Welk bit moet ik gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoukadema

Welk bit moet ik gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:12

Hooi!

Ik rij gewoon met een dubbel gebroken bit.
Als ik op bekend terrein ga springen en ze ziet naar welke hindernis ze moet begint ze heel hard naar die hindernis te galoperen, niet iets harder maar als een idioot. ze doet dat omdat ze het heel leuk. Als zij als een idioot naar die hindernis gaat stop ik met springen opdat ik anders bang ben dat ze haar benen breekt. ik gebruik ook een borst tuig. welk bitje zou je me aanraden om haar wat meer onder controle te houden.

little_birdy

Re: Welk bit moet ik gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:13

eerst dressuurmatig oplossen,
als dat echt niet lukt,
alleen op de wedstrijd een pelham oid

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:14

Ik zou rijlessen aanraden om dit te verbeteren. Als je een paard met een bit wil stoppen moet je die om zn benen binden.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:18

@little_birdy Op wedstrijden doet ze dat niet. Alleen thuis en op de manege.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:18

idd, oplossen met training i.p.v. materiële hulpmiddelen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:19

dan trainen

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:21

Hoe wil je dat trainen?
Ik kan wel uren gaan dressuur rijden maar dan gaat ze als nog zo hard naar die hindernis toe.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:37

als het goed is heb je les?
iedere keer een volte draaien voor de hindernis tot ze er rustig op af gaat,
voor de hindernis naar stap gaan enz,

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 03:05

dat los je niet op met een ander bit, als ie wil gaan gaat ie ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 03:18

Oplossen door te trainen.
Ze moet leren wachten, zet de bak vol hindernissen en ga daar tussendoor dressuren.
Rijd volte's voor de hindernis, steeds als ze d'r hoofd ook maar iets optilt rijd jij voor de hindernis weg, ze haar een pas zijwaarts ed, zorg dat ze de focus op jou heeft ipv op de hindernis. Rijd er opaan en houd halt voor de hindernis, eerst vanuit draf en stop je 10 meter voor de hindernis of zover nodig is om haar netjes halt te laten houden. Na verloop van tijd rijd je steeds verder door tot de hindernis voor je halthoud, gaat haar hoofd iets omhoog dan stop je direkt maar wel netjes, pas achterwaarts en rijd weer verder.
Zo maak je een uur vol zonder een hindernis te springen, ze moet leren wachten.
Trekt ze er opaan dan houd jij halt, liefst nog voor de hindernis (niet te lief zijn) maar springt ze hem toch dan ga je door, halt is halt en liefst nog een stuk achterwaarts ook.
Daarom is het verstandig om te oefenen met lage hindernisjes, gaat ze er opaf dan hoef je je niet meteen zorgen te maken maar kun je gewoon de rem erop zetten.

Veel succes.
Een bit gaat je niet helpen, als ze gaat dan gaat ze, zeker zoals jij het omschrijft.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:57

Ik ben het ermee eens dat je dit eigenlijk eerst moet oplossen vanuit de dressuur en de techniek. Ga werken met balkjes, rijd langs hindernissen of kom vanuit stap of draf op een hindernis af ipv bijv galop. Voel je dat ze onder je vandaan gaat lopen, rijd je een volte en stuur je haar er vervolgens pas weer op af als ze weer een normaal tempo heeft.

Let wel op dat jij ook degene kan zijn die het veroorzaakt. Als jij spant of wat harder gaat rijden ''zodat ze er in ieder geval overheen gaat'' of omdat je het misschien toch wat spannend vind, is het logisch dat je paard voorwaarts gaat.

Ik ben sowieso geen fan van scherpere bitten, maar welke ik wel kan aanraden is een D-trens met koperen rolletjes. Dit zorgt ervoor dat je paard het bit niet tussen zijn tanden kan nemen, want door de rolletjes rolt deze dan weg ipv dat ie dus tussen de tanden blijft zitten en je paard alles te vertellen heeft. Het is een vriendelijk, enkelgebroken bitje. Maar dit bit lost niets op, als jij de oorzaak of de basis niet eerst vind/ verbeterd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:01

anoukadema schreef:
Hoe wil je dat trainen?
Ik kan wel uren gaan dressuur rijden maar dan gaat ze als nog zo hard naar die hindernis toe.

Volte rijden.

Als ze niet op jouw wacht maak je een volte. Doe dit onder begeleiding van een zeer goed intructeur.

Ik heb een pony gereden waar ik heel wat voltes gereden heb om deze rede.

En niet naar voren gaan zitten. Zelf ook wachten. Niet te vroeg het teken spring maar geven.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:09

LuffB schreef:
Ik ben het ermee eens dat je dit eigenlijk eerst moet oplossen vanuit de dressuur en de techniek. Ga werken met balkjes, rijd langs hindernissen of kom vanuit stap of draf op een hindernis af ipv bijv galop. Voel je dat ze onder je vandaan gaat lopen, rijd je een volte en stuur je haar er vervolgens pas weer op af als ze weer een normaal tempo heeft.

Let wel op dat jij ook degene kan zijn die het veroorzaakt. Als jij spant of wat harder gaat rijden ''zodat ze er in ieder geval overheen gaat'' of omdat je het misschien toch wat spannend vind, is het logisch dat je paard voorwaarts gaat.

Ik ben sowieso geen fan van scherpere bitten, maar welke ik wel kan aanraden is een D-trens met koperen rolletjes. Dit zorgt ervoor dat je paard het bit niet tussen zijn tanden kan nemen, want door de rolletjes rolt deze dan weg ipv dat ie dus tussen de tanden blijft zitten en je paard alles te vertellen heeft. Het is een vriendelijk, enkelgebroken bitje. Maar dit bit lost niets op, als jij de oorzaak of de basis niet eerst vind/ verbeterd.

Bedankt voor je reactie

Ookal ga ik in draf als ze eenmaal die hindernis ziet gaat ze galoperen en kan je geen volte en niks meer doen. Ik ben zeker niet bang, en deze pony springt altijd. Het is een super beestje maar vanwege die virus gaan we niet weg te springen en wil ik thuis een parcour springen. alleen dat kan dus niet omdat ze zo hard gaat en dat licht hem niet zo veel aan de techniek en het dressuur rijden. Ik wou dus een ander bitje proberen voor wat meer controle ( alleen thuis tijdens het springen) verder zou ik het bit niet gebruiken. Zoon rolletjes bit hebben we wel maar ze pakt het bit niet echt beet.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:13

little_birdy schreef:
als het goed is heb je les?
iedere keer een volte draaien voor de hindernis tot ze er rustig op af gaat,
voor de hindernis naar stap gaan enz,

Ja Tuurlijk heb ik les spring namelijk Z met haar dus dat is zeker nodig.
Wat je al zegt probeer ik ook maar als ze eenmaal door heeft welke ze moet nemen neemt ze hem en heb je geen kans meer om iets te doen en kan je alleen maar met haar mee gaan.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:22

anneliesdj schreef:
Oplossen door te trainen.
Ze moet leren wachten, zet de bak vol hindernissen en ga daar tussendoor dressuren.
Rijd volte's voor de hindernis, steeds als ze d'r hoofd ook maar iets optilt rijd jij voor de hindernis weg, ze haar een pas zijwaarts ed, zorg dat ze de focus op jou heeft ipv op de hindernis. Rijd er opaan en houd halt voor de hindernis, eerst vanuit draf en stop je 10 meter voor de hindernis of zover nodig is om haar netjes halt te laten houden. Na verloop van tijd rijd je steeds verder door tot de hindernis voor je halthoud, gaat haar hoofd iets omhoog dan stop je direkt maar wel netjes, pas achterwaarts en rijd weer verder.
Zo maak je een uur vol zonder een hindernis te springen, ze moet leren wachten.
Trekt ze er opaan dan houd jij halt, liefst nog voor de hindernis (niet te lief zijn) maar springt ze hem toch dan ga je door, halt is halt en liefst nog een stuk achterwaarts ook.
Daarom is het verstandig om te oefenen met lage hindernisjes, gaat ze er opaf dan hoef je je niet meteen zorgen te maken maar kun je gewoon de rem erop zetten.

Veel succes.
Een bit gaat je niet helpen, als ze gaat dan gaat ze, zeker zoals jij het omschrijft.

Dankje,

Met deze oefeningen ben ik ook zeker bezig. en we doen dat ook met lage kruisjes, maar als ik de hindernis op 1.30 zet dan pas zou ze opletten. maar we springen nooit zo hoog thuis en willen onze techniek nog meer verbeteren en dat kan dus niet door haar Graag springende en slimme gedrag. Daarom dacht ik dat een ander bitje misschien een oplossing was voor wat meer controle.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:30

anoukadema schreef:
Ookal ga ik in draf als ze eenmaal die hindernis ziet gaat ze galoperen en kan je geen volte en niks meer doen. Ik ben zeker niet bang, en deze pony springt altijd. Het is een super beestje maar vanwege die virus gaan we niet weg te springen en wil ik thuis een parcour springen. alleen dat kan dus niet omdat ze zo hard gaat en dat licht hem niet zo veel aan de techniek en het dressuur rijden. Ik wou dus een ander bitje proberen voor wat meer controle ( alleen thuis tijdens het springen) verder zou ik het bit niet gebruiken. Zoon rolletjes bit hebben we wel maar ze pakt het bit niet echt beet.

Dat is dus een controle probleem en is wel degelijk dressuurmatig op te lossen. Je paard moet op jou letten en niet op die hindernis, ze moet leren wachten.
Als je echt niets meer kunt op het moment dat je op de hindernis af gaat moet je haar gewoon eens lomp de bocht om trekken en op de rem zetten.
Want je kunt dus helemaal niet in een bak rijden waar een hindernis staat? Dan gaat ze erover zodra ze hem ziet en kun jij niets meer?

Hindernisje van 60cm neerzetten en als ze er opaf gaat trek je haar om dat ze achterstevoren staat, wees dan maar een keer lomp. Halthouden en achterwaarts, minstens 4-5 stappen en opnieuw er opaf, in een rustig drafje, gaat ze er weer vandoor dan zet je haar weer achterstevoren.
Neem anders een pessoabitje met één ring, dat zou voor een beetje gevoelig paard al voldoende moeten zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:32

anoukadema schreef:
Ja Tuurlijk heb ik les spring namelijk Z met haar dus dat is zeker nodig.
Wat je al zegt probeer ik ook maar als ze eenmaal door heeft welke ze moet nemen neemt ze hem en heb je geen kans meer om iets te doen en kan je alleen maar met haar mee gaan.

Maar dat moet je dus niet doen want daarmee geef je haar het idee dat het oke is wat ze doet. Juist als ze op de loop gaat terwijl jij dat niet wilt moet je even goed doorkomen, achterover, kont in het zadel, trek haar maar om, ze moet echt leren respect hebben voor jou.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:56

Toch trainen, zoals hier eerder is gezegd. Anders ben je enkel aan het symptoombestrijden, maar los je het echte probleem niet op.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:31

Ik had precies hetzelfde probleem. Wat ik toen moest doen van mijn istructrice was mijn paard stil zetten voor de hindernis als hij zo aan het rennen was. Maakt niet uit hoe, al trok ik hem om, hij moest wachten tot ík hem toestemming gaf om te springen. Dat heb ik een paar keer zo gedaan, en nu wacht hij heel netjes op mij. Ook dat rennerige is er een beetje af. Het kwam bij ook deels omdat we al sowieso meer dan 3 jaar niet gesprongen hadden, en hij dus echt zoiets had van 'yes we gaan eindelijk weer springen!'. Nu we het elke week doen is hij niet meer zo enthousiast als eerst.

het is verstandig om les te nemen van iemand die veel verstand heeft van springen. Zoiets moet je niet met een scherper bit willen oplossen. Daarmee doe je een paard alleen maar pijn, als je hem dan aan het tegenhouden ben. En eigenlijk is het alleen maar enthousiasme van het paard, dan vind ik het niet eerlijk om hem dan op zo'n een manier te straffen. En jij hopelijk ook niet. :)

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:38

Inderdaad eerst kijken of je het met trainen opgelost krijgt.. Maar ik weet niet of het paard het bit echt vastpakt? Anders kan je misschien een kopere rollen-bitje proberen.. Die heb je ook gewoon in D-trens, dus gewoon een vriendelijk bit.. Alleen deze kunnen ze niet vastpakken.. En door het koper gaan ze er wat meer mee spelen en laten ze ook wat losser..
Ik heb in elk geval een paard gereden waar dit een stuk beter mee ging!

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 10:16

Ik heb verstand van springen en ik heb van top ruiters les, mijn vraag was alleen wat voor bitje ik zou kunnen gebruiken. want van bitten heb ik geen verstand.. En jullie denken natuurlijk meteen dat ik zoon bitje altijd ga gebruiken en dat ik in zijn mond ga trekken ofzo maar nee. ik zou dat bitje dan misschien 1 keer in de maand gebruiken wanneer ik een keer thuis ga springen verder niet. in iedergeval bedankt voor de tips!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:19

Bitje maakt het helaas alleen tijdelijk beter, paarden gaan daar op een gegeven moment net zo hard doorheen lopen.
Tempocontrole is niet iets heel moeilijks om te leren!, een lui paard actief maken is lastiger.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:03

zoals ik in het begin al een keer heb geroepen ;)
als je echt een ander bit wilt pad dan een pelham met dubbele teugels,
zodat je alleen in nood de hefboom hoeft te gebruiken
en als je top les hebt moet je instructrice dit op weten te lossen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:05

Als je echt les hebt van topruiters en echt Z springen rijdt weet je zelf ook dat je moet trainen en niet er een ander bit in moet hangen. Dat is niet de oplossing. De tip van xJess is een hele goede.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:48

Wij hebben dit opgelost bij een pony van ons, die ook als een gek op de hindernissen afstormde. Gewoon cirkels voor de sprong blijven rijden en eens dat het paard rustig is, erover gaan.
Veel geduld voor nodig, maar dit soort problemen kan je (meestal, ik zeg niet altijd) beter zo oplossen dan met een ander bit of dergelijke. :)