de verzorgpony van mijn dochtertje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

de verzorgpony van mijn dochtertje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:41

zij heeft een verzorgpony, kruising ShetxWelsh van 1.15 cm. Braaf, maar eigenwijs beestje.

De laatste tijd is ie haar, volgens mij, echt aan het testen (dochtertje is 10 trouwens), vooral in de stal met poetsen en opzadelen. Asl ze aan 1 kant wil poetsen draait ie juist die kant strak tegen de kant aan waardoor ze er niet bij kan, als ze met een zadel komt aanlopen draait ie z'n kont naar haar toe en wipt z'n kont zelfs omhoog. Echt kliederig.
Mijn dochtertje is een beetje bang geworden voor dit gedrag van de pony.

Als ik met bv het zadel aan kom lopen doet ie dit ook, maar ik loop door, twijfel niet en geeft hem rustig een klap of schop tegen zijn kont als ie probeert zijn kont omhoog te wippen en ik mopper tegen hem. Dit werkt, bij mij flikt ie het niet, maar het probleem is dus dat mijn dochter niet zo streng op kan/durft/wil te treden. Ze is natuurlijk ook pas 10 en heel frele gebouwd, niet zo'n stoere tante...

Hoe komen we (zij) uit deze vicieuze cirkel. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ie respect voor mijn dochtertje krijgt? Want imo heeft het geen zin dat ie respect voor mij heeft, maar hij moet het voor haar krijgen!

vuurneon

Re: de verzorgpony van mijn dochtertje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:43

Je hebt wel lessen in grondwerk, die worden ook gegeven aan kinderen. Daar leren kinderen ook hoe ze bovenaan de rang komen te staan op een leuke manier.
Is dat geen optie voor haar?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:50

klinkt wel leuk. Ik kan eens zoeken naar iemand die haar bij ons hierin komt instrueren (ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar ik zo iemand vandaan kan halen, nooit gehoord wie hier les in geeft)

Heb jij indertussen vast tips die ik aan mijn dochter kan geven?

Scappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:22

Hallo max66 ,
Tja shet en mixjes daarvan kunnen altijd lastig zijn. Misschien moet je die lessen maar eens gaan doen. Ik heb ook wel een paar tips voor je:
1) oefen met de pony. Jij staat er dan naast en als hij bijvoorbeeld tijdens het poetsen weer vervelend doet, dan zeg je tegen je dochtetje wat ze moet doen, want ze moet volgensmij nog leren dat zij de pony als het ware moet opvoeden.
2) ga jij hem eens poetsen of opzadelen en jouw dochtertje moet dan kijken hie jíj het doet.

su6 x scap

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:26

Zou ze hem ook vast kunnen zetten? In zn stal? Dat scheelt al weer een hoop draaien en gemuts van de pony :-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:27

Niet. Het is en blijft een klein kind en er zijn geen trucjes om een pony te laten luisteren naar iemand die het natuurlijk overwicht gewoon nog niet heeft. Er zijn brave kinderpony's die juist bij dit soort kinderen en in deze situaties wel braaf blijven (en die dus vele malen geschikter zijn voor je dochtertje). Met pony's die van nature niet dat gouden karakter hebben moet je gewoon heel, heel voorzichtig zijn en geen risico lopen.

Verder is het imo heel simpel. Je dochter is tien jaar jong, het is nergens goed voor dat zij alleen de pony poetst of opzadelt en een kind in de stal bij een losstaande pony is sowieso een absolute no-go. Pony vastzetten dus, buiten de stal. Samen poetsen (aan dezelfde kant van de pony) zodat hij geen kans heeft om haar pijn te doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:29

Tja het is vooral op te lossen door je dochter wat meer zelfvertrouwen te geven. Pony voelt aan dat ze nerveus is en speelt daarop in..

Succes in elk geval! :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:18

even voor de duidelijkheid, pony staat buiten de stal en vastgemaakt met poetsen/opzadelen. Dit belet hem niet om linksom of rechtsom te draaien.

Pony voelt inderdaad heel goed aan bij wie hij iets wel of niet kan flikken. Kwestie van respect, dat heeft de pony voor haar inderdaad (nog) niet. En Ester, jij denkt dus dat de pony dit respect voor haar ook niet kan krijgen op dit moment?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:24

max66 schreef:
even voor de duidelijkheid, pony staat buiten de stal en vastgemaakt met poetsen/opzadelen. Dit belet hem niet om linksom of rechtsom te draaien.

Pony voelt inderdaad heel goed aan bij wie hij iets wel of niet kan flikken. Kwestie van respect, dat heeft de pony voor haar inderdaad (nog) niet. En Ester, jij denkt dus dat de pony dit respect voor haar ook niet kan krijgen op dit moment?

Klopt. Maar ik denk daar sowieso iets anders over dan de meesten heb ik gemerkt. Ik vind dat kinderen nooit alleen mogen zijn met paarden. En dan bedoel ik tot een jaar of 16. Paarden zien kinderen gewoon niet al leider. Dat kan ook helemaal niet, omdat een kind onmogelijk in kan spelen op gedag van een paard. Die vinden namelijk de taak 'poetsen' of 'opzadelen' alleen al meer als moeilijk genoeg, laat staan dat ze dan nog moeten opletten wat ponylief allemaal doet en daar ook nog op moeten reageren...
Gelukkig zijn er pony's die van zichzelf zo braaf zijn dat ze automatisch voorzichtig zijn met kinderen. Die nooit zullen bijten, duwen, omlopen, schrikken, wegspringen. Maar die moet je heel goed zoeken hoor. De meeste dieren zien kinderen gewoon als onderdanig.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:30

Esther mee eens! Mijn dochtertje is inmiddels 9 en wij hebben dus wel zo'n schaapmak, meewerkend beestje. 2 zelfs. Dartmoor en welsh en ze mag er altijd alleen mee aan de slag als we even bezig zijn, maar ik ben en blijf er altijd bij! Het blijft een dier met een eigen wil. Bij mij op de club denken alle ouders er zo over. Je moet er als ouder gewoon bij blijven. Dan kan je ingrijpen als er wat gebeurt en voorkomen, dat je kind die angst opbouwt. En idd gingen we er ook mee wandelen. Onze dochter heeft les gehad van Irene smeets en die leert kinderen heel veel over paardengedrag en omgang met een paard. Een rijke aanvulling voor mijn dochter! Echt een aanrader! (niet alleen voor kinderen..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:37

max66 schreef:
Als ik met bv het zadel aan kom lopen doet ie dit ook, maar ik loop door, twijfel niet en geeft hem rustig een klap of schop tegen zijn kont als ie probeert zijn kont omhoog te wippen en ik mopper tegen hem.
Nu ben ik zelf niet tegen je aanpak, maar ik vraag me wel af wat de reactie van de eigenaar is op deze quote.
Ik mis trouwens helemaal een reactie van de eigenaar van deze pony.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:34

Ik lees zo iets niet eens meer. :o

Wat ik me met die opmerking zat af te vragen is wat voor zadel er wordt gebruikt. Me dunkt dat er een goedkoop zadeltje is aangeschaft en dat dat de pony een onprettig gevoel geeft. Het kan best zijn, dat dit zijn manier is om dat te vertellen. Vooral ook, omdat ie is omschreven als een brave pony. Maar ja, voor zo'n pony koopt men helaas nooit een goed passend zadel! Dan kopen we liever een bodyprotector voor onze kids! Veel goedkoper natuurlijk...

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:48

Als de pony bokt naar het meisje goed afstraffen, ookal is het uitproberen of wat dan ook, dat mag hij niet doen, een zweepje is misschien handig voor haar, dan kan ze gewoon een tikje op de kont geven! Verder moet je dochtertje denk ik toch erg duidelijk zijn naar de pony zijn, en als ze bij het hoofd van de pony blijft staan en eronder door gaat (dus onder de nek door, moesten wij ook altijd op de manege) met een zweepje in de hand vragen of de pony wil omdraaien. Doet ie het niet? Een tikje op de kont. En natuurlijk belonen als hij het wel goed doet :)

De pony zal uiteindelijk denken, als ik luister word ik beloond (met een snoepje, klopje, knuffeltje) en als ik niet luister krijg ik een tik. Hopelijk snapt hij het dan snel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:54

Kijk en dat leer je dus met een cursus paardengedrag. Niets is zo beledigend voor een paard als onder zijn nek door lopen. Dus dát is al fout. Ik bind mijn pony zelden aan. Het kan makkelijk, maar dan kan mijn dochtertje gewoon achter me langs lopen. Dat is veel beter om je kind aan te leren, dan om onder zijn nek door te moeten klimmen. En een zweepje? Brr het idee! Wat moet ze dan doen als ie naar de zweep gaat slaan? Echt ondenkbaar, dat ik mijn dochter alleen met zo'n pony aan de gang zet!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:55

Je dochter moet leren hoe een pony denkt, ponypsychologie dus eigenlijk. En dat kan het makkelijkste door een leuke grondwerkjuf te zoeken en natural horsemanship (of vrijheidsdressuur, ook altijd leuk) te gaan leren. Een advertentie op de bokt markt zou misschien helpen bij de zoektocht.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:05

Ik vind dat deze pony niet geschikt is voor je dochter, het is niet veilig en ik denk niet dat je het heel veel veiliger kunt maken, het enigste wat je kunt doen is zelf de pony poetsen en opzadelen, en je dochter dat laat doen wat wel veilig lukt, maar er zelf altijd bij bent!

Wel zijn lessen paardengedrag en grondwerk goed om te doen voor je dochter (en voor jezelf ook natuurlijk) zo leert ze goed met het paard omgaan en wordt ze ook wat zelfverzekerder.. Zo krijgen wij veel ouders met hun kind op training, want het is leuk voor het kind, maar het is ook wel handig voor de ouder om te weten hoe ze de pony aan moeten pakken, aangezien zij met veel dingen nog meer overwicht hebben..

De zomervakantie komt er ook weer aan en daarmee ook de ponykampen, ik zou zeggen, zoek een leuk kamp waar ze daarmee bezig zijn en neem evt. de pony mee, is heel leerzaam en het is ook nog eens leuk!

Equixantos bijvoorbeeld, is daar eentje van :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:05

Onze, toen 6-jarige, pony (a-welsh) vertoonde net zulk gedrag. Omdat we het op een gegeven moment zat waren om steeds tussen de muur en de pony te worden geplet hebben we haar een tijdlang alleen vastgezet tussen twee elastische rubberstrips (links en rechts). Na een poosje was het draaien bij het staan aan een muur ook gewoon over.
Omdat mijn dochter toen nog veel te jong was (7 jaar) om zonder gevaar met een valse pony om te gaan ben ik zelf grondwerk gaan doen met de pony. Dat heeft heel veel veranderd. Haar stalgedrag was na een poosje onberispelijk.

(ik heb mijn dochter later, onder mijn leiding ook grondwerk, voornamelijk leidoefeningen, laten doen.)
Bij het rijden wilde ze nog weleens vervelend doen als mijn onervaren dochter erop zat, maar door haar duidelijk te maken hoe ze bepaald gedrag voor kon zijn en hoe het gecorrigeerd kon worden, was er toch snel veel vooruitgang.
Als de pony bij het rijden vervelend deed (staken, achteruit lopen, naar het hek rennen, bokken) zetten we haar altijd op een kleine volte in draf. Een, twee of drie keer rond. En dan weer verder met de les. Ik was er altijd bij, gewoon voor de veiligheid.

Wij hebben voor het grondwerk heel veel gehad aan het boek van Klaus Hempfling. Ik heb de oefeningen daaruit allemaal in rustige opbouw gedaan; het maakte een wereld van verschil!

Succes!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:53

Als uw dochter niet streng kan/wil optreden, dan zal dit gedrag blijven.
Ze moet duidelijk boven de pony staan.
Ik heb dit met mn Fries ook meegemaakt, en gewoon als ze vervelend zijn/respectloos/over je heen lopen, een beste tik geven.
Daarmee geef je je grens aan, tot hier en niet verder!

Succes ermee, want ik weet hoe moeilijk dit is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:51

Milan_lover schreef:
Ik vind dat deze pony niet geschikt is voor je dochter, het is niet veilig en ik denk niet dat je het heel veel veiliger kunt maken, het enigste wat je kunt doen is zelf de pony poetsen en opzadelen, en je dochter dat laat doen wat wel veilig lukt, maar er zelf altijd bij bent!

Wel zijn lessen paardengedrag en grondwerk goed om te doen voor je dochter (en voor jezelf ook natuurlijk) zo leert ze goed met het paard omgaan en wordt ze ook wat zelfverzekerder.. Zo krijgen wij veel ouders met hun kind op training, want het is leuk voor het kind, maar het is ook wel handig voor de ouder om te weten hoe ze de pony aan moeten pakken, aangezien zij met veel dingen nog meer overwicht hebben..

De zomervakantie komt er ook weer aan en daarmee ook de ponykampen, ik zou zeggen, zoek een leuk kamp waar ze daarmee bezig zijn en neem evt. de pony mee, is heel leerzaam en het is ook nog eens leuk!

Equixantos bijvoorbeeld, is daar eentje van :)

Zou ik niet déze pony meenemen, want dan beleeft dochter geen plezier hoor, als ze zich nu al niet veilig voelt met deze pony. Ik zou dan kiezen voor een kamp met een pony die wat meer meewerkt. :D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:52

Wat er bij ons mogelijk is in de kampen, is dat het kind werkt met een pony van hier, en dat de instructrice wat met de pony doet zodat die het ook leert en het kind er uiteindelijk misschien ook wat mee kan en er weer wat plezier mee beleeft, er zijn heel veel mogelijkheden :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

Klinkt wel heel leuk! Vanaf welke leeftijd is dat? Heb je een website? Vanavond eens snuffelen.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:58

Vanaf 8 jaar, maar ook wel eens kids van 6 of 7 gehad, al is een kamp voor die leeftijd heel moeilijk vol te houden :)

Website: www.equixantos.com, 25 maart hebben zij ook een open dag, zie de link in mijn onderschrift :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:18

Het rare is dat het maanden prima gegaan is, alleen de laatste weken is de pony kliederig in de stal. Als mijn dochter aan het rijden is gaat dit pima overigens.

@ idefix: Het ligt niet aan het zadel, want dochter rijdt ook vaak zonder zadel en met alleen poetsen doet ie het ook, met 1 kant naar de muur staan als ze die kant juist wil gaan poetsen.
@ idefix: Om hem terug te duwen moet ze van mij onder de nek door lopen om hem om te duwen en niet via de achterkant van de pony.
@koudbloedkim: de eigenaar heb ik ooit maar 1 x 10 minuten gezien, die komen nooit! Ze zijn allang blij dat er iemand zich bezighoud met de pony. Iedereen verbaasd zich er over dat de pony niet al lang verkocht is, maar kennelijk willen ze hem nog niet kwijt (gelukkig voor mijn dochter).
@rosie: kun je eens een voorbeeld geven van zo'n leidingoefening (voor kinderen)?

Margot87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:31

Hoi max66,
Kan je dochtertje dan niet voor de neus van de pony langsgaan ipv eronderdoor?
En is er iets veranderd in die paar maanden? Is er misschien iets gebeurd waardoor de pony vanaf dat moment zich anders is gaan gedragen?
Wat ik heb met mijn verzorgpaard is een poetsplaats, waar je het paard aan 2 kanten van het halster kunt vastmaken. Het paard kan dan nog wel bewegen maar je niet helemaal klem zetten. Geeft mij een heel veilig gevoel. Maar ze is wel nog wat jong, en zou er als ik jou was toch wel bij blijven tot ze wat meer zelfvertrouwen heeft om de pony de baas te kunnen zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:41

Ik zie dat je in de buurt van Arnhem woont. Neem eens contact op met Piet Nibbelink. Hij kan je dochter vast het vertrouwen geven waar het haar momenteel aan ontbreekt. Op 21-04 is er een demo avond. Kan ik je zeer aanraden. Check de website voor meer informatie; http://www.depaardenmaat.nl/.