Nieuw paard word erg brutaal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Nieuw paard word erg brutaal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:36

Hey mensen..
We hebben nu sinds een paar dagen een nieuw paardje.
Dit is haar 1e topic hier.
[ITP] Nieuw paardje Bianca *Westfaler merrie van 3 jaar*
Ze is al erg bijgekomen en word nu toch best brutaal..
Ze was erg duf en sjokte wat achter je aan.
Ze wil toch erg dominant zijn en dat mag van mij uiteraard niet.

Nu wil ik er wat mee gaan oefenen zodat ze wat meer respect krijgt voor mij en elk ander die met haar loopt.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik wil haar uiteraard nog niet aan het werk zetten in deze conditie.
Maar misschien wat oefeningen aan de hand zoals halt houden op commando?

Iemand tips/ideeën?

Brandt los!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Nieuw paard word erg brutaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:38

Consequent zijn en blijven. Wat 1 keer mag, mag altijd.
Ze komt nu natuurlijk ook in haar puber tijd, dus is het extra belangrijk je strepen aan te geven en ten alle tijden te handhaven. Welke grenzen moet je zelf bepalen, maar vergeet niet dat wat 1 keer toe gelaten is, je eigenlijk altijd moet toe laten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:44

Hier kan ik eigenlijk weinig mee.
Ik zoek ideeën wat ik met haar kan doen.
Zonder dat ik te veel van haar vraag.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:50

Leg wat balken en pionnen in de bak en ga met haar aan de hand parcoursjes lopen. Zorg dat ze op blijft letten, zet haar achterwaarts, stappen, stukjes draf en veel over gangen maken. Later kan je haar zijwaarts zetten. Oefenen en uiteindelijk haar los mee laten lopen en het zelfde doen.

Lekker spelen in de bak is ook een optie. Of lekker in de bossen gaan wandelen, veel mee bezig zijn en lekker tutten (poetsen en dat soort dingen) en krijg vertrouwen in haar en zij in jou. :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:22

Een parcoursje lopen?
Heb je het andere topic ook gelezen? :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:25

Eerste stukje alleen, maar een parcoursje ja. Geen hindernissen springen _O- , maar slalomme, halt houden, achter waarts en dat soort dingen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:28

Ik denk dat je best gewoon kan trainen in het lopen met dr.. Ik doe dit met mijn paarden heel vaak. in de bak (of op het land) aan halstertouw wandelen. Zodra ze je voorbij wil, stil zetten en achteruit laten laten gaan totdat "jouw ruimte" weer vrij is. Weer weg wandelen en herhalen tot dit goed gaat. Ook afwisselen met zelf stil gaan staan en als ze tegen je op loopt het zelfde (achteruit tot jouw ruimte vrij is). Belonen wanneer ze doet wat je vraagt. Dat soort kleine dingetjes zou je kunnen proberen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:30

Ik denk dat je Quir verkeerd begrijpt. Ze heeft het niet over het springen van een parcours, maar het aan de hand een obstakelparcours lopen.
Misschien had je je moeten afvragen waarom de handelaar er zo graag van af wilde, zó graag dat hij er een 21 jarig merrie en haar veulen van 8 maanden ( beiden eigenlijk niet zo goed verkoopbaar nu) voor mee wilde nemen..

Maar goed.. dat is wat anders. Terug naar jouw en je paard. Je zegt dat ze brutaal is, maar is ze dat wel, of heeft ze simpelweg nooit geleerd hoe het hoort?? En als je wil weten wat je zou kunnen doen: Google op grondwerk bij paarden en je komt een schát aan mogelijkheden tegen om eventuele "dominantie"- problemen te verhelpen..

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:39

Ik weet idd niet of ze uberhaupt ooit iets heeft geleerd.
Ze kan ook niet rustig stil staan.
Hoe leer je een paard rustig stil te staan als jij zelf even weg loopt.
En de grond training wou ik idd aan beginnen, maar gezien ze zo mager is en nog maar zo kort bij ons wou ik hier de reacties even pijlen :)

Ik ga iig met de gegeven punten morgenvroeg alvast wat doen :j
Als er toevallig iemand bij me is kan die mooi foto's maken of andersom, die trainen ik foto's maken.
T paardje moet tenslotte respect hebben voor de mens en niet alleen voor mij ;)

(Haar op een weide gooien en over een jaar terug pakken is absoluut geen optie omdat we toch wel wat met het paardje willen kunnen doen :j (En de reden waarom de ruil door ging is dat onze paarden gewoon altijd super karakters hebben en kindermak zijn. Die verkopen nou eenmaal makkelijker dan uit de kudde getrokken jaarlingen ;) Bovendien was het een plaatje van een veulen :j )
Laatst bijgewerkt door branka16 op 09-03-12 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:40

consequent is hier het toverwoord, wees en blijf duidelijk de baas!
Zero-tollerantie
Succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:43

Ik denk dat het absoluut geen kwaad kan als je wat grondwerk gaat doen hoor! Het is in stap/halt echt niet zo dat er iets van haar conditie wordt gevergd of iets in die geest, dus energie verbranden doet het niet echt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:43

als een paard niet gewend is vast te staan moet je niet weglopen,dat is levensgevaarlijk.
Gewoon dagelijks vastzetten,voeten doen,borstelen de rest komt wel.
Wat ik vreemd vind is dat je 10 paarden hebt en dit weet je niet op te lossen?Volgens mij heb je wel voor hetere vuren gestaan :D

edelweis3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:48

Een dominatie oefening is je paard in de bak zetten en wachten totdat ze op een plekje gaat staan en dan moet jij haar wegjagen en op haar plekje gaan staan.Dan wacht je weer totdat ze een nieuw plekje heeft gevonden en weer jaag je haar weg en neem je haar plek in.En dat herhaal je zo een paar keer, ze zal op en bepaald moment gewoon plek maken voor je als je al aan komt lopen.
Dan heb je haar al aardig van haar troon af gestoten.
Deze oefening heb ik op een cursus van Emiel Voest geleerd en werkt super.
Het wegjagen doe je trouwens gewoon door het uiteinde van een leadrope richting je paard te draaien of te gooien.
Wel als je draait van je af draaien zodat je meer energie uitstraalt.
Bedoel je zoiets?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:51

geerke dat klopt zeker, maar bij dit"scharminkel" wil ik gewoon voorzichtig zijn.
De rest is voor het grote deel bij ons geboren of anders wel opgegroeid.
Dan is het heel anders :j

K weet dus heel eerlijk gezegd niet hoe ik met dit wezentje moet beginnen.
Aan de ene kant heb ik medelijden en aan de andere kan is het heel irri dat ze je ruimte niet respecteerd.

Mijn natuurlijk reactie zou haar met harde hand steeds terug zetten op haar plaats.
Of dit nou met haar hoofd naast mij of achter mij is maakt me niet uit, maar een paard loopt nooit met het hoofd vóór mij uit ;)

(En harde hand bedoel ik niet mee slaan maar gewoon duidelijk terug zetten en bij niet reageren op terug druk op de borst ook geen reactie is gewoon een mepje op de borst om achterwaardse versnelling in werking te krijgen. Ik ben iig tegen het constant lief blijven en allen uit alle rust doen :P Ze moet gewoon leren luisteren dan heb je er later een beter paard aan die je vervolgens met zachte hand kan handteren zoals alle paarden van ons die gewoon doen zoals voorbeeld paardjes zich horen te gedragen O:) )

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:52

edelweis3 schreef:
Een dominatie oefening is je paard in de bak zetten en wachten totdat ze op een plekje gaat staan en dan moet jij haar wegjagen en op haar plekje gaan staan.Dan wacht je weer totdat ze een nieuw plekje heeft gevonden en weer jaag je haar weg en neem je haar plek in.En dat herhaal je zo een paar keer, ze zal op en bepaald moment gewoon plek maken voor je als je al aan komt lopen.
Dan heb je haar al aardig van haar troon af gestoten.
Deze oefening heb ik op een cursus van Emiel Voest geleerd en werkt super.
Het wegjagen doe je trouwens gewoon door het uiteinde van een leadrope richting je paard te draaien of te gooien.
Wel als je draait van je af draaien zodat je meer energie uitstraalt.
Bedoel je zoiets?

Nou als ik op de poetsplaats achter haar langs loop en ik klik gaat ze wel gewoon om, dus twijfel ook nog of het wel dominant is.
Misschien toch gewoon geen opvoeding gehad?

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:07

geerke schreef:
als een paard niet gewend is vast te staan moet je niet weglopen,dat is levensgevaarlijk.
Gewoon dagelijks vastzetten,voeten doen,borstelen de rest komt wel.
Wat ik vreemd vind is dat je 10 paarden hebt en dit weet je niet op te lossen?Volgens mij heb je wel voor hetere vuren gestaan :D

Dat dacht ik ook al.
En misschien ook een beetje geduld met haar hebben? Als het paard nooit iets geleerd heeft kan je niet verwachten dat ze meteen begrijpt wat jij bedoeld. Herhalen en consequent zijn!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:11

Bedankt voor je reactie!
Zeker is het herhalen heel belangrijk :j
Denk dat ik een balkje in de wei leg en daar mee ga oefenen overheen stappen enzo.
Ik denk dat ze dat wel erg leuk vind!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:01

Ik heb je andere topic ook doorgelezen maar volgens mij weet je niet veel van haar historie? Het kan nl. goed zijn dat ze nooit of veel te weinig bij andere paarden baby heeft kunnen zijn, en misschien wel nooit op haar nummer gezet is. Dat is dan geen gemenigheid van haar, maar dan is ze eenvoudigweg nooit met dominantie behandeld. Aan jou de taak om duidelijk te maken (op een rustige manier) wie de baas is, niet zij... Het maakt ook eigenlijk niet uit waar het door komt, feit is dat ze duidelijkheid nodig heeft :-). En in feite heeft elk paard dat nodig.

Aan de hand meelopen en je niet voorbijlopen is een mooie oefening om mee te starten. Wijken voor druk van jou. Je zelf niet opzij laten duwen. Degene die het meest beweegt, is de ondergeschikte, dat soort dingen. De standaard grondwerk-oefeningen. Als die goed gaan kun je dat uitbreiden en is ze straks (later) onder het zadel ook op haar plaats, daar heb je dan heel veel profijt van.

Als je hier echt nog weinig ervaring mee hebt dan kan een cursus ook heel fijn zijn. Ik heb eens een freestyle cursus gedaan die daar ook flink op in ging. Echt een eye opener. In ieder geval succes :-)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:25

RT-P -> OPG