Verhuizen van binnenstal naar 24/7 weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cashlee

Verhuizen van binnenstal naar 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 16:54

Hi! Mijn haflinger gaat verhuizen! Ik zal even uitleggen wat er gebeurt is en waar ik aan twijfel..
Charlie stond tot 1 december in een buitenstal, overdag 4-6 uur naar buiten hij heeft toen een 200 grams Winterdeken opgehad. 1 december is hij naar een nieuwe stal verhuisd; een binnenstal. Hij zou hier iedere dag naar buiten gaan van 0900-17.00u maar door omstandigheden staat hij al bijna al Die tijd op stal (iedere dag als ik kom zet ik hem buiten ongeveer 2 uurtjes per dag). Inmiddels heeft hij geen deken meer op omdat hij er onder begon te zweten. Door omstandigheden moet ik zsm een nieuwe stalling voor hem zoeken en ik wil graag dat hij veel weidegang krijgt. Ik heb nu twee locaties op het oog waar hij 24/7 de wei op gaat (met schuilstallen). Nu is mijn vraag als ik hem nu vanuit een binnenstal waar het niet kouder is dan 15 graden nu in een keer de wei op zet, is het dan nodig om hem weer een deken op te doen? En zo ja, hoe veel gram? Of alleen een regendeken als het regent? Hij is al heeeeeel erg aan het verharen, zit alweer bijna compleet in zijn zomervacht.. In de zomer staat hij sowieso zonder deken normaal! Ik wil niet dat hij het koud heeft maar ook niet te warm.
Wie kan/wilt er met mij mee denken?

Ohja, hij krijgt op die weides zo veel ruwvoer bijgevoerd als nodig is.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:27

Hee cashlee!

Ik heb dit 2 jaar geleden gehad met mijn oudje, en ik heb het toen gewoon aangekeken. (zonder schuilstal toen) Uiteindelijk heeft ze het prima gered zonder deken, en met onbeperkt ruwvoer kunnen ze zich ook goed warm houden.

Ik zou dus proberen zonder deken, en dan aankijken en in de gaten houden of hij warm genoeg is.

Dribbelkont

Re: Verhuizen van binnenstal naar 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:14

kan prima nu hoor de temperatuur is nu goed te doen.
lekker zonder deken laten en zien hoe het gaat.

ik ga ook over 3 weken verhuizen en dan komt ze ook 24 uur buiten te staan.
nu staat ze snachts op stal en heeft geen deken en verhaart enorm

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:53

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik hem inderdaad lekker zonder deken ga zetten! Zaterdag is de verhuizing en zag zojuist dat het dan 20 graden wordt! =) als ik merk dat hij het koud krijgt kan ik altijd de deken er nog op gooien. Daarnaast kan hij ook lekker in de inloopstal gaan staan als hij wilt.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:47

Toch nog een vraagje! Het weerbericht zegt dat het zondag gaat regenen.. Wel of niet een regendeken op doen?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:49

Niet, de vacht heeft een eigen natuurlijke soort van waterdicht laagje. Als je elke keer als het regent een deken om gaat doen heeft de vacht daar zeker geen profijt van en raakt je paard er ook nog aan gewend. En wat moet je dan als het een keer regent en je hebt geen tijd om de deken op te doen...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:53

geen regen deken zo wordt ze snel ziek.
ze red haar prima want de temperaturen zijn goed.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:57

hoi :) een paard wat zo lang op een binnenstal heeft gestaan en onder dek heeft gestaan heeft nu nog niet genoeg vacht en weerstand om hup buiten in de regen zich lekker te voelen denk ik..maar ik ben een voorstander van dekens hoor, kan best zijn dat jouw paard zich er best goed bij voelt maar zou er niet op gokken want dat vind ik zielig. succes! groetjes deess :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:00

Als het nu kouder zou zijn zou ik ook zeker zeggen deken om, gewoon voor de zekerheid.
Maar zeker de komende dagen (en zondag ook nog) is het heerlijk weer. Voor zover ik weet zijn dit zelfs de temperaturen waar de meeste paarden zich het prettigst bij voelen. prima temepratuur om je paard dan aan het buiten staan (inclusief regen) te laten wennen toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:04

cashlee schreef:
Toch nog een vraagje! Het weerbericht zegt dat het zondag gaat regenen.. Wel of niet een regendeken op doen?

gewoon je eigen gevoel volgen,stond hij eerder met regen met een deken om?
dan kun je dat nu ook doen.
kijk een paar buien zijn niet erg,tussendoor droogt de vacht voldoende op om de regen dan weer af te stoten,maar als het erg lang regent dan kunnen sommige(en ik zeg dus sommige,niet alle paarden!) het wel koud krijgen omdat hun vacht het water niet meer afstoot.

dus als je denkt dat je dier dan met een regendeken beter uit is,gewoon doen :D
doe ik met die van mij ook.
die is 20 staat 24/7 buiten en als het regent is het echt een mietje en staat hij zomaar vréselijk te bibberen,dus doe ik een regendeken om en dan gaat het goed :j

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:34

Als je twijfelt gewoon doen, maar niet meer dan een regendeken.
Ik ga er niet vanuit dat je binnenstal al die tijd met de sneeuw etc verwarmd is geweest tot een lekkere temperatuur dus die vacht zal er wel zijn, zeker omdat ie toen geen deken omhad.

Bij twijfel kun je het beter wel doen, overdag of smaandags even gaan kijken hoe je paardje erbij staat dan weet je meteen hoe het zit.

Fijn dat ie weer naar buiten kan in ieder geval!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:52

ik vindt paarden met dekens op zielig.
laat de natuur zijn werk doen en pas je zelf aan met rijden in de winter.
mensen willen niet dat ze zelf een deken aanmaken die eigenlijks veel gezonder is dan een deken uit de winkel maar ja ben niet een dekenmens.
als ze gewend is nu met deken is het wat anders maar nam aan dat ze al zonder deken stond en temperaturen zijn prima komend weekeind.
beetje regen gaat ze echt niet dood aan . maar je moet doen wat je zelf het prettigst vindt

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 00:28

@ lolleke, hij staat hier echt heel luxe! (behalve de weinige weidegang dan!) Dus met de sneeuw etc. wel verwarmde stallen! Als hij de wei op ging dan kreeg hij een deken op. Qua temperatuur ben ik ook niet zo bang, dat kan die wel hebben op
Zijn nieuwe stal is wel een hele grote schuilstal aanwezig en genoeg bosjes, bomen om te schuilen. Ik ben er zondag denk ik toch bijna de hele dag dus kan kijken of hij zichzelf wel warm kan houden. Maar wat nou als dat niet zo is? Dan alleen een regendekentje opgooien? (tuurlijk wel pas als hij weer enigszins opgedroogd is) Pfff wat een deken dillenma's zeg! Voor mij geen dekens meer als het niet nodig is! Liever dat hij zelf weer alles gaat regelen! Ben nu altijd bang dat hij het te warm of koud heeft.. Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik denk dat de nieuwe stal voor Charlie echt een feestje gaat worden, het is echt een buitenpaard!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:27

Ik zou het lekker doen! No worries, het is een paard hoor!! hij is niet van glas!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:41

en ook niet van suiker gelukkig haha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:57

Mijne gooi ik per 1 april, dekenloos de wei op, 24/7, geen schuilstal. Nu staat ze ook altijd in de stal, en smorgens op de weide, zonder deken sinds 3/4 weken. Als hij t te koud heeft went die er wel aan, het is een Paard.