Dominant paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 17:08

Ik heb een fjord hij wordt op 28 maart 4
Hij wil echt erg de baas zijn.
Met rijden kan ik echt niet de baas over hem zijn hij doet gewoon waar hij zin in heeft als ik hem laat aandraven draaft hij heel hard weg en na een paar passen springt hij aan in galop.
Ik krijg binnenkort ook les maar dat wil dus niet i.v.m het rhinovirus.

brittney98

Re: Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 17:28

Niemand?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:18

Wat voor tip verwacht je op zo'n klein bericht met weinig informatie voor een probleem wat duidelijk niet door internet op te lossen is?

Ik zou je paard lekker in de wei laten tot je les hebt ;)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:30

Ik snap niet goed wat je vraag nou is? Maar verder ben ik het met Sassol eens, laat hem lekker in de wei, totdat je les krijgt.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:31

ach hij is nog jong, en grondwerk,en geduld en zeer resoluut zijn dan komt het vanzelf,,ik spreek uit ervaring veel geluk met hem.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:34

MissMarieke schreef:
Ik snap niet goed wat je vraag nou is? Maar verder ben ik het met Sassol eens, laat hem lekker in de wei, totdat je les krijgt.

Sorry dat het zo onduidelijk is maar het probleem samengevat ik kan hem warschijnlijk nog niet goed aan ik ben ook nog maar 13 maar goed hij is te sterk maar mijn instructrice ging mij helpen maar als dat rhinovirus weg was
Maar ik moest hem wel lekker beweging geven dus longeren wandelen grondwerken enz maar hij staat 24/7 buiten in de wei

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:35

hennyvanamon schreef:
ach hij is nog jong, en grondwerk,en geduld en zeer resoluut zijn dan komt het vanzelf,,ik spreek uit ervaring veel geluk met hem.

Dankjewel ik was ook nog van plan om te stoppen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:43

Met kracht los je sowieso niets op.
Dus dat moet je van je af zetten, les is inderdaad de oplossing. Maar wat je wel kan doen is zorgen dat de dingen die wel goed gaan blijven doen. Dus kun je hem goed aan in stap ga daar aan werken. Als een paard zich sterk zou maken moet je dit oplossen door voorwaarts te gaan. Als je de controle niet hebt om langzamer te gaan dan heb je die wel om harder te gaan zo kun je weer de controle terug krijgen. Laat hem maar een lekker lopen, je zit in de bak neem ik aan dus veel kan er niet gebeuren. Laat hem maar een flink zweten. Na een paar keer krijgt hij wel in de gaten dat hij het alleen moeilijker maakt voor zichzelf door onder je vandaan te lopen.

Verder is het wel van belang dat het zadel voornamelijk goed past. Als het niet lekker ligt kan het paard ook onder je uit gaan lopen, wat ook kan gezien z'n leeftijd is z'n gebrek aan balans. Misschien is ook handig als je hem een paar keer laat rijden door een ervaren ruiter kijken wat die dan doet.

Verder heb je het over de baas zijn en dominant wat bedoel je daarmee? Is dat in de omgang?

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 08:20

Tigra_ schreef:
Met kracht los je sowieso niets op.
Dus dat moet je van je af zetten, les is inderdaad de oplossing. Maar wat je wel kan doen is zorgen dat de dingen die wel goed gaan blijven doen. Dus kun je hem goed aan in stap ga daar aan werken. Als een paard zich sterk zou maken moet je dit oplossen door voorwaarts te gaan. Als je de controle niet hebt om langzamer te gaan dan heb je die wel om harder te gaan zo kun je weer de controle terug krijgen. Laat hem maar een lekker lopen, je zit in de bak neem ik aan dus veel kan er niet gebeuren. Laat hem maar een flink zweten. Na een paar keer krijgt hij wel in de gaten dat hij het alleen moeilijker maakt voor zichzelf door onder je vandaan te lopen.

Verder is het wel van belang dat het zadel voornamelijk goed past. Als het niet lekker ligt kan het paard ook onder je uit gaan lopen, wat ook kan gezien z'n leeftijd is z'n gebrek aan balans. Misschien is ook handig als je hem een paar keer laat rijden door een ervaren ruiter kijken wat die dan doet.

Verder heb je het over de baas zijn en dominant wat bedoel je daarmee? Is dat in de omgang?

Ja hij is heel dominant tegen over dieren en mense

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:51

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:00

Aanvallen is de volgende stap ;)

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:05

Ik snap niet helemaal wat er met deze vraag bedoeld wordt ;) maar:
*Het kan zijn dat je fjord gewoon heel veel energie heeft, laat hem eerst eens uitputten aan de longe of in de paddock opjagen! Misschien helpt dat tegen het steeds harder gaan..
*Of misschien vind hij het onder het zadel lopen nog wel heel erg moeilijk of eng, of is hij onzeker? Als een paard iets moeilijk vind of niet snapt gaat het vaak langzamer óf harder lopen. :j

Veel succes en vergeet niet dat je fjord nog heel jong is inderdaad! *D

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:12

Door163 schreef:
Ik snap niet helemaal wat er met deze vraag bedoeld wordt ;) maar:
*Het kan zijn dat je fjord gewoon heel veel energie heeft, laat hem eerst eens uitputten aan de longe of in de paddock opjagen! Misschien helpt dat tegen het steeds harder gaan..
*Of misschien vind hij het onder het zadel lopen nog wel heel erg moeilijk of eng, of is hij onzeker? Als een paard iets moeilijk vind of niet snapt gaat het vaak langzamer óf harder lopen. :j

Veel succes en vergeet niet dat je fjord nog heel jong is inderdaad! *D

Ik denk zelf ook dat hij onzeker is
Ik moet nu alleen wachten tot het Rhino virus is afgelopen of tenminste heel erg is afgezakt voordat ik les krijg

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:04

Ja, dat Rhino virus... echt verschrikkelijk!
Maar als het virus minder is of weg is, dan is inderdaad les nemen het beste. Dan komt het denk ik helemaal goed met jou en je fjord!

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 23:25

Door163 schreef:
Ja, dat Rhino virus... echt verschrikkelijk!
Maar als het virus minder is of weg is, dan is inderdaad les nemen het beste. Dan komt het denk ik helemaal goed met jou en je fjord!

Ik hoop het ook

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:32

Lekker gaan lessen als de rhino weer weg is!

Wat leuk dat je een fjord hebt, wel nog een jonkie he!? Hij moet nog een boel leren denk ik zo.
En dat is niet zo makkelijk, zeker niet als je zelf ook nog niet zo heel veel ervaring hebt.
Tja en voordat je elkaar helemaal goed kent en snapt ben je een paar jaar verder, maar dan heb
je als je het goed doet, wel een vriend voor het leven.

Dus moet je slimmer zijn dan je fjord en heel consequent!
Ook als je er gewoon naast loopt of hem aan het poetsen bent.
Dat betekend dat iets wat niet mag, nooit mag! En iets wat wel mag altijd mag.
Dus als hij om moet, omdat jij er aan de andere kant bij moet, MOET hij om! (mits je hem dat al geleerd hebt, anders moet je het hem eerst netjes leren.)
En als je je paard uit de wei haalt moet hij ook netjes meelopen en als jij halthoudt, moet hij ook netjes stil gaan staan.
Allemaal dat soort kleine dingetjes.

Jammer hoor dat je nu wat problemen hebt, maar rhino duurt vast niet zo lang meer.
Dan kan je weer lekker gaan lessen.