Bij een rotonde op het fietspad of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Bij een rotonde op het fietspad of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:34

Ik heb 2 jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald, daar in stond aangegeven dat je eigenlijk over de rotonde moet met je paard en niet over het fietspad..

Maar nou vroeg ik me af, wat is volgens jullie het veiligst om te doen?

en waarom?

LadyMadonna

Re: Bij een rotonde op het fietspad of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:34

je mag officieel nooit op een fietspad. Echter genoeg situaties waarin dit veiliger is, ook buiten rotondes

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:35

stef schreef:
je mag officieel nooit op een fietspad. Echter genoeg situaties waarin dit veiliger is, ook buiten rotondes

Ja zo stond dat ook in het boek toen der tijd, maar toch vraag ik me af wat bokkers kiezen.. aangezien er zoveel ruiters gebruik maken van het fietspad..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:37

Ik zou voor het fietspad kiezen, maar ik zou me er ook van bewust zijn dat ik dan illegaal bezig ben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:38

Ik zou zelf voor het fietspad kiezen in vele gevallen van rotondes, inderdaad voor de veiligheid, maar het is ten alle tijden je eigen risico op een boete.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:41

Klopt wat stef zegt. Alleen bij veel wegen is dit echt levensgevaarlijk.

Bij ons voor de stal ligt een hele drukke weg. Daar moet ik officieel rijden, maar dat is echt heel gevaarlijk dus ben ik altijd op het fietspad te vinden. Wordt daar namelijk veel te hard gereden.
TS, ik denk dat je zelf de situatie moet inschatten, en ik zou persoonlijk mooi op het fietspad blijven. :) Valt ook wel uit te leggen denk ik als iemand je daar op aan spreekt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:46

Barbulet schreef:

Bij ons voor de stal ligt een hele drukke weg. Daar moet ik officieel rijden, maar dat is echt heel gevaarlijk dus ben ik altijd op het fietspad te vinden. Wordt daar namelijk veel te hard gereden.
TS, ik denk dat je zelf de situatie moet inschatten, en ik zou persoonlijk mooi op het fietspad blijven. :) Valt ook wel uit te leggen denk ik als iemand je daar op aan spreekt.

Bij de rotondes hier pak ik toch wel het fietspad.. dat zijn allemaal wegen waar ze 80 mogen en het liefst gaan ze dan met volle vaart over de rotonde.
en de politie rijdt hier zelden!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:50

Ik heb begrepen dat je buiten de bebouwde kom wel op het fietspad mag....
Heb ik nu de klok horen luiden....? Weet iemand hoe dit zit?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:52

Sababber schreef:
Barbulet schreef:

Bij de rotondes hier pak ik toch wel het fietspad.. dat zijn allemaal wegen waar ze 80 mogen en het liefst gaan ze dan met volle vaart over de rotonde.
en de politie rijdt hier zelden!

Ja dat bedoel ik. Mooi op het fietspad blijven!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:56

Google is toch altijd weer my best friend:
Plaats op de weg

- Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
- De bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last-of rijdieren of van vee mogen, buiten de bebouwde kommen, de gelijkgrondse bermen volgen die rechts in hun richting liggen, op voorwaarde dat zijn de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.
- Ruiters mogen op de rijbaan met twee vooraan rijden (toch is het beter om in één rij achter elkaar te rijden), maar als er één ruiter op de gelijkgrondse berm rijdt, dan moeten alle anderen in één rij rijden.
- Fietspaden en trottoirs zijn verboden terrein voor ruiters.
- Ruiters moeten een richtingsverandering aangeven met een armbeweging.
- In de bebouwde kom is het verboden om ingespannen of bereden dieren te laten galopperen

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:28

Officieel moet je inderdaad op de weg rijden en mag je niet op het fietspad. In bijna alle gevallen vind ik dat te gevaarlijk aangezien veel weggebruikers niet lijken te weten hoe je een paard voorbij hoort te rijden en met vol gas langs komen vlammen. Kan je paard nog zo verkeersmak zijn is imo wachten op ongelukken.
Ik rijd dus op het fietspad.