Hoe gaat een springwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesfriend

Hoe gaat een springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:33

Hoe gaat een springwedstrijd precies?
Moet je eerst een dressuurwedstrijd doen of kun je je 1e wedstrijd al gaan springen?
Graag wat ervaringen van jullie.

Ekeif96

Re: Hoe gaat een springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:36

Je moet minimaal 1 winstpunt met dressuur hebben gehaald om te mogen springen.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:37

Wat is dat? :o

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:40

Als je een dressuur wedstrijd rijd krijg je punten. Vanaf 180 punten heb je een winstpunt.
Dus als je goed (netjes) genoeg rijd krijg je een winstpunt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:43

je moet eerst een dressuur wedstrijd doen.
daar moet je minimaal 180 pn halen (dat is 1 wp)
voor je een dressuur wedstrijd kunt doen, moet je lid worden van een rijvereniging.
je vraagt dan een startpas aan, bij je rijvereniging
heb je die binnen kun je je inschrijven voor een wedstrijd, dit doe je op http://www.wedstrijdplatform.nl
je zoek een wedstrijd in de buurt, waar je kunt starten in de klasse B.
op http://www.dressuurproeven.nl kun je de proef vinden die je moet rijden, of je koopt en proevenboekje in een ruitersportzaak.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:25

Als je echt springwedstrijden wilt gaan rijden kan ik zeggen: Oefen veel parcoursen. Bedenk desnoods ze thuis en leer ze in 5 minuten uit je hoofd. Zo moet het op wedtsrijd ook.

Ik had mijn 1e parcours. Wij hebben op de manege 1x per jaar een springwedstrijd. ( ik start niet officieel) Ik had met clinics wel wat parcourtjes gesprongen, maar nooit met meer dan 5 hindernissen. Bij dit parcours waren er 9/10 weet niet meer :D Maargoed: Ik was het parcours vergeten. Ik was totaal niet zenuwachtig maar na de 2e sprongen zat ik om me heen te kijken: oliebol, waar is nummer 3. Ik kende het parcours dus niet goed...

Ik ga nu ook wel wat meer parcourtjes oefenen. Deze zomer ga ik wel wat beter proberen <3

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:04

Ga eerst wat oefenparcoursjes doen! Vaak mag je die altijd uitrijden (dus je mag gewoon doorgaan, ook al ben je eraf gevallen, heb je verkeerd parcours gereden of heeft je paard 3x geweigerd) en je kunt zelf de hoogte kiezen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:54

Misschien is het ook wel handig om een aantal keer op wedstrijden te gaan kijken. Je hebt eigenlijk nog geen enkel idee hoe het hele wedstrijdgebeuren werkt, om dan direct zelf op wedstrijd te willen rijden is niet zo handig.
Je zou ook eens met iemand die al wedstrijden rijd mee kunnen gaan op concours, dan krijg je ook een beetje de inside-information mee. Op een manege of pensionstal in de buurt zijn vast wel wat wedstrijdruiters te vinden waar je mee op concours kunt gaan en daar een beetje kunt helpen.
Succes!

Assenderp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:18

ken inderdaad het parcour goed, ik ben helemaal geen springer maar had me toch keer opgegeven voor een b parcour, wel is oefenparcourtjes gedaan maar veder niet veel,
was ik heel het parcour rond, reed ik recht op de laatste hindernis af, en in de lijn wend ik af omdat ik niet zeker wist of dat de laatste sprong was. dit was wel zeerlachwekkend maar heb mezelf gigantisch dom gevoeld
:oo

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:16

schoentje schreef:
Misschien is het ook wel handig om een aantal keer op wedstrijden te gaan kijken. Je hebt eigenlijk nog geen enkel idee hoe het hele wedstrijdgebeuren werkt, om dan direct zelf op wedstrijd te willen rijden is niet zo handig.
Je zou ook eens met iemand die al wedstrijden rijd mee kunnen gaan op concours, dan krijg je ook een beetje de inside-information mee. Op een manege of pensionstal in de buurt zijn vast wel wat wedstrijdruiters te vinden waar je mee op concours kunt gaan en daar een beetje kunt helpen.
Succes!

Helemaal mee eens! En vooral oefenparcourtjes gaan doen, ook verschillende keren een parcours uit je hoofd leren in een korte tijd.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:17

Van de manege, FNRS of KNHS?