Hoe kan ik mijn pony uit de wei krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annieko

Hoe kan ik mijn pony uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:55

Hallo,

Ik heb een rijpony.
Als ik daar kom rent ze altijd gelijk weg en als ik naar haar toe kom legt ze haar oren plat in haar nek.
Soms doe ik er een uur over voor ik haar heb.
Maar als ik met haar rijd vind ze het heel leuk en wil ze heel graag racen en luistert ze oo heel goed.
Heeft iemand een idee wat dit betekend?
En hoe ik haar het best uit de wei kan krijgen?

xCHRLT

Re: Hoe kan ik mijn pony uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:08

Misschien vind ze het zo leuk id wei dat ze er niet uitgehaalt wilt worden?
Ik weet het niet, maar een ideetje. Je kunt haar proberen met snoepjes/appels uit de wei proberen te halen, tenminste zo krijg ik mijn paard uit de wei. :))

annieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:12

xCHRLT schreef:
Misschien vind ze het zo leuk id wei dat ze er niet uitgehaalt wilt worden?
Ik weet het niet, maar een ideetje. Je kunt haar proberen met snoepjes/appels uit de wei proberen te halen, tenminste zo krijg ik mijn paard uit de wei. :))

Probeer ik maar dan rent ze daarna snel weer weg. Ik lok haar nu in een hoekje en span er een lint langs maar dat is eigenlijk niet zo goed volgens mij

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:08

Heeft ze wel een halster om?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:15

Mijn b pony was precies het zelfde!! Wat ik ook soms deed, is een stukje van de wei afzetten (als je een kleine wei hebt kan het ook zo) en dan een beetje steeds ernaar toe lopen. Wat Lady dan deed, was steeds weggalopperen. De eerste keer dat ik dit probeerde, heeft ze wel 20 rondjes door de wei gerend en was ze helemaal moe, maar op een gegeven moment ging ze stil staan, naar me kijken, en dan kon ik zo naar haar toe lopen en haar pakken. Zonder brokjes en ze had ook geen halster om. Na dit een paar keer gedaan te hebben, had ze dit trucje al heel snel door. Na 2 of 3 x kwam ze al na 2 rondjes. Als je eraan begint, moet je wel volhouden, anders wint de pony het alsnog. Je moet je pony trouwens ook niet elke keer als je haar pakt gaan rijden of wat inspannends gaan doen, ook afwisselende dingen, bijv. soms zo de wei in lopen (evt. met touw of cap op) en wat lekkers geven of een poetsbeurt. Hoop dat je hier iets aan hebt ;p
Groetjes, Carmen

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:16

Ik denk dat jou pony uit de wei gaan ziet als werken. Hij weet als jij hem uit de wei komt halen, moet hij aan het werk.

Hoe je dit oplost is vrij simpel, je gaat gewoon in de wei naar hem toe met bv een appeltje, neem vooral geen touw mee, loop rustig naar de schouder, stapt hij opzij, doe jij een stapje terug. Op een gegeven moment kan je naar hem toe komen, je geeft hem de appel, en loopt weer uit de wei. De volgende keer ga je weer naar hem toe en geef je hem iets lekkers, en ga je weer weg. Na een paar keer zal de pony naar je toe komen omdat hij jou in de wei nu koppelt aan iets lekkers. Dan pak je hem aan het touw en loop je een rondje over het erf, geef je hem weer wat lekkers en zet hem in de weide. Dit bevalt je pony natuurlijk wel! Nu zal hij makkelijker te pakken zijn, als je hem dan weer uit de wei pakt kan je aan het werk gaan. Maar de volgende keer moet je weer gewoon een appeltje geven, of een knuffeltje. Hou het afwisselend! Denk niet, o nu komt hij naar me toe, nu kan ik gewoon alleen maar uit de wei halen voor werk.

Succes :D

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:22

hoi

tip 1: je zou snoepjes of appels ofzo kunnen meenemen!
tip 2: je kan misschien je pony insluiten met touw enz.
tip 3: je kan misschien het halster kunnen aanlaten dan is t makkelijker om hem te pakken!

kei veel succes!

annieko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:13

Britt_Mara schreef:

Dat is toch heel gevaarlijk ze staat in een weiland met aan de buitenkant van de wei bos achtig zeg maar

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:49

Het komt me bekend voor! Mijn pony stond vroeger altijd op een manege, en dan stonden ze smiddags gewoon in de wei.. En als je dr biiijjna had, dan rende ze vlug heel hard weg.. Leek wel of ze er een spelletje van maakte. Maar ik hield altij het touwtje achter mn rug, zodat ze dat niet zag.. Mn hand naar voren om haar te "lokken" en rustig er naartoe lopen.. Soms werkte het laatste stukje achteruit lopen ook! met je rug naar de pony toe dus.. En als je hem hebt zou ik misschien even wachten met meteen uit de wei halen, even een aai geven... En wat ik ook wel denk wat werkt, soms gewoon ff de wei in om te knuffelen en weer gaan, dat ie niet iedere keer moet werken als je in de wei komt!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:28

Lokken met snoepjes is niet verstandig, zo beloon je ongewenst gedrag....

De tip met zorgen dat de pony jou in de wei gaat koppelen aan iets positiefs is veel beter! :))
Het kost even tijd, maar uiteindelijk heb je er alleen maar baat bij. :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:31

annieko schreef:
Britt_Mara schreef:

Dat is toch heel gevaarlijk ze staat in een weiland met aan de buitenkant van de wei bos achtig zeg maar

Nee hoor is niet gevaarlijk, als je maar zorgt dat het halster wel goed past.