Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ellepel schreef:gebruik in elk geval de zoekfucntie van bokt eens want er zijn al heel veel topics over halfwilde veulens waar heel veel tips in staan.
![]()
verder veel geduld en nog veel meer geduld helpen vaak heel goed.
ze hoeven niet in 1 dag tam te worden.
eventueel wat voer gebruiken om ze wat aanhankelijker te maken.
halster om is ook een goede want dan kun je zenog beter hanteren.
eventueel iemand erbij halen met veel verstand van jonge paarden om een en ander uit te leggen aan jullie?
Amigo20 schreef:miss is dit een manier:
eerst in de wei gaan zitten met wat voer en dat voor je neerleggen, en net zo lang blijven zitten tot ze nieuwschierig worden en het voer opeten, en het voer dan steeds dichterbij leggen en uiteindelijk wachten tot ze het uit je hand pakken, en dit steeds herhalen, als ze dat eenmaal doen, kan je ze proberen te aaien/kriebelen maar wel heel rustig benaderen, want anders heb je kans dat ze wegschieten.
en steeds dingen heel langzaam proberen en op meer plekken te aaien en als ze in een groot land staan kan je miss een klein stukje afzetten zodat ze niet 200 m verder rennen. daarna an je proberen ze rustig een halstertje om te doen, en als dat eenmaal makkelijk lukt, proberen voorzichtig te poetsen enzz maar alles op hun eigen tempo en zorg dat je lichaamstaal rust uitstraalt dan zijn ze niet zo nerveus.
maar vooral heel veel geduld, geduld en nog eens geduld, je moet er tijd en energie in willen steken
Amigo20 schreef:misschien kan je proberen tijdens het voeren de ander ook een halstertje om te doen, in wat voor omgeving staan ze? (stal, paddock, grote weid)
Amigo20 schreef:haha een beetje, maar dan wel de kleinere varianten, vooral shetters, wij waren ook een x op zoek naar 2 shetters voor mijn zusjes en toen hadden we dus iemand gevonden die er nog 6 had staan, alleen die zouden op woensdag naar de markt gaan en als ze daar niet verkocht werden gingen ze waarschijnlijk naar de slacht dus toen hadden we besloten ze allen 6 te nemen en een goed huisje voor ze vinden, we hebben er 3 gehouden, en er 3 weggedaan, het zijn de makste beetjes die je kan krijgen, me zusies kunnen er zo mee weglopen, integenstelling toen ze hier kwamen waren ze bang voor mensen, ze renden steeds weg voorje , met veel geduld konden we ze uiteindelijk aaien en later een halstertje omdoen en later gingen we rustig kleine stukjes met ze lopen, ze zijn nu echt de makste paardjes die je je kan wensen, maar deze waren absoluut niet ageresief ofzo en vroeger reed ik altijd mijn shetters in, maar , ik al zei deze waren niet aggeresief, dus is he wel een heel ander verhaaltje en ik dnek dat ze in de maten of wel schelen of niet?
Kukkie schreef:Je zegt dat ze van je vriendin zijn. Is zij dan niet de persoon die deze dingen moet regelen?
Paarden die zo jong al maling hebben aan mensen en 0 respect tonen, zijn niet zomaar handelbaar te maken door onervaren mensen. Zelfs niet als die de beste bedoelingen hebben. Dat is zelfs vragen om ongelukken.
Elke keer al ze iets toch niet hoeven ondergaan, of toch wegkomen, is een extra keer dat ze leren dat mensen inderdaad niet leuk zijn, of dat ze inderdaad geen respect hoeven te hebben. En dát is nu wel wat ze leren.
Wil je ze iets anders leren, dan heb je ook een andere aanpak nodig.
Thirty schreef:Niet mee bemoeien, zijn niet jouw paarden![]()
Als je niet weet wat te doen, dan lekker aan de eigenaar overlaten.
WhySoWhite schreef:Heb je geen mogelijk heid tot een kleinere wei en een stal?
Mijn paard heeft 4 jaar geen mens gezien was ook doods bang, heb hem op stal gezet een week en elke dag er uit en naar de paddock gebracht gepoetst. Doordat die zich ging vervelen kwam die wel aandacht bij mij zoeken en zo is die in 2 weken echt super mak geworden en daarna in de wei ook echt aanhankelijk gebleven
WhySoWhite schreef:Ja en daarom is het handig ze op stal te hebben, dat ze mensen zien zonder dat ze meteen panisch weg rennen, zodat ze kunnen zien dat er niets aan de hand is. Worden ze erg nieuwschierig van. Zo schuw in de wei laten, en dan kan je ze zo langzaam wat makker krijgen.
Zo laten verwilderen heeft ook niet zo veel zin
montyjansen schreef:een fimpje waar je zelf manieren die je zelf goed vind kan en wil gebruiken.http://www.youtube.com/watch?v=H_W00hFC ... re=related, kijk naar de dingen die jij goed vind.