Opstap problemen, alweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Opstap problemen, alweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:48

Ik rij een leuk paardje van iemand anders. Geweldig beestje.

De eerste paar keer was opstappen geen probleem. Dit is ook nooit een probleem geweest voorheen.
Op een gegeven moment stapte ik op en rende hij direct weg...ook geen punt, kan eens gebeuren en toen ik ho zijn stond ie direct stil.
Maar sindsdien kan ik niet meer alleen opstappen, teugels lang, kort, in de hoek...lukt allemaal niet. Streng zijn, terugzetten...allemaal geenoplossing.

De enige manier dat ik erop kom is iemand anders aan de rechterkant ernaast laten staan...en het maakt dan niks uit of diegene het paard vasthoud of er alleen staat. (lijkt alsof ie een soort van steun zoekt)

Het vreemde is dat hij bij de eigenaresse heel braaf stil blijft staan.
Het verschil tussen mij en de eigenaresse is dat zij met een krukje opstapt en ik niet. Ik wil dit ook best gaan doen als dit voor hem fijner is. Maar dan zal ik er toch eerst voor meoten zorgen dat ie stil staat omdat ik anders bang ben dat ie over het krukje heenloopt ofzo en dan helemaal angstig wordt voor t opstappen.

ow en tussendoor is dit opgelost geweest. Tot het kouder werd en hij van de ene op de andere dag het gedrag weer terug had.

Dit is toch raar? Een van de dames op stal grapte dat het mischien kwam omdat hij weet dat hij bij mij altijd moet werken terwijl hij me de eigenaresse alleen het bos ingaat. Nu lijkt me dat stug. Maar ik denk dat het wel iets met evenwicht te maken heeft, wat denken jullie?

Ympi

Re: Opstap problemen, alweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:34

Vertrouwensprobleem?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:16

Daar dacht ik ook als eerste aan... sommige paarden zijn daar gevoeliger voor met opstappen, dat als ze de ruiter niet 100% vertrouwen toch dat vluchtgedrag naar boven komt van 'aah er springt iets op m'n rug en ik weet niet wat het gaat doen, misschien eet ie me wel op' even heel stom gezegd :=
Tja misschien onder het werk uitkomen.. zou best kunnen maar ik denk eerlijk gezegd dat hij de eigenaresse gewoon goed kent en weet dat er dan niets aan de hand is, jou moet hij nog iets beter leren kennen, vertrouwen en als tweede 'leider' leren te zien. Ik zou ook grondwerk met hem gaan doen, evt schriktraining oid (klinkt misschien raar want het lijkt hier niets mee te maken te hebben, maar indirect wel want dan leert hij je vertrouwen) :)

edit toevoeging; zou het kunnen dat die periode dat hij hier geen last van had, dat kwam door jou gedrag? Dat je wat steviger in de schoenen stond misschien, en dat je daarna even iets minder consequent was en iets meer onzekerheid uitstraalde, waardoor hij ook weer onzeker is geworden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:18

Je hebt het dus nog helemaal niet geprobeerd met krukje? Ik zou dat er gewoon eens langs zetten, voor hetzelfde geld staat hij dan gewoon stil. Want ja, het is veel prettiger voor het paard om een krukje te gebruiken. En hij zou op zich best de connectie kunnen leggen krukje = fijn opstappen vs geen krukje = auw met opstappen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:25

Vertrouwensprobleem lijkt me stug (kan altijd natuurlijk) Ik ben nl veel vaker op stal als de eigenaresse. En voordat ik hem reed had de eigenaresse hem max een jaar en is ze alleen het eerste half jaar elk weekend geweest en daarna een half jaar niet meer. Nu komt ze weer af en toe.

En ik sta nu juist weer stevig in mijn schoenen dan in de periode dat het verholpen was.

Ik ga het toch maar eens met het krukje proberen. Mischien dat hij het gewoon niet fijn of een beetje eng vindt en het daarom ook goed is als er iemand aan de rechterkant naast staat als een soort steun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:29

Bij jou is het auw. Blijkbaar drukt het zadel wat vervelend op de rug wat vaker gebeurd als je zonder krukje opstapt. Als het 1 keer zeer heeft gedaan, onthouden ze dat heel goed. Dus meteen met krukje opstappen en het ongemak wegnemen.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:35

Gewoon met een krukje opstappen.
Je geeft zelf het antwoord al. Bij de eigenaresse staat ze dan wel stil.
Weet je dat als je opstapt op het zweefmoment 3x jouw gewicht op de linkerkant van het paard zijn rug komt. Vindt het paard waarschijnlijk niet fijn.
Zou het krukje proberen en misschien is het probleem dan verholpen.

Succes

Margot87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:59

Ja met krukje opstappen. Zorg dat er iemand in de buurt is mocht er iets gebeuren, dat hij over het krukje loopt oid. Dus niet vasthouden maar gewoon erbij zijn voor als het niet lukt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:06

ik vind t vreemd dat je dat dus nog niet met krukje hebt opgestapt....lijkt me ZO logisch....

je kan toch ook met krukje, en dan alsnog iemand er bij laten staan...

volgens mij geeft dit paard duidelijk aan dat hij t niet prettig vind dat je zo opstapt....

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:30

ja krukje is de moeite waard om te proberen zeker weten, daarnaast kan je de afstand gaan vergroten met de persoon die ernaast staat, eerst ernaast dan een halve stap verder weg enz.... en wat soms ook helpt is pauzes tussen door nemen kijk goed naar het hoofd en de uistraling ervan bij angstig/nerveus wacht je gewoon tot de spanning verminderd pas dan ga je door zo geef je het paard de tijd om na te denken en in te schatten hoe erg de situatie is (komt ie erachter dat het wel mee valt) dus pas je aan aan zijn tempo om goed vertrouwd te raken met elkaar, hij vind je misschien ietwat onvoorspelbaar dus aan jou om te bewijzen dat je heel erg voorspelbaar bent!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:40

Ik zou het ook eens met een krukje proberen. Sommige paarden vinden het niets dat gehang aan een kant van hun lijf.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:49

Blabla1980 schreef:
Vertrouwensprobleem lijkt me stug (kan altijd natuurlijk) Ik ben nl veel vaker op stal als de eigenaresse. En voordat ik hem reed had de eigenaresse hem max een jaar en is ze alleen het eerste half jaar elk weekend geweest en daarna een half jaar niet meer. Nu komt ze weer af en toe.

En ik sta nu juist weer stevig in mijn schoenen dan in de periode dat het verholpen was.

Ik ga het toch maar eens met het krukje proberen. Mischien dat hij het gewoon niet fijn of een beetje eng vindt en het daarom ook goed is als er iemand aan de rechterkant naast staat als een soort steun

Imo heeft vertrouwen niets te maken met hoe lang een paard je kent en hoe lang/ vaak je iets met hem doet. Het is een kwestie van houding/ aanwezigheid. Hoe onbevangen en zelfverzekerd ben je echt? Paarden zijn heel gevoelig voor onze gemoedstoestand. Ze voelen elke twijfel en kunnen daar zelf onzeker van worden. Als je bij het opstijgen ook maar heel even denkt aan die keer dat hij wel wegliep kan dat al genoeg zijn om ervoor te zorgen dat hij weer de benen neemt.
Ik zou op en af stijgen tot oefening maken. Gewoon doen totdat hij niet meer reageerd. En ik zou idd het krukje erbij pakken.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 09:33

Bedankt voor alle reacties :)

Ik ga er mee aan de slag hoor :)
Als iemand hem vast houd dan is het opstappen met het krukje in elk geval niet onveilig. Hij kent het en weet wat de bedoeling is.

Als ik trouwens al gereden heb is het opstappen geen probleem meer trouwens, dan blijft ie netjes stilstaan.
Dus mischien is dat wel een mooi punt om te oefenen. na het rijden een aantal keer op en afstappen met het krukje en hem dan uitbundigbelonen ..