Angst of dominantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Angst of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:29

Hallo!

Sinds eergisteren heb ik mijn paard verhuist. Dit is allemaal heel goed gegaan.

Nu heb ik hem gisteren uit de weide gehaald voor even te poetsen en kennis te maken met de nieuwe omgeving. Dit ging op zicht goed.

Alleen tijdens het poetsen is hij continu met zijn voorbenen aan het schrapen over de vloer. Ook als ik aan hem vraag voor om te gaan, dan doet hij dit wel. Alleen als meneer het niet zint draait hij gewoon weer terug en houd niet rekening met mij dat ik er ook nog sta. Soms word ik bijna geplet tussen hem en de muur, en dan probeer ik hem tegen te houden, maar hij duwt gewoon door.

Vandaag heb ik hem weer uit de weide gehaald om hem kennis te laten maken met nieuw terrein.
Hij bleef netjes naast mij op zijn plaats staan en was wat in het rond aan het kijken. ( moesten even wachten,poetsplaats was bezet) Maar zodra hij vast moet staan en gepoetst word, dan gaat meneer weer duwen en blijft niet stil staan.

Toen ben ik er maar even mee gestopt en ben een rondje in de bak gaan lopen zodat hij wat kon snuffelen en misschien wat energie kwijt kon. Dit ging op zicht ook prima, totdat meneer lekker wild wilde doen aan het halstertouw. Voor mijn eigen veiligheid vond ik het wel welletjes geweest en heb hem lekker terug op weide gezet.

Nu weet ik wel dat hij lange tijd heeft stil gestaan en nog moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuwe vriendjes. Maar op de andere stalling was hij ook zo. Het lijkt of hij totaal geen respect meer heeft. Heeft dit te maken met angst of dominantie? En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik soms er zelf onzeker van word wetende dat hij over mij heen zou kunnen lopen (letterlijk) en dat hij mij ernstig zou kunnen verwonden, het zijn toch even 700 kilootjes.

Welke oefeningen zou ik eventueel met hem kunnen doen, zodat hij gaat leren dat ik de baas ben en dat hij niet letterlijk en figuurlijk over me heen moet walsen?

Graag hoor ik jullie tips/adviezen/meningen/ervaringen..

ElsB

Re: Angst of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:38

Dus hij had dit gedrag voor de verhuizing ook al??? Dan lijkt het mij een dominantieprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:40

Ik denk dat het een wisselwerking is. Hij is wat gespannen in de nieuwe omgeving en doordat jij daar wat angstig van wordt, wordt je onzeker en neem je de leiding niet en kun jij hem niet rustig krijgen. Probeer zelf duidelijk te zijn wat jij van hem wilt. Wees consequent maar rustig, denk Cesar Milan= Calm and assertive. Als hij naar je toe komt, prik hem dan enkel met je vinger, vaak helpt dat wel. Mocht hij daar doorheen drammen, mag je een keer duidelijk zijn met een elleboog, maar blijf daarin wel rustig.
Dus duidelijkheid geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:41

Ik zou even een paar weekjes bootcamp inlassen. Over je heen walsen en ongevraagd in je eigen persoonlijke ruimte komen is een dominantieprobleem, en geen angst. Ga even aan grondwerk doen. Ik zou zelf Parelli adviseren.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:45

Voor dat ik hem heb verhuist deed hij dit wel, maar in zeer mindere mate. Met name zijn hoeven over de grond schrapen en met zijn kont draaien.

Als ik hem wil poetsen draait hij met zijn kont mijn kant uit.
Hij liet zich dan wel corrigeren, maar nu gisteren en vandaag niet.

Nu begrijp ik best dat een paard even moet wennen en dat ik niet teveel moet verwachten en verlangen van hem.

@ Joolien; Dat kan ik wel proberen. Meestal duw ik hem gewoon weg. Echter ben ik ook wat onzeker over het feit hoe hij zou reageren als ik wat strenger met hem zou zijn. Zou het niet fijn vinden als hij zou schoppen of helemaal zijn kont in de krib gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:47

Ramarant schreef:
Voor dat ik hem heb verhuist deed hij dit wel, maar in zeer mindere mate. Met name zijn hoeven over de grond schrapen en met zijn kont draaien.

Als ik hem wil poetsen draait hij met zijn kont mijn kant uit.
Hij liet zich dan wel corrigeren, maar nu gisteren en vandaag niet.

Nu begrijp ik best dat een paard even moet wennen en dat ik niet teveel moet verwachten en verlangen van hem.

@ Joolien; Dat kan ik wel proberen. Meestal duw ik hem gewoon weg. Echter ben ik ook wat onzeker over het feit hoe hij zou reageren als ik wat strenger met hem zou zijn. Zou het niet fijn vinden als hij zou schoppen of helemaal zijn kont in de krib gooit.

Dat wil je niet, daarom subtiel blijven in je manier van afstraffen. Daarom het vingertje of een elleboog, met de rug naar zijn hoofd toe. Maar wees zeker van jezelf!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:50

Daar heb je het al. Je bent onzeker.

Je paard mag het nieteens in zijn hoofd halen om met zijn kont jouw kant uit te draaien en je zogenaamd niet te zien staan. Je paard behoort ten allen tijde op jouw te letten en te weten waar jij bent. En dat bereik je door grondwerk. Want dacht je dat een paard ook zomaar "per ongeluk" tegen de ranghogere in de kudde aan kan botsen? Of als het wel "per ongeluk" gaat, dat daar geen reactie op komt?

Als je bang bent voor losse achterbenen, dan zou ik Parelli gaan doen en bij stap 1 beginnen. Met touwhalster, leadrope en carrot stick, en zoek er begeleiding bij. Want als jij met het touwhalster bij reacties van je paard het hoofd naar je toe kan halen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:53

Ok, dat ga ik dan eens proberen.

Ik weet dat ik zelfverzekerder moet zijn, maar ik weet gewoon hoe onbesuist hij soms kan zijn. Heb namelijk al het een en ander met hem ervaren.

Zijn er misschien oefeningen wat ik met hem zou kunnen doen zodat hij gaat leren dat ik de baas ben en dat hij respect moet hebben?

Hij wilt namelijk ook wel eens bijten, maar soms krijg ik zoveel te horen van anderen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De ene zegt afstraffen en de andere zegt negeren.

Een paar jaar geleden was ik er echt zo eentje van; mij bijten? een flinke optater kun je krijgen!
Maar of ik daar zou goed aan deed weet ik ook niet.

Vandaag ook een ander voorbeeld. Om hem terug op weide te zetten moet ik een paar meter over verharde weg. Op zicht geen probleem. Alleen als meneer ook maar een takje verkeerd ziet liggen dan staat hij al te huppelen op zijn plaats en gaat zich letterlijk opdringen achter mij. Ik ben ieder keer maar bang dat ie mij omver loopt..

Wat is wijsheid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:54

Wat wijsheid is, is grondwerk gaan doen, onder begeleiding.

En als je paard je bijt, heb ik een leuk artikel voor je dat je een keer door kunt lezen. Even kijken of ik het zo snel op kan snorren.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:56

@ Cassidy, haha sorry, ik zag je berichtje pas toen ik die van mij geplaatst had. Maar daar kan ik zeer zeker mee beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:58

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:04

thanks

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:05

Succes. En vraag er begeleiding bij!

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:10

ik denk ook dat dit een echt typisch dominatie probleem is. ik heb dit exacte verhaal ook gehad.
ik kreeg mijn pony bijna precies een jaar geleden, en de eerste week was er niet zo veel aan de hand op de nieuwe stal. toen wilde ik een keer haar stal in lopen, en ze stond me toc heen parij te happen en schoppen dat ik meteen rechts om keert maakte. ik durfde toen dus ook echt niet meer terug de stal in. nou ja, morgen beter.
de volgende dag dus weer geprobeerd, en de dag daarna weer, en de dag daarna weer.... ik kreeg haar telkens wel te pakken, maar dan moest ik een emmer met brokjes mee de stal in nemen. toen hebben we het een keer over dit gedrag gehad met de vrouw die haar altijd in het weiland zet, en zij zei dat er bij haar nooit iets aan de hand was. toen dachten wij(ik en mijn moeder), wij laten ons toch niet kisten! de volgende dag mijn moeder dus met een longeer zweep en knikkende knieën de stal in, en daar stond mijn pony al weer klaar met haar billen naar de deur, en tanden ontbloot. mijn moeder heeft haar oen 2 gewone tikjes tegen haar billen aan gegeven zodat ze omdraaiden, maar toen trapte ze dus naar achter. nou, een keer een flinke tik, en ze stond met haar staart tussen haar benen te wachten tot we haar kwamen pakken.
ze doet nogsteeds zo stom, chagerijnig, oudwijverig, maar ik weet nu dat als ik me er geen bal van aan trek, ze na 5 minuutjes poetsen zo mak is als een lammetje. ze zal waarschijnlijk echt tot in de eeuwigheid door gaan met schoppen en happen als er iemand in 'haar' stal komet, maar ik weet dat het niet haar stal is, maar de onze! en dat heeft zij maar te acepteren.

dit is een van de vele aspecten waarbij gewoon door gaan zeer goed werkt. het zijn kudde dieren, dus ze zullen altijd hun meerdere volgen.
als hij je echt plet, en niet stopt omdat jij er tussen staat, dan moet jij HEEL snel heel duidelijk gaan maken dat jij daar wel degelijk staat, en dat hij dat maar te respecteren heeft! jij steekt jou tijd en liefde in hem, dan is een beetje wederzijds respect wel het minste waar jij om mag vragen.
en geloof me, een keer een flinke tik of trap of wat dan ook, en dan ook goed duidelijk, is echt niet zoon ramp. als je in het wild kijkt dan trappen en bijten paarden elkaar tot bloedens toe, alleen maar om te bepalen wie er nou de meerdere is van wie.

hopelijk kun je hie iets mee!

ps. sorry alvast woor de spellings fouten, ik ben een dyslect die niet kan typen ;-)

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:21

@ Cassidy; weet jij toevallig of er dergelijke Parelli begeleiding in zuid-limburg is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:44