in de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:45

Hey Mensen,

Ik weet niet of dit hier geplaatst mag worden maar,

Ik zit met een probleem, mijn paard wil de trailer niet in.
Als ze de trailer ziet word ze al wat nerveus en zodra ze voor de klep staat gaat ze zo schuin staan
dat je haar er niet normaal meer in kunt doen. Nu begint ze ook een beetje te stijgeren en springt dan op de klep en gaat weer aan de zijkant staan.

Wat we hebben geprobeerd:
-met voer, lukte wel maar is eigenlijk nie goed.
-met hek aan zijkant, maakt nie uit lukt nog nie
-met longeertouw, is eenige opzie bij haar,

Ik zou het graag op een vriendenlijkere manier willen doen. eerder waren we een uur bezig
het is nu gellukig nog maar een kwartierr maar ze vind de klep heel eng blijkbaar, ze gaat er wel met de voorbenen op zeg maar,
beetje schraapen en dan met haar achterbenen komt ze niet verder. iemadn mischien tips?

We heben van het zomer al een paar oefeningetjes gedaan, zeg maar trailer open doen klep dan, en dan 8jes draaien en dan over de klep heen, met veel geduld wou dit makkelijk maar ging ze er nog niet in.

Tips welkom ;)

Groetjes Rianne

japielover

Re: in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:47

Gewoon blijvenen oefenen.

Als je haar op de trailer zet ga je dan ook altijd ergens heen??

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:53

RT-P -> OPG

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:56

is vaak toch het probleem wat er om en achter het paard gebeurd, geluiden, bewegingen, kan van alles zijn, aanraken, geluid stang als hij er in staat. :j :j

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:06

En jezelf niet als doel stellen dat je paard er binnen een kwartier op moet staan, geduld loont :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:29

Je moet het paard blijven bewegen naar links en rechts naar voren niet recht vooruit, als hij stil staat even laten staan, dan weer opzij naar voren, als dat niet kan omdat hij anders zijn hooft stoot tegen het dak, dan achterwaarts, weer voorwaarts, enz. enz.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:40

Wat ik met mijn jonge beest deed was trailer neer zetten emmer voer ik deed dan zijn avond portie en dan op trailer laden stang en klep dicht portie voer geven even wachten en weer afladen. Heeft bij mij goed gewerkt omdat ik niet altijd ergenns ook echt heen ging.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:19

Wij leggen altijd stro op de bodem, dan gaat het paard er makkelijker in.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:34

Waarom vind je met voer niet goed? Als er iets is dat een paard gerust stelt is het wel eten, een paard is helemaal gemaakt om het grootste gedeelte van de dag niets anders te doen dan dat. Ik geef workshops stressvrij trailerladen, en geloof me: eten is de enige manier om het echt stressvrij te doen!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:39

hoezois voer niet goed? bij mijn paard ligt er altijd in de trailer iets van een handje muesli
of brok.... Geduld is het belangrijkste! En je paard moet het leuk gaan viden om de trailer op
te gaan, en dan ben ik voorstander van voer

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:28

In mijn trailer hangt ten alle tijden een hooinet gevuld, bovendien is de bodem bedekt met stro (anders is de bodem eng) :)
Het deurtje aan de voorkant openzetten helpt ook. Belonen met wat voer is helemaal niet slecht hoor. Dit kan je later ook wat afbouwen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:44

montyjansen schreef:
Je moet het paard blijven bewegen naar links en rechts naar voren niet recht vooruit, als hij stil staat even laten staan, dan weer opzij naar voren, als dat niet kan omdat hij anders zijn hooft stoot tegen het dak, dan achterwaarts, weer voorwaarts, enz. enz.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als dit niet lukt kan je het ook zo proberen:
Ik zou beginnen met idd longeerlijn of hek erachter, en dan als je paard vooruitbeweegt de druk vanachter onmiddelijk weghalen.
Dit in sessies doen en dan naarmate het paard beter naar voren beweegt steeds minder druk geven, zowel van voor als van achter, en uiteindelijk zonder hek/balk/iets anders.
*kijk wel uit dat je paard niet in de balk of longeerlijn gaat hangen!
Succes!

ps. kom je er echt niet uit, neem dan eens contact op met Annemarie van der Toorn. http://www.annemarievandertoorn.nl

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:19

[]
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als dit niet lukt kan je het ook zo proberen:
Ik zou beginnen met idd longeerlijn of hek erachter, en dan als je paard vooruitbeweegt de druk vanachter onmiddelijk weghalen.
Dit in sessies doen en dan naarmate het paard beter naar voren beweegt steeds minder druk geven, zowel van voor als van achter, en uiteindelijk zonder hek/balk/iets anders.
*kijk wel uit dat je paard niet in de balk of longeerlijn gaat hangen!
Succes!

ps. kom je er echt niet uit, neem dan eens contact op met Annemarie van der Toorn. http://www.annemarievandertoorn.nl[/quote]

Ook ik ben het hier helemaal mee eens.
Maar als ik het goed begrepen heb gaat je paard ook al met iets lekkers de trailer op en waarom zou je dat dan niet gebruiken om hem te leren dat de trailer niet eng is?

Wat dan vooral belangrijk is, is dat je paard de trailer als iets normaals gaat zien. Dat betekent vaak oefenen zonder stress en er rustig alle tijd voor nemen. En niet alleen op de trailer zetten als je weg wilt.
Ikzelf trek er meestal een week voor uit en oefen dan minstens vijf keer per dag. (Onze paarden staan aan huis dat scheelt).
De eerste twee keer loop ik alleen maar naar de trailer toe en mogen ze er alleen aan ruiken. Ik zet ze stil voordat ze zelf stil gaan staan en geef ze wat lekkers. Als dat nog "ver" van de trailer af is dan begin ik daar en probeer ze daarna in de buurt te krijgen. Als je paard niet vooruit wil helpt het ook om hem eerst achteruit te zetten en daarna weer naar voren te gaan.
De volgende keer ben ik tevreden met één hoef op de klep en zo ga ik ieder keer een stukje verder. En iedere keer als ze meelopen tot waar ik wil dan krijgen ze iets lekkers.
Tot nu toe heb ik nog nooit een week nodig gehad en gaan alle paarden zonder problemen de trailer op. (moet er wel bij zeggen dat het geen echte probleempaarden zijn maar alleen paarden die het een beetje eng vinden)

abeltje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:24

cursus trailerladen?
erg leuk en leerzaam

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:17

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:05

als het echt niet lukt eens contact opnemen met Petra Vlasblom www.2moons.nl zij geeft fantastische cursussen en haar lukt het zeker jullie te helpen.