Ervaring met hengstige merries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxKayleigh

Ervaring met hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:17

Het wordt weer beter weer en mijn merrie is weer hengstig.
Nu krijgt ze door de hengstigheid een dikke buik en wordt ze erg chagerijnig.
Wanneer ik haar staart of billen wil borstelen reageert ze erg kattig en wil ze wel eens slaan.
Ze plast trouwens ook heel haar staart vol met dat witte spul.
Ook met rijden reageert ze niet goed op mijn been en gaat ze lekker tegen mijn been liggen hangen.
Wat kan ik het beste met haar doen tijdens deze periode? gewoon lekker rijden of met rust laten?
En kan ik haar staart gewoon wassen of kan ik daar beter mee wachten?

Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben of doet alleen mijn merrie dit?

Wat doen jullie tijdens deze periode?

Ik heb voorheen alleen ruinen gehad dus dit is voor mij even wennen.

morelia

Re: Ervaring met hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:41

haha, even wennen als je altijd ruinen hebt gehad ja. Die staart wassen kan je beter mee wachten tot het weer voorbij is anders kan je morgen weer wassen ;-) De ene merrie is de andere niet, maar rijden zou gewoon moeten kunnen. Dat je merrie probeert te slaan vind ik al wel de extreme kant opgaan. Misschien je DA eens om advies vragen. Soms is er sprake van een probleem zoals cysten waardoor het gedrag wel vervelende vormen aanneemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:51

Ik vind dat absoluut niet normaal dat ze het zo heftig toont.
Ik rij mijn hele leven al merries en heb altijd normaal kunnen rijden en poetsen. Hooguit soms wat sneller afgeleid of stijvig in de rug. Naar ruinen 'pissen' doen ze op de wei, in de omgang heb ik dat eigenlijk nooit.
Daar zou ik naar laten kijken en evt een hormonen kuur proberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:20

Als het heel heftig is zou je haar een keer kunnen laten scannen door een veearts om te kijken of er niets iets aan de hand is in de baarmoeder of bij de eierstokken waardoor haar reactie zo extreem is tijdens de hengstigheid...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 03:12

Ik heb een minimerrie die ook vrij heftig hengstig kan zijn.
Bij haar merk ik vrij weinig van pissen of vocht afscheiden,maar in haar gedrag word het een regelrechte draak.
Het is van nature al een pittig type die haar eigen zin erg probeerd door te drijven,maar tijdens de hengstigheid is er echt geen goed garen mee te spinnen.
Heeft dan last van losse achterbeentjes,oren staan vrijwel constant op standje achteruit..en ze is gewoon overduidelijk sjago.
Laat haar dan meestal maar even met rust gewoon,en ga niet teveel aan het poetsen en tutten,want daar is ze dan duidelijk niet voor in de stemming.
Maar lastig is het soms wel...Mischien dat ik toch maar eens Moody mare moet gaan proberen ofzo..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 03:21

Als het zo erg is zou je beter eens een scan kunnen laten doen.
Een beetje nukkig, hangen op je been of een gilletje is tot daaraan toe maar slaan en haar staart echt bevuilen met wit spul? Heb altijd merrie's gehad en ik weet niet eens wat je daarmee bedoeld eerlijk gezegd.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 03:42

Mijn merrie had dit ook. Een regelrechte pismerrie noemde we t maar. Tja bij mij was t gewoon zo van je zal maar gewoon moeten luisteren. En zij was gewoon gezond wat betreft dr baarmoeder enzo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:24

Ik zou ook eens advies vragen aan een dierenarts. Hoeft helemaal niets geks te zijn maar er zijn ook supplementen moody mare geloof ik die helpt om het gedrag wat te verminderen.
http://www.paardendrogist.nl/product/moody_mare/100404/

Ik zelf heb met die van mij nooit last van ze kan alleen tegen over ruinen dat wat vervelend zijn maar niet tegen over mensen je merkt er eigenlijk niets van.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:41

anneliesdj schreef:
Als het zo erg is zou je beter eens een scan kunnen laten doen.
Een beetje nukkig, hangen op je been of een gilletje is tot daaraan toe maar slaan en haar staart echt bevuilen met wit spul? Heb altijd merrie's gehad en ik weet niet eens wat je daarmee bedoeld eerlijk gezegd.

Hier hebben we ook altijd merries gehad en vorig jaar toevallig 1 met wit spul/slijm tijdens de hengstigheid. Deze merrie bleek een baarmoederontsteking te hebben (geen idee hoe ze er aan kwam, was destijds een 2 jarige en natuurlijk nooit gedekt oid).

Ik zou dit dus zeker even na laten kijken door de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:52

Wit spul is idd niet goed, mijne kan ook wel goed geil zijn tijdens de hengstigheid, maar dan is het doorzichtig en een beetje, zeker niet dat haar hele staart en haar achterbenen eronder zitten. Ik zou even hormonen laten prikken, vind het niet zo fijn klinken eerlijk gezegd.

Dat ze zo nukkig is joh....... mijn verzorgmerries en mijne nu zijn altijd onwijs aanhankelijk tijdens de hengstigheid, je kunt ze dan geen groter plezier doen als met poetsen...... is haar buik ook gevoelig? Ze kan wel echt een beetje een zere buik hebben nu. Gewoon er even vanaf blijven.

Probeer even haar billen schoon te wassen met gewoon lauwwarm water (geen zeep ofzo gebruiken) en een schone, zachte spons. En haar staart even met shampoo en heel, heel goed uitspoelen, echt tot er niks meer uitkomt. Anders dan heb je kans dat haar staart aan haar billen plakt, en dan snap ik wel dat ze boos wordt als je daar wilt poetsen, want dat doet natuurlijk zeer.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:55

Baarmoederontsteking ruikt vies. Sommige pismerries zijn gewoonweg niet te rijden tijdens de hengstigheid.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:59

Bij mijn merrie heb ik ook 2 keer een scan laten maken, alles zag er prima uit, maar zij is ook altijd lekker hengstig.
Toen ze nog jonger was, was ik blij als ze hengstig was, dan was ze altijd heel lief, als ze nu hengstig is, ga ik er liever niet op, dan hebben we alleen maar ruzie, omdat zij ook tegen mijn been inkomt en zo, dus dan heeft ze een weekje "vrij" met lekker los longeren, wandelen en dergelijke.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:03

Niet zo leuk als je gedurende 8 maanden/jaar jouw paard gedurende een week/maand niet kunt rijden me dunkt. Daarom, mijn overleden Arabische merrie is mijn laatste merrie geweest.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:03

Wij hebben ook een dame die bijna niet benaderbaar is als ze hengstig is.
Ze had van nature al een nukkig karakter, maar als ze hengstig is, is het helemaal feest!

Geef mij maar hengsten en ruinen.... merries heb ik niks mee

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:04

Kasztanka schreef:
Niet zo leuk als je gedurende 8 maanden/jaar jouw paard gedurende een week/maand niet kunt rijden me dunkt. Daarom, mijn overleden Arabische merrie is mijn laatste merrie geweest.

Gelukkig heb ik mijn paard niet alleen om te rijden. het is een hobby van me, als we samen lol hebben, ben ik al blij, dat kan ook heel goed zonder het rijden.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:21

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:58

Kasztanka schreef:
Baarmoederontsteking ruikt vies. Sommige pismerries zijn gewoonweg niet te rijden tijdens de hengstigheid.

Dit hoeft zeker niet. Deze merrie had echt baarmoederontsteking en dit rook helemaal niet. Na het spoelen en een kuur AB was het over.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:02

bij mij op de manege stond ook een merrie, was ook echt vreeeeeselijk tijdens haar hengstigheid.
Eigenaresse heeft toen suplementen door haar eten heen gedaan.
Paard is toen volkomen veranderd tijdens haar hengstigheid.
Misschien moet je dat eens gaan proberen.;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:56

Een vriend van mij heeft ook een merrie die erg heftig reageert op haar hengstigheid. Zij krijgt ook hormoonpreperaten toegediend om het onder controle te houden. :)

mickey303

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:59

ik had een merrie dat los door heras hekken ging dat aangespant was met ijzer draad ,
zodat ze er zeker niet door zou graken want ze stond op de weide .
en ze was uitgebroken zelf naar de hengst .
nu zitten we met een veulen dat is geboren in november.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:53

Bedankt voor de reacties! mijn probleem is opgelost!
Ze was hengstig en had gaskoliek.
De dierenarts is gekomen en heeft haar behandeld.
Ze is alweer een stuk dunner en het gas komt er goed uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:55

Een gaskoliek, van 9 maart tot nu?

Is wel lang hoor. En hoe zit het met dat witte spul dan?