Vraagje over ruinen en hun speelgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Vraagje over ruinen en hun speelgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:32

Hoi allemaal,

Ik observeer mijn paard graag als hij met zijn vriendje aan het spelen is en vrijwel iedere keer dat ze weer aan de speel gaan valt mij iets vreemds op. Het gaat om twee ruinen 6 en 18 jaar. De ruin van 18 jaar is de baas en het meest brutaal.
Het spelen begint meestal met het proeven en happen in de halzen met het stampen, laag steigeren en het karakteristieke gegil erbij natuurlijk :+
Op een gegeven moment stopt de oudste van de twee zijn tong tussen zijn ondertanden en zijn onderlip waarna hij zijn neus onder de neus van de 6 jarige duwt. Vervolgens begint de ruin van zes aan het gezicht (vooral de neuwbrug) van de oudste te knabbelen en te likken.
Op een gegeven moment hebben ze hier allebei weer genoeg van en begint het feest weer van voor af aan.

Ik heb dit gedrag nog nooit gezien en ik lag om eerlijk te zijn in een scheur toen ik dit voor het eerst zag. Herkennen jullie dit gedrag? Heeft het iets te betekenen? Of zijn ze gewoon samen een beetje 8)7 ?

Edit: vond nog een foto'tje van jut en jul in actie
http://tinypic.com/view.php?pic=9lhijk&s=5

troi

Re: Vraagje over ruinen en hun speelgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:01

Mijn ruintje deed iets vergelijbaars met zijn kuddeleider, maar dan wat lager op het gezicht. Zag er uit alsof ze een heerlijk potje stonden te tongzoenen :P

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:08

ik heb het ook wel es bij die van mij gezien als hij met z'n buurmanruintje samen staat. Heel apart gezicht idd, maar geen idee waarom ze het doen...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:35

grappig... .het paard van een vriendin sabbelt ook op zijn eigen tong. Hij steekt zijn tong dan een heel klein beetje uit en gaat erop sabbelen. ..heb het tijdens het spelen overigens nog niet gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:59

Is echt typisch ruinen speelgedrag, ik zie het regelmatig, erg leuk :)

Mijn merrie wil nog weleens meedoen als ze zin heeft, maar dat wel op de merrie-manier, gillen en uitslaan met de voorbenen (volgens mij vinden de heren dat dan weer heel grappig) :))

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:02

Heel normaal speelgedrag! Die van mij doet ook wonderlijke dingen met zijn tong en mijn oude paard deed dat ook. Grappig om te zien, hè?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:05

Afbeelding
Mijn pony kon er ook wat van :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:05

Hier bijten ze in de knieen en steigeren ze naar elkaar. Wel allemaal heel speels, er komen nooit blessures van oid.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:16

doen mijn ruinen ook alleen geen gegil hier.
gillen past ook meer bij merries.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:25

Ook hier zeer herkenbaar! Wat die vanmij ook graag mag doen is zijn hoofd omhoog gooien.
"kijk mij eens de grootste zijn" en blaast zicht helemaal op, gaat bijna op zijn tenen staan :+
Hij is 1.70 en zijn vriendje misschien 1.60 en die is dan natuurlijk ook de grootste!
Vervolgens weer een hoop halsters beetpakken, stijgeren, knielen en gillen...
Even een kwartiertje van genieten, héérlijk <3

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:11

Nou, die van mij kan echt gillen, met spelen, als hij in het werk gestoord wordt, als hij vindt dat ie moet schrikken.....net een gillende keukenmeid!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:17

Mijn ruin kan heel hard gillen (brullen) en daar schrikt een ander paard weer van hahaha. Ja hij is heel speels en jaagt de merries op, ze moet om hem heen draven, maar mijn paard verwond nooit een ander paard, gewoon veel bluf en speels gedrag, t ziet er enger/erger uit dan het is.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:23

Bij ons wordt er ook vaak heerlijk uitgebreid gezoend. En het spelletje pak het staartje beide ruinen pakken elkaar bij de bovenzijde van de staart.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:57

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:00