Gedragsproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefje1201

Gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:00

Hallo allemaal,

Ik doe op school mijn pws over gedragsproblemen bij paarden.
Hiermee bedoel ik vooral mishandelde paarden. Veel te vaak worden onhandelbare paarden naar de slager gebracht, terwijl ik denk dat met veel geduld deze paarden een tweede kans kunnen krijgen. Ik geloof niet dat paarden vals geboren worden, maar vals gemaakt worden door de mens of door wat ze mee maken.

Heeft iemand nog bronnen, tips of verhalen die ik kan gebruiken.

Groetjes Zoefje1201 /3

annebe

Re: Gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:06

Een paard word zeker niet vals geboren en zolang ze nog niet in de hand van de mens zijn geweest zijn het ontzettende vriendelijke, nieuwsgierige dieren.

Als je wilt en in de buurt woont, wij hebben diverse paarden staan, paarden die een vriendelijke rustige opleiding hebben gehad, paarden die mishandeld zijn geweest tot echte onbeschreven paarden die nog nooit in aanraking met de mens zijn geweest (tot voor kort) Dit gaat om 4 wilde exmoor hengsten uit een begrazings gebied.
Ieder paard heeft een karakter en net als bij mensen is het heel leuk om zowel een paard als individu te zien als hoe een paard reageerd in een groep. (groeps energie)

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:29

Ik mag pas weer op andere stallen komen als het Rhino virus voorbij is helaas, want ik heb zelf een veulentje in heumen staan, zeer dicht bij een van de besmette bedrijven.
Ik merk inderdaad wel dat het heel erg aan de opvoeding en de groep licht over hoe je paardje zijn gedrag ontwikkeld, vooral aan mijn veulentje zie ik dit heel goed.
maar ik ben vooral geïnteresseerd in de mishandelde paarden die door mensen als "vals" worden gezien en om deze reden afgemaakt worden.

Ik wil graag weten wat er voor oplossingen voor deze paarden zijn en waar zij terecht kunnen.

Misschien is het ook handig om even mijn vragen erbij te zetten.
de vragen van mijn PWS luiden:

Hoofdvraag:
Waarom worden mishandelde paarden of paarden met gedragsproblemen vaak afgemaakt zonder dat ze een tweede kans krijgen?

Deelvragen:
1. Is paardengedrag aangeboren of aangeleerd?
2. Welke soorten gedragsproblemen zijn er?
3. Wat zijn de oplossingen voor gedragsproblemen door mishandeling?
4. Waar kunnen mishandelde paarden terecht voor behandeling?

wel heel erg bedank voor de reactie!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:10

Maar weet je wel zeker dat je hoofdvraag waarheid is? :+

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:47

nee, maar hij is goedgekeurd als hoofdvraag. dus ik hou het er maar even op. het gaat er meer om dat ik wil onderzoeken of het mogelijk is deze paarden een tweede kans te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:31

Dat is dan dom om daar vanuit te gaan, want als het niet klopt, baseer je je hele onderzoek op een verkeerde aanname, en kun je dat dus zo in de prullenbak mikken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:12

Hoofdvraag: omdat een paard voor veel mensen een gebruiksvoorwerp is, het kost geld en tijd om een gedragsprobleem op te lossen, en dat investeren veel mensen liever in een nieuw paard.

1. paardengedrag is deels aangeboren, deels aangeleerd, net zoals bij mensen.
2. er zijn gedragsproblemen in de omgang met mensen, en in de omgang met dieren, en zgn stalondeugden als weven en luchtzuigen. Dit laatste is verslavend, stereotiep gedrag.
3.veel geduld en verstand van zaken, niet aan beginnen als je niet weet hoe de technieken om dit op te kossen werken!
4.Bij mij :D

Als je nog meer wilt weten kun je me pben

Diana van der Wal
gedragstherapeut voor paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:21

Beter, veel beter!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:07

indd voor veel mensen is het zo dat paarden die niet meer "bruikbaar" zijn kosten alleen maar geld en een hoop tijd.

sprinkler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:58

Zoefje1201 schreef:
Hallo allemaal,

Ik doe op school mijn pws over gedragsproblemen bij paarden.
Hiermee bedoel ik vooral mishandelde paarden. Veel te vaak worden onhandelbare paarden naar de slager gebracht, terwijl ik denk dat met veel geduld deze paarden een tweede kans kunnen krijgen. Ik geloof niet dat paarden vals geboren worden, maar vals gemaakt worden door de mens of door wat ze mee maken.

Heeft iemand nog bronnen, tips of verhalen die ik kan gebruiken.

Groetjes Zoefje1201 /3

@ ZOEFJE

Heel leerzaam en interessant zijn de boeken en filmpjes van Monty Roberts. Hij is een echte whisperer en leert - zelfs wilde mustangs - alles op een diervriendelijke EN snelle manier, hij gebruikt helemaal geen geweld, maar doet alles rustig. Hij werd ingehuurd door de Engelse koninging voor haar paarden en ook door andere mensen met veel geld. Hij heeft als klein kind gezien hoe paarden met veel geweld werden ingebroken door zijn eigen vader en vond dat verschrikkelijk. Hij heeft het paardengedrag heel lang bestudeerd en kan alles bij paarden gedaan krijgen.

Zijn "instructiefilmpjes" staan op youtube en de boeken zijn te koop bij Bol.com. Titel van een van zijn boeken is "The Man Who Listens to Horses".

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2 ... re=related

Voor iedereen die van paarden houdt en meer wil weten een echte aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:27

Dat is niet helemaal waar........ hij heeft alles geleerd van zijn vader......... hij is alleen wat commerciëler...... maar zonder dwang is het niet hoor..... denk aan buckstopper, of het dually halter.....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:31

Ik werk erg veel met trauma paarden.

Meestal ontstaan deze problemen door het niet begrijpen van het paard en het paard daardoor niet kunnen bieden wat ze nodig hebben. Dit kan qua training, huisvesting, voer, zadel enz zijn. Echte gedragsproblemen zitten al in het karakter van het paard. Elk paard heeft twee kanten. Dus een angstig paard kan ook rustig en fijngevoelig zijn. Een dominant paard kan ook heel zacht en zorgend zijn. Het is maar welke kant naar boven word gehaalt.

Daarnaast verwachten we dt het paard het gewoon moet doen. Het paard iets uitleggen is voor veel mensen erg raar. Dus doet het paard niet zoals we verwachten, dan zoeken we vaak eerst de makkelijke oplossingen. Dus scherper bit enz. Op het moment dat het duur gaat worden, dan word er of besloten er voor te gaan of gewoon een ander paard te kopen.

Filmpjes van 2paarden met ernstige gedragsproblemen. Voor de gene die goed kijken zien dat beide paarden op de zelfde locatie staan.