sinds een paar dagen probeert mijn pony mijn man aan te vallen, die hem al jaren kent en ook verzorgt. Hij bijt als hij ermee wandelt en in de longeerbak valt hij aan en steigert zodra de aandacht wat minder is. Dit heeft de pony nog nooit gedaan en doet dit ook nooit bij mij of andere verzorgsters. De pony is 19 jaar.
Weet iemand hoe dit gedrag te veranderen.
Groetjes
Tigra_
Geplaatst: 10-03-12 21:35
Is er iets voor gevallen tussen je man en je pony? Ik zou zeggen dat je man eens goed hard op moet treden want dit gaat echt te ver.
Dit is wel vreemd en gevaarlijk.... Je zou denken dat er inderdaad iets voor gevallen is.. Het is wel heel belangrijk dat je de oorzaak weet voordat je probeert het gedrag te veranderen. Aanvallen is wel het uiterste wat een paard kan doen dus een gedragstherapeut lijkt me in dit geval een hele verstandige keuze.
Chuwazlover
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-12 22:17
Begin januari heeft de pony mijn man een x omver gelopen op weg van de paddock naar de stal. Daar is hij behoorlijk voor afgestraft. Dit is het enige wat voorgevallen is. Verder is er niets veranderd
Als hij dit alleen bij je man doet zal er toch iets in de houding van je man zijn waardoor je paard tot de conclusie is gekomen dat hij de baas is. Ik kan erg aanraden om je man een aantal grondwerklessen te laten nemen. Dat kan veel oplossen.
saskiakefie
Geplaatst: 11-03-12 09:19
Chuwazlover schreef:
Begin januari heeft de pony mijn man een x omver gelopen op weg van de paddock naar de stal. Daar is hij behoorlijk voor afgestraft. Dit is het enige wat voorgevallen is. Verder is er niets veranderd
Nou omver lopen is wat anders als aanvallen hoor......
omver lopen is een teken van "geen respect". Wie heeft hem destijds afgestraft ? jouw man of iemand anders die daar bij was ?
idefix4
Geplaatst: 11-03-12 21:37
Wat doet ie dan precies? Doet de pony het alleen als je man alleen is met de pony of heb jij ook al gezien wat ie dan doet? Ik vind de omschrijving wat mager.
Even een uitgebreidere versie van wat er gebeurt en gebeurde. Over het omverlopen: mijn man en ik wilden hem samen vanuit de paddock naar stal brengen. Pony had geen geduld om te wachten tot het halster om was en vloog naar stal zodra het draad open was. Man probeerde hem nog tegen te houden, maar werd gewoon omver gelopen. Man heeft zelf pony afgestraft.
Afgelopen weekend wilden wij samen pony laten rollen in longeerbak. Bij het erin zetten draaide man even zijn rug naar hem toe en pony begon achter hem te steigeren. Na het rollen liep man naar de uitgang en pony rent op hem af.
dit soort gedrag vertoont/vertoonde hij nooit. Hij is altijd volgzaam en accepteert ons als leider/leidster. Mijn man heeft hem nooit mishandelt o.i.d.
Ik heb net even in je profiel gekeken...gaat het om de arabier x ? want dan zou ik bijna gaan denken dat (iig de pony) denkt/voelt dat je man hem onterecht heeft afgestraft. Het is maar een gedachte hoor....maar arabjes zijn gevoellig, en sommige meer dan anderen !
Terwijl je andere paarden een welverdiende tik of schop onder de kont kunt geven, kun je bij sommige arabjes hooguit je stem verheffen voordat ze het helemaal gehad hebben met je.
Kan ie niet gewoon de lente in de bol hebben gehad? Hoe kwam ie? Oren plat in de nek met mond open? Mijn jokers doen ook wel eens zo. Een keer hard roepen en met de armen zwaaien is dan voldoende. Ik kan me er nog steeds niet veel bij voorstellen.