Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, maar slalomme, halt houden, achter waarts en dat soort dingen. 

(En de reden waarom de ruil door ging is dat onze paarden gewoon altijd super karakters hebben en kindermak zijn. Die verkopen nou eenmaal makkelijker dan uit de kudde getrokken jaarlingen
Bovendien was het een plaatje van een veulen
) 

Ze moet gewoon leren luisteren dan heb je er later een beter paard aan die je vervolgens met zachte hand kan handteren zoals alle paarden van ons die gewoon doen zoals voorbeeld paardjes zich horen te gedragen
) edelweis3 schreef:Een dominatie oefening is je paard in de bak zetten en wachten totdat ze op een plekje gaat staan en dan moet jij haar wegjagen en op haar plekje gaan staan.Dan wacht je weer totdat ze een nieuw plekje heeft gevonden en weer jaag je haar weg en neem je haar plek in.En dat herhaal je zo een paar keer, ze zal op en bepaald moment gewoon plek maken voor je als je al aan komt lopen.
Dan heb je haar al aardig van haar troon af gestoten.
Deze oefening heb ik op een cursus van Emiel Voest geleerd en werkt super.
Het wegjagen doe je trouwens gewoon door het uiteinde van een leadrope richting je paard te draaien of te gooien.
Wel als je draait van je af draaien zodat je meer energie uitstraalt.
Bedoel je zoiets?
geerke schreef:als een paard niet gewend is vast te staan moet je niet weglopen,dat is levensgevaarlijk.
Gewoon dagelijks vastzetten,voeten doen,borstelen de rest komt wel.
Wat ik vreemd vind is dat je 10 paarden hebt en dit weet je niet op te lossen?Volgens mij heb je wel voor hetere vuren gestaan

. En in feite heeft elk paard dat nodig.