Angst voor een longeerlijn? Dus niet de zweep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Citroentje1

Angst voor een longeerlijn? Dus niet de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 01:22

Ik zag hier bij omgang en paardengedrag een topic over bang voor de longeerzweep.
Mijn paard is dus bang voor de longeerlijn := Hoe kan dat ontstaan zijn?

Op het moment dat ik de lange lijn pak, dan staat hij met een blik vol angst toe te kijken. En ook aan het werk blijft hij als een gek rondjes rennen. Echt met angst. Ook hangt hij flink aan de lijn.

Ik ben er nu mee bezig om met wandelen de longeerlijn mee te nemen ipv het halstertouw. En met longeren puur en alleen te stappen. En ook grote stukken rechtuit, waarbij ik hem schuin voor me laat lopen. Dat hij het tempo bepaald.

Ik merk dat hij nu vele malen rustiger word met de lijn. Het heeft echt positief effect! Wel is hij echt verbaast dat hij niet hoeft te werken aan de lijn :Y) Dan kijkt hij telkens zo mooi naar binnen met zon ezelskoppie :+:

Hoe zou die angst voor de lijn kunnen zijn ontstaan?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:39

Misschien dit:

En dan bedoel ik dat niet tegen join-up, maar het gooien van een longeerlijn naar je paard om deze op te jagen?

Citroentje1

Re: Angst voor een longeerlijn? Dus niet de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:13

Hm.. Dat zou weleens heel goed kunnen! Hij is echt een watje, van alles is hij bang :j :D

sliertje

Re: Angst voor een longeerlijn? Dus niet de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 02:15

Met desensibilisatie training kun je jouw paard leren om dingen niet meer eng te vinden. Waar woon je ongeveer? (mag ook per pb) Als het niet al te ver weg is, kan ik je hierin les komen geven. Elk paard kun je leren omgaan met spanningen, ook de jouwe :)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 02:17

Laraax schreef:
Misschien dit:

En dan bedoel ik dat niet tegen join-up, maar het gooien van een longeerlijn naar je paard om deze op te jagen?

Nou is dit niet een goed voorbeeld van hoe je een paard zou kunnen opdrijven.. Een touw of longeerlijn gebruik je eventueel als verlengstuk van je arm, niet als "jaagmiddel" wanneer je een paard op de juiste manier laat wennen aan spannende dingen en hem hierin ook vertrouwen geeft, krijg je nooit een schrikreactie op een longe of touw.
De dame in dit filmpje weet niet voldoende om een goede loswerk sessie met haar paard te doe, daardoor zie je ook spanning ontstaan..