Trailer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:05

Hoi! Wij hebben een probleempje met het uitladen van mn paard. Hij loopt netjes de trailer in, geen probleem. Maar zodra we de klep open doen gaat hij al steeds naar achter tegen de stang duwen. Zodra de klep open is en mijn vader ook maar iets de stang omhoog heeft gedaan rent hij er als een gek doorheen. Het is tot nu toe steeds nog nét goed gegaan, behalve dat de stang en alles al wat is verbogen. Ik heb al rustig tegen hem staan praten, hem afgeleid met brokken en appels aan de voorkant etc. Het heeft geen zin, zodra de klep open is moet hij eruit! Heeft iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken? Heb al van iemand gehoord dat je zijn staart tussen zijn benen kan drukken maar vind dit niet zo'n goed idee. Wil niet dat mijn paard een vervelend beeld krijgt bij de trailer, dan krijgen we ook nog problemen met inladen. Alvast bedankt.

Memories

Re: Trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:50

En als je even wacht met het uitladen en hem even laat staan?
Het lijkt er nu op dat je paardje heeft geleerd: duwen tegen de stang en onrustig doen -> ik mag er snel uit! En dat is natuurlijk niet de bedoeling :)
Is er niet iets gebeurd met uitladen, heeft hij dit altijd al gehad? Bijv. van de klep afgevallen (of misgestapt), hoofd gestoten?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:53

Het klinkt inderdaad als aangeleerd gedrag. Dan is het een kwestie van patronen doorbreken, je paard moet leren wachten en leren wijken voor de druk van de stang. Dus pas stang weghalen als paard rustig is en(!!) niet tegen de achterstang aanstaat, bewust even stap voorwaarts vragen en dan stang weghalen en je paard heel bewust zelf achteruit zetten. Dan blijft het initiatief bij jou, desnoods zet je nog even extra achterwaarts door als je van klep af bent(2/3passen hoor).

Heeft je paard nooit iets vervelends meegemaakt met uitladen?

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:16

Voor zover ik weet heeft hij nooit iets vervelends meegemaakt. Hij is nu 4 en we hebben hem al een jaar en daarvoor is er natuurlijk nog niet veel met hem gedaan. De eerste keer bij ons toen we hem gingen uitladen wist ik nog niet dat hij dit ging doen en stond hij voor nog vast, toen liep die er dus uit met zn hoofd nog vast en viel hij er half naast. Maargoed, toen deed hij het dus al.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:23

Dat vind ik toch een redelijk nare ervaring..
Absoluut een not done is ook de stang los maken terwijl je paard nog vast staat. Maar ik neem aan dat jullie daar ok van geleerd hebben nu. Je paard heeft het uitladen dus gekoppeld met veel druk van het halster en vallen.
Je moet dat patroon dus nu zien te doorbreken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:24

Ah hij deed het dus al wel. Maar ik denk wel dat dat ongelukje het misschien wat versterkt kan hebben :)
Je moet inderdaad het gedrag doorbreken. Niet de stang losdoen als ie er tegenaan staat of druk gaat doen. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:26

Wat een prima oefening is, is yoyo-en. Paard inladen, even laten staan, weer achteruit, halverwege de klep halt, weer voorwaarts. Net zo lang tot je je paard altijd en overal kunt laten stoppen wanneer jij dat wilt. Of dat nou tijdens inladen of uitladen is. Wat in het begin ook kan helpen is niet vóór je paard gaan staan, maar alles van achteren vandaan te doen met een longe over de voorbalk. Het feit dat er een persoon voor het paard staat kan al reden zijn om achteruit te vliegen. Ook de houding van degene die het paard bij het hoofd heeft kan achteruit vliegen uitlokken: Breeduit met het gezicht naar het paard toe is heel 'bedreigend' en nodigt uit tot heel snel naar achteren willen.

Ik heb er trouwens ook zoeen. Ik laad mijn paarden altijd in m'n eentje, maak ze voor los, loop dan zelf naar achteren, maak de balk los en vraag ze achteruit. Degene die ook zo staat te drammen wacht ik tot ze vanzelf een pas naar voren zet, haal dan de balk weg, en vraag haar achteruit (op het moment dat ze al de achteruit in wil zetten als ik de balk nog niet weg heb houd ik meteen op en blijft de balk lekker liggen, timing is heel belangrijk), waarbij ik een hand op haar kont houd om haar te beletten te snel te gaan. Door zelf iedere keer het initiatief te nemen wanneer ze naar achteren mag (en te oefenen met yoyo-en) komt ze nu redelijk gecontroleerd naar achteren. Nog wel eens wat snel, maar ze wacht in ieder geval op mij.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:11

Het geluid maken alsof je de balk weg haalt, dit net zo lang doen tot hij stil blijft staan.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:46

Bedankt voor de tips! Gister heb ik hem afgeleid met appelstukjes en brokken door elkaar in een bakje. Dit vond hij toch wel erg lekker en hij bleef zelfs even staan terwijl de stang al weg was :D

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:41

Ik ben het met Ibbel zeker eens. Goede oefening!! Je kan ook grondwerk doen en zo je paard leren om achteruit te gaan op commando en ook te blijven stil staan op commando zolang jij niet het commando geeft om voor of achteruit te gaan. Dit kan je dan gebruiken bij het trailerladen. Maar ik zou zeker oefenen erop, laten wachten, naar achter, terug erop halverwegen enz, laten stil staan, stang even dicht dan terug af en telkens korte periode, probeer de stang eerst los te doen als hij 2 sec stil staat en hem dan om commando naar achter te laten gaan en dit telkens uitbreiden en zeker ook proberen om het te doen zoals Ibbel zegt langs achteren. Dit is gedrag dat je zeker kan veranderen! Persoonlijk zou ik ook proberen om niet direct met eten als beloning te werken maar met je stem, als hij de oefening helemaal goed heeft gedaan neem je hem weg van de trailer en kan je hem dan eventueel iets geven.
Succes!