Paard wil niet komen als ik haar nodig heb.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

floosch

Paard wil niet komen als ik haar nodig heb.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:55

Ik heb een hele lieve merrie maar soms wordt ik gek van haar. Als ik de wei inloop met een doel (bijvoorbeeld om haar te rijden, longeren, poetsen) kan ik haar onmogelijk te pakken krijgen. Als ik een ander paard nodig heb komt ze heel lief naar me toe lopen en naar eten zoeken en aandacht vragen. Ik heb van alles al geprobeerd met eten lokken, met een ander paard zodat zij erachter zou moeten lopen, stiekem besluipen, lief praten maar ik kan gewoon niet net doen alsof ik een ander paard nodig heb en dan haar wil pakken want dat weet ze! Ben een beetje radeloos geworden want de strijd om haar te pakken te krijgen verpest het blije gevoel om te gaan rijden en ik merk dit ook terug in het rijden. Kortom ik kan haar gewoon niet pakken, behalve apart jagen maar dit is ook stressvol voor de andere paarden.

Ik heb dit paard nu zo'n 2 jaar en het vertrouwen is er compleet, ik durf alles met haar te doen en ze doet ook alles voor mij dus daar kan het niet aan liggen. Ik doe ontzettend veel met haar zoals buitenritten en dressuurmatig rijden, poetsen en wandelingen maken, is dit dan gewoon een karakter 'iets' ?

Iemand hier ervaring mee? of een tip?
Laatst bijgewerkt door floosch op 11-03-12 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: Paard wil niet komen als ik doelbewust ben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:57

Hoe gaat het rijden? Is er dan spanning in haar lijf of soms onbegrip tussen jullie? Want dat kan heel veel schelen. Als ze weet dat jullie ruzie gaan krijgen onder het rijden dan komt ze niet graag.

MaritB

Re: Paard wil niet komen als ik haar nodig heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:59

het vetrouwen van jouw kant is er blijkbaar wel, maar andersom niet.

Als je haar hebt 'gevangen' lekkers geven en weer terug zetten.

Niet altijd hetzelfde doen. Blijkbaar verandert er iets aan jou als jij haar wil pakken. Dat is duidelijk

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:00

Lijkt me vervelend. Is het een idee om haar vaker te pakken en kort daarna weer los te laten, aandacht geven en weer weg gaan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:01

Ik rij er eentje op mijn werk en die moet ik (of wie dan ook) echt niet proberen met rijlaarzen/cap aan uit de wei te halen.

Dat kun je schudden. :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:01

Wat doe jij als zij weg rent? Ga je achter haar aan of geef je het op? Mijn merrie heeft dat spelletje ook een tijdje met me gespeeld met als doel: op de wei blijven ipv werken. De aanhouder wint hoor ;) ik ben er niet achteraan gaan rennen, maar ik liep gewoon heel rustig achter haar aan tot ik haar te pakken kon krijgen. Dit heeft ze 2 keer gedaan en toen was de lol ervan af.

Bovenstaande heb ik ook geprobeerd maar dat mocht in mijn geval niet baten.
Het was bij haar gewoon puur leuk, lol, en 'pak me maar als je kan'.

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:02

Ja het zijn periodes, soms gaat het rijden echt prima en loopt ze ontspannen en wil ze graag werken maar de laatste tijd is het rijden soms wel een strijd vooral het eerste kwartier, we begrijpen elkaar dan niet, hier heb ik al hulp bij met het rijden. Maar zelfs in de goede periodes is het bijna onmogelijk om haar op een normale manier te pakken. Soms denk ik ook wel dat juist de frustratie om het idee dat ik haar niet kan pakken ook meespeelt, maar het is nooit veranderd zelfs in het begin was het zo.

En dat heb ik ook geprobeerd het pakken en dan even kroelen en lekkers geven en terug zetten maar dan komt ze dus ook gewoon! Het is echt puur om het idee dat ze weet dat ik wil gaan rijden. Als ik er maar aan denk aan rijden rent ze al weg en als ik geen enkele bedoeling heb komt ze poeslief op me af.

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:04

Ja dat is bij Darby echt niet te doen, dan kan ik er twee uur achteraan lopen en nog loopt ze weg.. Ik heb zelfs soms uren in de wei gezeten om dat vertrouwen maar te krijgen. ook op het moment dat ik haar heb is er niks aan de hand.

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:08

Het lijkt soms gewoon of ze gedachten lezen, je houding zegt eigenlijk alles al. Maar dat bedoel ik dus met ik kan niet mezelf voor de gek houden dat ik zonder doel haar wil gaan pakken terwijl in je achterhoofd je toch wel wilt gaan rijden en het is juist zo'n probleem omdat ze wel komt als ik haar niet nodig heb. Ik kan haar dus wel pakken liefde en wat lekkers geven en terug zetten maar op die momenten komt ze bijna aandraven omdat ze weet dat ik niks van haar wil verder.