rare situatie, help me het vertrouwen te winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

rare situatie, help me het vertrouwen te winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:05

hallo allemaal,

ik heb een beetje een gek verhaal..

bij ons op de pension stalling is ongeveer 3 à 4 maanden terug een paard komen te staan van een oudere man (ik heb hem nog nooit gezien in die 4 maanden) die uiteindelijk het dier voor de kar wil zetten.
deze man schijnt slecht te been te zijn en aardig op leeftijd, hij schijnt aan de pension eigenaresse te hebben verteld dat het paard 5 jaar is en dat ze haar hele leven in een vieze stal heeft gestaan. ook heeft deze man toen aan haar gevraagd of er iemand op stal was die misschien tijd had om het paardje even een goeie borstelbeurt te geven en om haar een te verzorgen. de stal eigenaresse die mij goed kent stapte gelijk op mij af en ik met mijn kleine hartje besloot me over het arme dier te ontfermen.

toen ik haar voor het eerst uit de wij haalde was ze volgens mij redelijk overdonderd. ze zat onder de modder en mest klonten, voornamelijk bij haar achterhand. het heeft me toen ongeveer een uur gekost om zo goed als alle klonten en klitten uit haar vacht te krijgen, ze liet die toen allemaal toe en vond het allemaal wel prima.

ik heb niet iedere dag tijd voor haar dus poets haar meestal 1 of 2 keer per week. verder heb ik haar al eens los gegooid aan de longeerlijn gehad (dit kende ze niet naar mijn idee maar ze pikt het wel snel op) ik heb zelfs al eens een hoofdstelletje bij haar op gehad en een zadel.

nou zijn er een paar dingen die ik raar vind:
na die eerste week mag ik niet meer bij haar achterhand in de buurt komen, niet poetsen niet aaien, niet langs lopen enz.
alles wat ik aan haar Rechter kant doet vind ze eng, zo krijg ik haar ook niet rechts om op de longeerlijn, zo blokkeert dan of stijgert.
ik mag haar op haar hoofd aaien zolang ik maar bij het puntje van haar neus uit de buurt blijf, dan trekt ze haar hoofd met een ruk weg als of ik haar wil slaan. terwijl ze zelf wel altijd met haar neusje tegen je hoofd aan gaat staan om te snuffelen.

wat vinden jullie van deze situatie?
en wat kan ik doen om haar vertrouwen te winnen, want naar mijn idee vertrouwd ze me niet genoeg en snapt ze niet dat ik haar geen pijn ga doen.

ik wil er ook nog even bij zeggen, dat ik het puur doe om dat anders niemand zeg bekommerd om het paardje (die we trouwens Pepper genoemd hebben omdat die man nooit heeft verteld hoe ze heet) en niet om die man te helpen want die man heeft het dier bij ons op stal gedropt en is sins dien er niet meer geweest voor haar!

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met hoe ik met deze situatie en met het dier om moet gaan!

Bedankt alvast.

Amaris

Re: rare situatie, help me het vertrouwen te winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:08

1e afweging: mag je wel zomaar bit in doen en zadel op doen bij een paard dat niet van jou is?
2e afweging: zou ze aan 1 oog blind kunnen zijn?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:11

Amaris schreef:
1e afweging: mag je wel zomaar bit in doen en zadel op doen bij een paard dat niet van jou is?
2e afweging: zou ze aan 1 oog blind kunnen zijn?

hey, Goeie vraag maar ja dat mag. de stal eigenaressen heeft het er over gehad met de eigenaar en die heeft gezegd ja doe maar met haar wat je wilt. ik vond dit zelf een hele rare reactie en heb daarna ook geen zadel en geen bit meer gebruikt. ik voel me er niet fijn bij, straks gaat er iets mis en is het mijn schuld.

aan 1 oog blind heb ik nog niet aan gedacht ik zal daar vandaag eens naar gaan kijken! bedankt voor de tip!

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:48

dat is ook mijn idee
wat zielig voor dat paard zo alleen gelukig heeft hij jou +:)+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:51

Pijn.
Kan goed zijn dat ze ooit onderuit is gegaan of andersinds trauma opgelopen heeft waardoor er iets in de rug niet goed is.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:04

ik heb gister eens gekeken maar ik heb niet het idee dat ze blind is aan har rechter ook, ze houd me wel degelijk in de gaten en als ik met mijn hand ik de buurt van haar oog kom ziet ze dat wel aan komen aan die kant.

ik ben er gister achter gekomen dat ze zodra ze iets te doen heeft, bijvoorbeeld eten of iemand die bij haar hoofd de aandacht trekt, dan mag ik wel gewoon aan haar rechterkant borstelen en aaien en bij haar kont in de buurt komen.

mocht ze inderdaad pijn hebben wat kan ik dan het beste doen? ik het niet mijn paard ik kan er geen vee arts bij halen om te kijken of zo. dus gewoon door gaan met borstelen en aandacht geven en kijken of ze op ten duur het gaat accepteren?

juud37 schreef:
dat is ook mijn idee
wat zielig voor dat paard zo alleen gelukig heeft hij jou +:)+

Haha dankje wel Juud! ik vind het echt een lief beesie dus doe het graag ;)