstigs krijgt laat ik hem gaan...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:36

Nou, ben er toch over uit; ga haar anders verzekeren. Ben nu uitgebreid aan het onderzoeken wat bij ons past, want voor mijn gevoel is ze gewoon zwaar oververzekerd.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:46

Mijn paard ver ongelukte in de wei en kreeg volledig uitgekeerd, was bij amev hippo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:50

Mijn merrie jaren verzekerd gehad , eruit gedaan want ze had nooit niks noemenswaardigs ..
Promt daarop kreupel en heel veel euro,s armer .
Holistsche Dierenarts heeft haar op de been gekregen , maar dat krijg je maar deels vergoed als je verzekerd bent .
Je moet in deze doen wat je gevoel je aangeeft ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:05

Als ik nu vertel, dat ik al 18 jaar lang meer dan 15 paarden per jaar heb gehad.
En daarnaast nooit aan verzekeringen heb gedaan.
In die periode heb ik twee maal wat grote onkosten gehad.
De eerste was een AV merrie die haar voet eraf gedraaid had, werd dus ingeslapen.
Verlies van 250 euro inslapen en paardwaarde toen 4000 gulden, nu 2000 euro.
De tweede was een merrie met een flinke jaap in haar been.
Opgeknapt door mijn DA voor 1000 euro.
Daarnaast wat kleine gevalletjes van een hechting door een flinke trap van een ander paard.

Ik verzeker dus niet.
De gemiddelde straat waarde van mijn paarden is rond de 5000 euro.

15 paarden maal 12 maanden van 52 euro is 9360 euro per jaar aan verzekerings premie.
Voor dat geld koop ik hooi, vlas, krachtvoer en die kleine veearts rekening kan er ook nog af.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:23

Zeker als je meer paarden hebt met ongeveer dezelfde waarde is verzekeren natuurlijk onnodig. Verzekeraars gaan uit van grove gemiddelden, dat kan je met meerdere paarden natuurlijk ook.
Heb je een paard met een hoge waarde, is verzekeren wel handig, toch krijg je nooit het emotionele verlies ermee terug.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:32

K heb mn paard ook uitgebreid verzekerd, betaal 131 euro per kwartaal
Best veel, nog nooit wat gehad, maar heel bruut gezegd, k betaal liever voor banketstaaf, dan
Dt er straks wat ergs gebeurd en k kan t niet betalen # ff afkloppen#

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:40

Het paarden verzekeren is gebaseerd op de waarde van een paard.
Eigenlijk verzeker je een bepaald bedrag.
Dat is een kapitaal verzekering.
Paard is 5000 euro waard, je verzekert 5000 euro voor de dood.
Moet het paard wel ineens dood vallen bij bliksem of een ander stukje natuurgeweld.
Daarnaast kan je de ziekte kosten mee verzekeren, zit een eigen risico in.
Simpel gezegd, op leven is 5 % premie voor 5000 euro is 250 euro per jaar.
2 % erbij en je hebt ook de ziekte kosten, met een eigen risico van 400 euro.
7 % van 5000 is al 350 euro per jaar.

Niemand verzekerd zijn spaar rekening.
Moet dan ineens denken aan een paar jaar geleden toen er een aantal banken over de kop gingen en heel veel mensen hun spaar centjes kwijt waren.
Maar heel veel mensen verzekeren een paard met een bepaalde waarde.
Waarom ??
Emotionele waarde ??

Of heb je de verzekering om een nieuw paard te kunnen kopen ?
Dan heb je geen emotionele waarde met het paard.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 08:33

Ariebren schreef:
Het paarden verzekeren is gebaseerd op de waarde van een paard.
Eigenlijk verzeker je een bepaald bedrag.
Dat is een kapitaal verzekering.
Paard is 5000 euro waard, je verzekert 5000 euro voor de dood.
Moet het paard wel ineens dood vallen bij bliksem of een ander stukje natuurgeweld.
Daarnaast kan je de ziekte kosten mee verzekeren, zit een eigen risico in.
Simpel gezegd, op leven is 5 % premie voor 5000 euro is 250 euro per jaar.
2 % erbij en je hebt ook de ziekte kosten, met een eigen risico van 400 euro.
7 % van 5000 is al 350 euro per jaar.

Niemand verzekerd zijn spaar rekening.
Moet dan ineens denken aan een paar jaar geleden toen er een aantal banken over de kop gingen en heel veel mensen hun spaar centjes kwijt waren.
Maar heel veel mensen verzekeren een paard met een bepaalde waarde.
Waarom ??
Emotionele waarde ??

Of heb je de verzekering om een nieuw paard te kunnen kopen ?
Dan heb je geen emotionele waarde met het paard.

Wat een rare concludering, de laatste bewering ... >;) Komt nogal over alsof ik enkel mijn paard verzekert heb om een nieuw paard te kopen en dat ik geen enkele emotionele waarde toeken aan mijn paard ..

Ter verduidelijking; mijn paard voelt voor mij als mijn huisdier, ze blijft bij mij tot haar dood, dus ja, ik heb wél een emotionele waarde met het paard. Alleen het idee al dat haar wat kan overkomen maakt mij gek. Maargoed, daarnaast betaal ik ontzettend veel premie (elke maand dus 52 euro), dat x 12 maand = 624 euro in het jaar, maal de 4 jaar dat ik haar nu heb, is € 2496,- , waarvan ik nu 1 x 58 euro terug heb mogen ontvangen (het bedrag wat overbleef na aftrek van eigen risico van € 40,- ), in feite dus helemaal niks. Dit wil ik dus eens helemaal anders aan gaan pakken, kijken welke verzekering bij ons past en waar ik me fijn bij voel. Op dit moment voelt het namelijk dat al mijn centjes in een bodemloze put verdwijnen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:41

Toch raar dat er zoveel verschil zit in verzekeringskosten.
Ik heb de verzekering berekend voor mijn hopelijk toekomstige paard en dat is iets van 22 euro per maand ofzo en die is redelijk uitgebreid en ook met uitkering als het paard dood gaat.

Nu zit het verschil er mischien in dat mijn paard mischien een vele lagere aankooprpijs heeft?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:43

Zoveel mensen zoveel verhalen.
Ieder persoon heeft erin zijn eigen mening en ervaring.

Persoonlijk vind ik 52,-echt wel veel.
Wat ik zou doen is dan ook,leg dat geld opzij en spaar het zelf.

In de jaren dat ik paarden heb,ben ik nog goedkoper uitgeweest door zelf te sparen dan te verzekeren.
Ingvdh geeft ook een goeie tip mbt de leeftijd.
Ook is opletten wat word wel vergoed en wat niet.

Niemand geeft een fout antwoord op dit gebied,het is allemaal ervaring waarop de meningen gebaseerd worden.
Doe waar jij je het beste bij voelt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:35

Mijns inzien ligt t ook voor een deel aan de waarde van je paard, hoeveel heb je nodig als je paard komt te overlijden als hij dood is?
Kan je dan zomaar ineens zelf een ander paard kopen of niet?

Voorbeeld ik heb een criollo die toendertijd rond de 4000 euro kostte, nu zijn de prijzen gestegen naar ong 7500 omdat ze niet meer met de boot mogen komen.

Ik zou dus mijn paard voor 7500 moeten laten verzekeren als ik een nieuw paard zou willen kopen.
Best wel een dilemma omdat de kosten per maand echt wel hoog gaan zijn....

Verder goed de kleine regeltjes lezen in die polissen,er zitten altijd een hoop haken en ogen aan!

Ariebren, ik heb wel een emotionele band met mijn paard of ik nu een nieuw paard na zijn dood zou kopen of niet....erg kort door de bocht uitspraak of zou je je willen toelichten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:41

Ik "kocht" mijn pony in 1993 kreeg kleine dingen.. in 2008 werd ie doodziek en stond ie 2.5 week in Utrecht.
De verzerking kostte toen 100 gulden per maand ik ben gaan sparen en bij 10.000 euro gestopt. Geld staat er nog steeds.

In 2011 sept kocht ik een paard erbij. Had wel benauwd 2 paarden op een dure stalling wat o wat.
Had offertes aangevraagd om mijn paard te kunnen verzekeren kostte dat 115 euro per maand.

Inmiddels heb ik dus 920 euro uitbespaard.

Ik blijf van mening als je het zelf kan betalen en je hebt de wilskracht om na 6 jaar paard nog steeds geld opzij te leggen (mijn 115*6 jr = 8280 euro) en je blijft het doen dat je beter uit bent zonder verzekering.

Mijn paarden zijn onverzekerd......... ik spaar zelf wel :Y)

Ik vond 52 euro per maand echt wel weinig ik kon nergens iets vinden de offertes waren toen
115 euro
150 euro
103 euro bij verschillende maatschappijen tis de uitgebreide verzekering incl dood voor een aanzienlijk bedrag

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:44

inderdaad een rare beredenering Ariebren.

maar kun je geen goedkopere verzekering zoeken dan? 52 euro zou ik ook wat veel vinden
Maar kun je de verzekering niet een beetje uitkleden en dan wel ziektekosten.
Bij hippozorg bijv kun je best tegen een redelijke prijs behoorlijk wat verzekeren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:46

Wij hebben al 30 jaar paarden (meer dan 10) grotenseel voor (op)fok allemaal eigen beheer.
Zijn niet verzekerd (alleeen WA als ze bv uitbreken en schade veroorzaken).
Tenzij je een GP paard hebt of iets vergelijkbaars denk ik niet dat het veel zin heeft.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:51

Blabla1980 schreef:
inderdaad een rare beredenering Ariebren.

maar kun je geen goedkopere verzekering zoeken dan? 52 euro zou ik ook wat veel vinden
Maar kun je de verzekering niet een beetje uitkleden en dan wel ziektekosten.
Bij hippozorg bijv kun je best tegen een redelijke prijs behoorlijk wat verzekeren.

Bij het "uitkleden" van de verzekering, moet je er wel rekening mee houden dat de ziektenkosten alleen vergoed worden voor wat in de basisverzekering ook vergoed is. Heb je alleen een Dood-ongevallen-basisverzekering, dan worden ook alleen maar ziektenkosten vergoed die daar aan gerelateerd zijn. Heeft je paard bijv. een peesblessure, krijg je niets vergoed.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:37

ah ja ik zie het ja. Altijd goed de voorwaarden lezen dus :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:39

Ik zal het anders zeggen.
Buiten eventuele ziekte kosten om verzeker je iets emotioneels.
Je paard heeft een bepaalde handelswaarde.
Daar wordt meestal het te verzekeren bedrag op gebaseerd.
Is het verlies van dat eigen paard in geld uit te drukken dan??

Of zoals ik het bedoel, je verzekerd een bepaald bedrag wat je eventueel kwijt zou kunnen geraken door een ernstige ziekte of bijvoorbeeld bliksem inslag, enz.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:44

Ja natuurlijk verzeker je alleen de handelswaarde en zal dat de emotionele waarde bij lange na niet dekken.

Maar je moet niet altijd alleen met emotie denken, dat is niet goed, soms moet je ook realistisch zijn en voor jezelf dingen afdekken.

Ander kun je zo wel over alle verzekeringen praten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:55

Nou ben niet mee eens blabla bv ziektenkosten voor de mens is hartstikke duur maar 2 nachtjes in ziekenhuis is een godsvermogen.

Verzekeringen van paarden vind ik geldklopperij gezien mijn berekening. Natuurlijk kun je goed pech hebben.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 22:32

Waar het mij vooral om gaat, is dat ik de medische zorg kan blijven 'betalen', mocht mijn paard dat nodig hebben. De waarde wat ik dan terug krijg bij bijvoorbeeld dood is voor mij vele malen minder interessant, daar wil ik mij ook niet druk om maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:04

Even heel practisch: je paard is 15, de verzekering zal dus binnen afzienbare tijd minder worden, bij de meeste verzekeraars wordt een paard van 20 uitgeschreven. Je paard is gezond 15 geworden, je hebt haar al 4 jaar zonder problemen, dan hadden de meeste zwakke plekken zich al wel laten zien.
Daarnaast moet je je gaan afvragen welke behandelingen zodanig in de papieren lopen dat je ze niet zelf zou kunnen betalen en of je die behandelingen wel redelijk vindt voor je paard. Dit zijn overwegingen die je voor jezelf moet wegen, een ander kan niet voor jou bepalen wat redelijk is voor jou en je paard.