Vraag over (outdoor)winterdekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suikerpaard

Vraag over (outdoor)winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:44

Welke (nacht)temperatuur kan je ongeveer aanhouden voor het afhalen van de deken, een graad of acht tot tien? Paard staat alleen overdag buiten, in de nacht op een geïsoleerde stal.

En hoe een outdoor waterdichte deken te wassen? Ik heb hem vorig jaar alleen afgespoeld met water. Kan hij ook in de wasmachine? ik durf dat niet zo goed...de ruiterzaak zij dat hij niet waterdicht blijft door het kreuken en ineen vouwen in de wasmachine, klopt dat? Ik wou hem dan alleen met water wasssen dus zonder wasmiddel, maar met de hand is dit niet te doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:00

Ik ga vanaf morgen de outdoordeken bij mijn paard afhalen, zij krijgt dan een gevoerde regendeken op.
Zelf hou ik overdag 10 graden en 's nachts rond de 5 graden minimaal aan voordat ik de outdoordeken eraf haal. Dit is ook afhankelijk van de vacht dikte en of je paard het snel koud/warm heeft.
Ik weet niet of het in een gewone wasmachine kan qua grootte, zelf probeer ik het niet uit omdat ik bang ben dat het dan niet meer waterafstotend zal zijn.

suikerpaard

Re: Vraag over (outdoor)winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:12

Het past wel in de wasmachine, maar ik ben ook bang dat die dan niet meer waterdicht is...maar de deken is zo ontzettend smerig!

Mijn paard is enorm in de rui nu, ik heb geen dunnere deken, ze staat nu onder 200 grams. Zal ik dan nog een weekje wachten? Dan zijn de temperaturen ook weer iets hoger...

Pff zo moeilijk ieder jaar weer!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:14

Je eigen wasmachine zou ik niet doen, al dat zand en alles verstopt snel je leidingen en is ook niet zo best voor je wasmachine. Er zijn speciale paardendekenwasserijen, spaart je eigen wasmachine en daar hebben ze ook wel opties om ze waterresistent te maken/ houden. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:17

Ik weet niet of de temperaturen volgende week wat hoger liggen, zag net op buitenradar dat het vanaf zaterdag/zondag weer wat kouder word in de nacht. Je kan het dan inderdaad even een weekje afwachten en kijken of het warmer word 's nachts.
Mocht je het wel in je wasmachine willen wassen dan kun je waterafstotend wasgel als ik het goed heb kopen en gebruiken, let daarbij wel op dat er geen zeep/wasmiddel in de wasbakje zit omdat de waterafstotende laag dan niet meer functioneert. Verder heb je inderdaad risico op beschadigingen aan je wasmachine wanneer je je deken daarin wast.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:48

HAR -> SV

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:59

Ik breng mijn dekens altijd naar een industriële wasserij. (ze komen ze hier zelfs ophalen bij meer dan 10 dekens)

Die hebben hele grote wasmachines en dus niet zo'n kleintje als thuis.
Ze maken ze gelijk opnieuw waterdicht en gaat al jaren goed.
Dekens komen als nieuw terug en we hebben de eerste keer zelfs problemen gehad met dekens terugherkennen *LOL* (hadden met 5 stalgenoten tegelijk de dekens gedaan)

Daarnaast wil ik al die stront en ander vuil niet in mijn eigen wasmachine.

Ik wacht meestal met de deken er helemaal af halen tot de temperaturen een beetje stabiel blijven.
Wel heeft ze sinds vrijdag een fleecegevoerde outdoordeken om.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:09

Zou je de dekens ook met een hogedruk af kunnen spuiten? of beschadig je dan de stof (en waterdichtheid)?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:57

Ik laat mijn deken bij een dekenwasserij reinigen.

Dat kostte me de afgelopen 2 jaar 10,50 per deken (en 9,50 voor een zweetdeken (fleece)). Per deken kijken ze hoe die het beste gewassen kan worden. Ze blijven waterdicht, en komen echt als nieuw thuis.

En bijv. fleecedekens worden ook helemaal gestofzuigd, zodat alle haren er weer uit zijn.

Voor dat geld ga ik niet thuis lopen klooien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:59

ik haal bij ongeschoren paarden de dekens pas volledig af wanneer er geen nachtvorst meer is. Maar dit kan dus wel betekenen dat ze overdag zonder deken staan en alleen voor de nacht een fleece of overdag alleen een ongevoerde regendek...

ik laat mijn winterdekens elk jaar wassen en behandelen voor waterdichtheid.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:45

Mijn paard heeft nu een regendeken met fleecevulling op.
De 200 grams deken was hem al te warm van de week.
Van zichzelf heeft hij een heel dun velletje.
Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Naar mijn mening kunnen ze het beter een uur te koud hebben als 20 uur te warm.
Van de week was er bij ons een paard door de hitte bevangen van een te dikke deken.
Ik heb nog nooit gehoord dat een paard ziek geworden is van te koud!!

Als het past qua grootte dan was ik mijn dekens in de wasmachine.
Ik gebruik wel bucas wasmiddel.
De dikke 400 grams ourdoordeken dus niet, want die past niet.
Deze heb ik meegegeven naar een wasserij van paardendekens,
toen ik hem een paar weken geleden oplegde, bleek hij dus niet waterdicht te zijn :(
terwijl er op het labeltje nog stond, dat deze waterdicht gemaakt moest worden indien nodig!

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 07:47

Moet je van mijn 200 grams deken eerst een overstap maken? ik heb nog nooit die overstap gemaakt/ afgebouwd met een dunner deken...

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:09

Ik maak van mijn 200 grams de overstap naar een fleecgevoerde regendeken.

Wassen laat ik altijd gebeuren bij de dekenwasserij. Mijn dekens komen terug als nieuw en worden zelfs gerepareerd indien nodig.
Ook zijn ze dan mooi opgevouwen en in een plastic zak wat makkelijk is met opbergen.
Ik heb 1 keer een winterdeken in mijn eigen machine gewassen, maar doordat de voorsluiting iedere keer tegen het glas tikte, is deze gebroken en kon ik dus een nieuwe wasmachine kopen.

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:19

ik reinig mijn dekens zelf. Koud water en een borstel. Dan blijven ze mooi waterdicht.
Ervaring met wegbrengen en laten reinigen is dat ze dan waterafstotend zijn en niet meer waterdicht !
Ik heb liever een deken die niet zo mooi schoon is maar wel waterdicht.

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:42

Ik denk dat ik de deken toch maar gewoon met de tuinslang ga afspoelen, net als andere jaren. Ik durf het toch niet zo goed aan in de wasmachine, ik ben bang dat hij dan niet meer waterdicht is. In ieder geval bedankt voor de tips.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:49

waterdichtheid "slijt" er volgens mij ook vanaf, Want mijn regendeken was na 2 jaar volledig lek. Terwijl de winterdekens van het zelfde merk die jaarlijks gewassen worden nog niet lek zijn. Dus maar in de machine gestopt 1x om het proper te krijgen en een 2de keer met rambowash en nu kan die terug een stevige bui doorstaan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:59

Hmm dat laten wassen is misschien wel iets voor mij..

Wat is een goede wasserij in de buurt van Oss? (Brabant).

De ene heeft ie een flinke winkelhaak in gekregen, de ander lijkt niet meer waterdicht te zijn.. (Wassen hoeft niet prece want ze zijn niet super super vies, maar als ze dan als nieuw terugkomen.. Is zon 22 euro toch goedkoper als een nieuwe deken :+ )

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:48

Is er misschien iemand die een deken wasserij weet nabij tiel, gelderland. Ik wil namelijk mijn dekens ook laten wassen en thuis kun je er inderdaad niet voor lopen hannessen.