Hallo allemaal,
Ik heb in december 2009 een shetlander hengst van toen 3.5 gekocht, voor bij mijn ander shetlandertje.
Er was verder nog niets met hem gedaan en stond nog bij zijn moeder, nu 2 jaar verder is hij super mak en luisterd goed, er rijd zelfs afentoe een ruitertje op hem, nooit gemeen geweest. Wel eens een bokje ofzo maar verder niets gemeens.
Nu heb ik in mei mijn andere paard naar huis gehaalt, toen had ik er nog 4 staan. ( de 2 shetlanders samen in een weide, zanzi in een weide apart en Uvino in een weide apart. Zanzi kon met de neus bij de shetten en bij uvino, uvino kon dus niet bij de shetten. Dit heeft nooit problemen gegeven, behalven als Sander (de hengst) uitgebroken was en bij Zanzi stond. Zanzi heb ik in oktober 2011 verkocht.
Uvino heeft nog een maand gewoon in zijn weide gestaan waar hij niet bij de shetlanders kon en is daarna voor 3 maanden ergens anders heen gegaan. Nu is hij sinds anderhalve week weer thuis en stond gewoon weer in zijn oude weide, nu is er eergister bemest, dus moest de tussen draad er tussenuit halen. Hierdoor had hij dus de heleweide en kon bij de shetten.
Met max ('t ruintje) is geen probleem, echter zaten uvino en Sander gister continue met elkaar te spelen oftewel bijten. Nu weten hun beide van geen ophouden, is ook niet erg. Maar wat wel erg is, is dan Sander absoluut niet zacht bijt. Met als gevolg toen ik uvino gister binnen ging halen zijn hele hals onder de bijt wonden zat, tot bloedens toe.
Nu ben ik aan het denken wat er tegen zou kunnen helpen, en kom ik uit op castreren. Maar dit geeft natuurlijk geen garantie dat ik ze dan bij elkaar kan zetten.
En daarmee zit ik juist heel erg, ik wil hem niet onnodig laten castreren want hij is verder zo ontzettend lief.
Alvast bedankt!