heel snel door de deur gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

heel snel door de deur gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:28

Hallo,

wij hebben een probleem met onze d-pony Joy. Ze is ontzettend lief en gedraagd zich verder altijd goed. Maar sinds kort versneld ze heel erg door de deur waardoor wij tegen de deur aan worden gedrukt. Als we voor haar gaan lopen beukt ze ons opzij. Dit doet ze ook als we haar in de stal zetten. Ze wil zo snel mogelijk door een deur heen. Ze doet het alleen als we de box ingaan of de stal uitgaan. Ook na het rijden als ik de stal weer in ga doet ze het ook.

Waar kan het aan liggen en hoe kunnen we dit oplossen?

JosineS

Re: heel snel door de deur gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:31

Klinkt als een keer geschrokken of iets en daar toen geen aandacht aan gegeven (waarschijnlijk heb je het geen eens doorgehad), waardoor de angst voor haar blijft bestaan. Als je de deur een keer een tijdje kan blokkeren voor overig verkeer kan je het heel langzaam opbouwen. iedere keer een stapje dichterbij en weer terug en dan consequent de rust handhaven. Kleine stapjes, niet gelijk erdoor. En eigenlijk heel slecht, maar het werkt wel, als je echt tevreden bent, belonen met een snoepje.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:31

Misschien is het een keertje fout gegaan; is ze tegen de deur gelopen, of is de deur tegen haar dichtgevallen.

Probeer met haar te oefenen door rustig door een smalle ruimte te lopen.
Maak bijvoorbeeld een 'muurtje' in de bak met twee staanders en een balk, parralel aan de bakrand.
En loop daar met haar doorheen. Maak het 'pad' eerst breed en dan steeds smaller.

Leer haar ook dat ze netjes op je moet wachten en met je mee moet lopen.
Laat haar dus regelmatig stilstaan en loop pas verder als ze zich ontspant.
Met name dat laatste is belangrijk, want dan beloon je haar voor het goede gedrag (rust).

Succes!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:32

haha, leuk dat we er nagenoeg hetzelfde over denken RT! Een keer geschrokken, oefenen en rust bewaren!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:36

Geschrokken zou kunnen, maar ik heb er niks van gemerkt. Een keer na het rijden versnelde ze ineens heel erg. Ik heb er verder niet meer opgelet, maar nu doet ze het dus elke dag als we haar naar de wei doen.

Ik heb 1 keer geprobeerd aan het halster vast te houden, rustig lopen en bij me blijven. Maar doordat ik haar hoofd vast had en wel met haar lijf rende knalde ze met haar heup tegen de deur waardoor ze een paar dagen kreupel liep.

Nu proberen we voor haar te lopen en met veel rust door de deur te gaan, maar zodra ze met haar hoofd bij de deur is verneld ze.

Gisteren ben ik met haar bezig geweest met grondwerk. Ik heb 2 balken naast elkaar gelegd en ook hierdoor versnelde ze eerst. Uiteindelijk kon ik haar met alle rust erdoor laten lopen en ook helemaal achteruit. Maar toen we weer door de deur moesten deed ze het weer helaas. Stilstaan en netjes meelopen doet ze wel. Maar het lijkt wel dat als ze bij de deur is en er bijna doorheen moet er een knop omgaat waardoor ze ineens moet versnellen.

Ik ga zeker verder met haar aan het werk en alles met veel rust doen. Ook voordat ze naar de wei gaat probeer ik haar rustig te krijgen door haar te kalmeren.

Bedankt voor de tips!!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:38

Goed bezig! Probeer de stap tussen de balkjes op de grond en de deur iets kleiner te maken.
Dus misschien die balkjes eens wat hoger leggen, en eventueel een zeiltje erover hangen (als muren).
Dan is de overgang naar de deur wat minder groot. Zo te lezen ben je er al bewust mee bezig :)

@ Josine: ha buuf!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:44

Leuk dat je vooral twee dingen aangeeft:
__Lauraa schreef:
Een keer na het rijden versnelde ze ineens heel erg. Ik heb er verder niet meer opgelet, maar nu doet ze het dus elke dag...

Zou heel goed de oorzaak kunnen zijn

__Lauraa schreef:
Ook voordat ze naar de wei gaat probeer ik haar rustig te krijgen door haar te kalmeren.

Denk hierbij erom dat je jezelf rustig moet houden. Waarschijnlijk anticipeer je in gedachte al op wat mogelijk komen gaat. Dat voelt ze zeker en daar kan ze ook op reageren. Door haar te kalmeren geef je eigenlijk aandacht aan ongewenst gedrag. Wat je kan doen is bijvoorbeeld bij het hek, gewoon rustig te gaan staan en net zo lang wachten tot zij ook rustig staat. Dan kan je haar belonen, tot die tijd zo min mogelijk aandacht geven. Waarschijnlijk zal ze heel wat gaan trekken en niet snappen waarom jij 'bij het gevaar' blijft staan. Blijf bij jezelf, kop op (letterlijk), denk aan iets waar je echt van kan genieten en dan neemt zij dat vanzelf over.
En probeer niet gelijk door de deur te gaan, maar er een keer langs (ken natuurlijk de situatie niet of dat wel mogelijk is).

Succes (maar heb zo het gevoel dat dat wel goed gaat komen)!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:47

Dat hadden wij dus ook, wat je moet doen:
- Je pakt een stukje wortel
- Je gaat zelf breed voor de deur staan en geeft het stukje wortel
- Jij gaat opzij, de stal in en je neemt je paard mee

# Als je dat eng vind, kun je het touw om z,n neus doen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:00

ik ken deze pony ook, en eerst was er niks aan de hand.
maar we liepen we door de beruchte deur en opeens had ik een pony op mijn hakken.
ik had haar rustig aan een lang touwtje, en laura had nog niet verteld dat ze dit deed.

dus het ligt ook niet aan spanning overnemen.. :n

ik heb haar toen even op haar plaats gezet, letterlijk omdat ik niet over me heen laten lopen. ( letterlijk := )

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:54

Hoi Laura,
Toevallig dat je hier een topic over maakt!
Joy heeft dit ook altijd bij ons gedaan,zelfs voor de tijd al dat ze van mij was. ,dus het is niet iets nieuws wat ze doet.
Bij ons is het weer erger geworden toen zon 5 jaar geleden in een andere stal stond.
Daar moest zij altijd door een houten deur met een sleutel erin,daar heeft ze zichzelf eens flink aan open gehaald omdat ze de bocht te krap nam.
Sinds die tijd durfde ze bij ons geen eens meer door een normale deur en heb ik haar altijd door de schuifdeur naar buiten gedaan.
Ze had dan wel eens periodes dat het goed ging en dan ineens als ze zichzelf stootte tegen de deur was ze weer angstig en spurte ze snel door de deur.
Ik hoop dat je haar weer gerust kan stellen,maar helemaal weg zal de angst voor smalle deuren niet weggaan.
Veel succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:08

Wat vervelend zeg, ze heeft gewoon een deurentrauma.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:15

Jaa zo zou je het wel kunnen noemen inderdaad.
Ze heeft angst voor smalle doorgangen..met name deuren enz

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:39

Oke Natashja, gelukkig weten we dat nu. Maar dan is de vraag: waarom deed ze het in het begin niet?

Ik ga door met oefenen tussen balkjes door en hopelijk gaat het weer beter want op dit moment gaat t minder goed hiermee. Verder is ze wel super braaf!