Wie verantwoordelijk eigenaar hond of paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

Wie verantwoordelijk eigenaar hond of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 19:08

Vandaag mijn vuurdoop gehad en eraf gedonderd met een buitenrit. Mede dankzij hele fijne mensen die hun honden uitlieten op het ruiterpad en waarvan de 4(!!) honden ook onze paarden probeerde te pakken (lees in staar/benen bijten en proberen te bijten en ook naar hoofd springen) Ze hebben ons zeker 10 minuten lastig gevallen en luisterde in het geheel niet naar hun eigenaars die ook niets deden.
Nu heb ik gelukkig niets en mijn paard ook niet maar ik vraag me eigelijk af

- Als mijn paard een hond had getrapt en die was gewond/dood wie is verantwoordelijk?
- Als ik nou wel wat had van die klap... wie is dan verantwoordelijk?
- En wanneer mijn paard gewond zou zijn?

Een erg als... verhaal maar vraag me wel af hoever je in je rect staat. Immers als ruiter mag je niet op wandelpaden en fietspaden maar andersom mogen mountainbikers en wandelaars met honden wel op een ruiterpad.

sophie1818

Re: Wie verantwoordelijk eigenaar hond of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:14

Denk dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is. Aangezien zij hun hond niet terug roepen. Denk ook dat als je eraf gekletterd was en wél wat had, dat hun ook aansprakelijk zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:39

De eigenaar dient zijn hond(en) altijd onder appél te hebben.
Daarnaast telt het ook wel enigszins mee of het een losloopgebied was.
Zo niet, dan ligt de verantwoordelijkheid volgens mij sowieso bij de eigenaren.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:56

Aangifte doen! Eigenaar van de hond hoor het dier onder controle te houden, anders moet hij hem niet los laten lopen.
Ik heb zelf niet zo lang geleden het zelfde meegemaakt op het strand met een stalgenootje. De hond zag zijn benen aan voor een flostouw, eigenaar deed nagenoeg niets. We hebben aangifte gedaan en de politie is bij de eigenaar langs gegaan. Deze heeft een flinke waarschuwing gekregen. Mocht dit nog een keer gebeuren dan moet de hond een gedragstest ondergaan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:34

De eigenaar is altijd verantwoordelijk hoor. Precies wat hier al geschreven staat, hij/zij moet z'n honden onder controle houden en anders vast aan een riem. Best een heel vervelende situatie en kan me voorstellen dat het niet echt jofel is geweest!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:03

Als jouw paard de hond trapt ben jij aansprakelijk daarvoor.
Als de honden jouw paard bijten is de eigenaar van de hond daarvoor aansprakelijk.
Als jouw paard op de loop gaat voor loslopende honden, dan ben je in ieder geval gedeeltelijk aansprakelijk, je moet je paard ook onder controle hebben. In welke mate de hondeneigenaar aansprakelijk is voor schade die voortkomt uit het vluchtgedrag van jouw paard als reactie op zijn (m/v) hond zal van de omstandigheden afhangen.

Zie vooral ook de FAQ, daar staat heel veel in over aansprakelijkheid.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:24

Was het een losloopgebied voor honden?
Je verteld dat je op een ruiterpas reed, dit is niet voor honden. Jij rijd goed en volgends mijn is de hondeneigenaar aansprakelijk.

Ik snap wat je bedoeld, heb dit vorige week gehad op openbare weg, geen losloopgebied.
Ik vraag het vriendelijk aan de eigenaar, krijg ik geen reactie dan wijs ik ze erop dat het hun verantwoording is.
Gelukkig houden de meeste mensen wel rekening!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:28

zelfde probleem elke week weer, woon vlakbij een soort bos niet zo groot. Ik ga va te voren stil staan en roep naar de eigenaar 'zou u uw hond bij kunnen houden?' vervolgens: 'Die doet niets hoor loop maar door!' die honden rennen dus altijd naar mijn paard blaffend en gaan in dr achterpoten bijten of in dr staart. 'Dat doet min hond normaal nooit' KOOM dan MAX KOOM DAN! hond komt natuurlijk niet en eigenaar durft neit dicht bij het paard te komen.. Gevolg: ik heb een pony die panisch is van loslopende honden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:26

Dex2010 schreef:
Je verteld dat je op een ruiterpas reed, dit is niet voor honden.

Jawel. Die mogen er wel komen, net als wandelaars. Uiteraard alleen los als er geen aanlijngebod geldt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:38

Huertecilla schreef:
Dex2010 schreef:
Je verteld dat je op een ruiterpas reed, dit is niet voor honden.

Jawel. Die mogen er wel komen, net als wandelaars. Uiteraard alleen los als er geen aanlijngebod geldt.

You sure?

RuiterpadUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken Een Ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Het bord voor ruiterpad kwam net als Fietsbrommerpad ook bij het RVV van 1990, alleen bestond Ruiterpad wat eerder.

Nog een:
Ruiterpad

Toelichting

In artikel 8 van dit reglement wordt het begrip ruiterpad geïntroduceerd. Verkeersteken G9 is het daarbij behorende bord. Het is gebleken dat in de praktijk behoefte aan de invoering van dit verkeersteken bestond. Een ruiterpad mag slechts gevolgd worden door ruiters. Het begrip ruiters wordt zodanig algemeen bekend geacht dat dit niet apart in dit reglement gedefinieerd is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:01

Da's raar en moeilijk op te lossen dan, als bijvoorbeeld een hond in het been van het paard hangt, paard haalt uit en de hond is dood. Bijvoorbeeld. Dan zijn beide aansprakelijk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:08

Dit is een lastige, hond moet zowiezo onder appel staan ook op een losloopgebied. Verder hangt het van het soort ruiterpad af of je er met hond mag komen of niet.
In Lelystad was er ruiterpad en losloopgebied in een, alleen daar kon je elkaar nog ontlopen. Waar we nu wonen ligt een ruiter/menpad in het losloopgebied waar je elkaar niet kunt ontlopen. Het is een soort verbindingsstrook tussen 2 stukjes bos in voor zowel de loslopende hond als ruiter/menner.

Het scenario hond plat door een mep van een paard is mij eens overkomen. Voor mij was niet helemaal duidelijk mag ik hier nu komen of niet, voor de man met mechelse herder was niet helemaal duidelijk of de hond daar los mocht of niet. De hond dook op mijn pony af en zette zijn tanden gelukkig in de bandage die wel beschadigde, maar gelukkig niet het vel. Pony haalt uit en de hond ging in een keer gestrekt. We hebben toen naar elkaar toe geroepen dat we beiden maar onze eigen schade zouden betalen vanwege de onduidelijke situatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:32

Amaris schreef:
You sure?

Er zijn wel meer fraaie ´gedragsregels´ mbt de ruiterij in omloop. De wetgeving zegt bar weinig. Alleen rijbaan tenzij ruiterpad en verlichting rood achter, wit voor.

´Ruiterpad´ is verplicht voor ruiters. Verder niet tenzij uitdrukkelijk aangegeven.
Veel ruiterpaden bevinden zich op privéterrein en de grondeigenaar kan bepalen wat die wil.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:29

Was geen losloop gebied maar intussen gebeurd het wel. Maar intussen is er ook al veel publiciteit geweest dus wellicht wordt er wat aan gedaan......

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:49

Silence schreef:
De eigenaar dient zijn hond(en) altijd onder appél te hebben.
Daarnaast telt het ook wel enigszins mee of het een losloopgebied was.
Zo niet, dan ligt de verantwoordelijkheid volgens mij sowieso bij de eigenaren.

Idd, of het nu een losloopgebied is of niet als je je honden los laat moeten ze perfect gehoorzamen. Op een ruiterpad betwijfel ik wel dat honden zomaar los mogen rondlopen aangezien je nooit helemaal kan weten hoe een hond op paarden reageert. In ieder geval lijkt het mij duidelijk dat jij in je recht zou staan. Gelukkig hebben jij en je paard niks! :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:09

Amaris schreef:
You sure?

RuiterpadUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken Een Ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Het bord voor ruiterpad kwam net als Fietsbrommerpad ook bij het RVV van 1990, alleen bestond Ruiterpad wat eerder.

Nog een:
Ruiterpad

Toelichting

In artikel 8 van dit reglement wordt het begrip ruiterpad geïntroduceerd. Verkeersteken G9 is het daarbij behorende bord. Het is gebleken dat in de praktijk behoefte aan de invoering van dit verkeersteken bestond. Een ruiterpad mag slechts gevolgd worden door ruiters. Het begrip ruiters wordt zodanig algemeen bekend geacht dat dit niet apart in dit reglement gedefinieerd is.

Op de meeste ruiterpaden mogen wandelaars gewoon komen, tenzij er dit bord staat;
Afbeelding
Maar ja, die zie je bijna nergens. Ruiterpaden die met gewone paaltjes staan aangegeven zijn ook toegankelijk voor wandelaars.

Supermama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:06

Voor zo ver ik weet is de eigenaar van de hond aansprakelijk in alle gevallen

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:14

Hoi ik heb het zelfde gehad en de eigenaar van de honden is verantwoordelijk !!! In het bos ben je namelijk verplicht je hond aangelijnd te houden. Dit ivm het opjagen van klein en groot wild. Mits je op speciaal aangewezen perselen bosgebied een losloop strook hebt. Die zijn er bijna niet, en ze staan altijd aangegeven !!!! Anders de boswachter bellen voor nadere informatie, er zijn speciale boa 's voor die deze personen opsporen als er wel letsel zou zijn. Tevens krijgen de eigenaren een flinke waarschuwing of een boete.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:44

Als je 10 minuten lang lastig gevallen wordt, terwijl het baasje erbij is dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de hondeigenaar verantwoordelijk is. Hoe kun je van een paard verwachten dat die rustig blijft terwijl die gebeten wordt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:59

_Dune_ schreef:
Ruiterpaden die met gewone paaltjes staan aangegeven zijn ook toegankelijk voor wandelaars.

met hun honden :D

Verder is het helemaal niet zo dat het ergens aangelijnd moeten zijn van een hond de ruiter automatisch ontslaat van de verantwoordelijkheid voor een schop door diens rijdier.

Het is verder een goede zaak wanneer de ruiterij zich bedenkt dat de hondeneigenaren belasting voor hun hond betalen en de ruiterij op paden aangelegd van gemeenschapsgeld rijdt

Een beetje relativerend perspectief is wel op de plaats!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:16

Ik heb laatst een soortgelijk iets meegemaakt. Ik reed samen met mijn zus in een hondenlosloopgebied. Wij mochten daar niet komen, maargoed.
In het bos kwamen we mensen tegen met een hondje. Mensen liepen 100m ofzo achter ons, en gingen een ander pad in. Hondje kwam achter ons aan. Nu doet mijn pony normaal echt niks op honden, maar deze bleef maar doorgaan. Blaffen en vlak achter haar benen rennen. Pony gaf zowaar een paar bokjes (oude pony, dus indrukwekkende bokjes van +/- 10 centimeter :Y) ). De mensen waren intussen uit het zicht verdwenen. Ik ben een stuk teruggereden (met die blaffende hond achter me aan), en ik heb naar de mensen geroepen of ze hun hond bij zich konden houden omdat hij anders achter ons aan ging de verkeerde kant op. Zeggen ze doodleuk: 'Ja, ze luistert nog niet zo goed. Ze komt wel als ze ons een tijdje niet meer ziet.' Nouja zeg! Weer terug gereden naar mn zus, komt het hondje weer helemaal achter me aan! Ik ben afgestapt, pony aan zus gegeven en ik heb de hond teruggejaagd (zag er errug charming uit :') ).
Ondertussen was ik flink pissig, dus zijn mn zus en ik in de richting van die mensen gereden. We kwamen ze iets later weer tegen, toen heb ik (netjes) gezegd dat ze iets beter op hun hondje moeten letten. Zo'n klein beest hoeft maar een trapje te krijgen, en het is einde verhaal. Waarop zij zeiden dat die hond gewoon mag loslopen in een hondenlosloopgebied. Zit iets in natuurlijk, maar ik vind dat als je je hond los laat lopen, dat hij /zij dan wel enigszins moet luisteren. Ze gaven zelf al aan dat het hondje nog niet goed luistert.

Wat vinden jullie hiervan? Lang verhaal geworden, het zit 'm dus in het feit of je niet-luisterende honden los mag laten lopen in een hondenlosloopgebied? Ik snap dat ik verantwoordelijk was geweest als mijn pony dat hondje had geschopt, want ik was daar illegaal. Hoewel we, bij de tweede ontmoeting, elkaar troffen op 'neutraal' gebied (geen hondenlosloopgebied, daar liep het hondje ook los). Maar dat doet er op zich niet toe :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:20

Hier in het duin (Noordwijk/Noordwijkerhout) staat aan het begin van het ruiterpad dat er geen honden opmogen.
Maar zelfs als ze er wel op zouden mogen lijkt me dat de eigenaar van de hond verantwoordelijk is als er wat met het hondje of jou zou gebeuren, zal onder aansprakelijkheid vallen denk

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:56

Mloes, ook in een hondenlosloopgebied hoort een hond onder appèl te staan, anders hoort de hond gewoon aan de lijn.
Maar ja, er zijn genoeg honden die niet onder appèl staan en die worden ook gewoon losgelaten. Zaak is dat wanneer je in het bos wilt rijden, bedacht moet zijn op loslopende honden en je ervoor moet zorgen dat je paard gewend is aan honden. Ik vind dat een ruiter daarin ook eigen verantwoordelijkheid moet nemen.
Huertecilla, hier moet je betalen om in het bos te mogen rijden. Van (o.a.?) dat geld worden ook de ruiterpaden onderhouden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:38

_Dune_ schreef:
Mloes, ook in een hondenlosloopgebied hoort een hond onder appèl te staan, anders hoort de hond gewoon aan de lijn.
Maar ja, er zijn genoeg honden die niet onder appèl staan en die worden ook gewoon losgelaten. Zaak is dat wanneer je in het bos wilt rijden, bedacht moet zijn op loslopende honden en je ervoor moet zorgen dat je paard gewend is aan honden. Ik vind dat een ruiter daarin ook eigen verantwoordelijkheid moet nemen.
Huertecilla, hier moet je betalen om in het bos te mogen rijden. Van (o.a.?) dat geld worden ook de ruiterpaden onderhouden.

Mee eens. Maar mijn pony reageert niet op honden als die even achter haar aankomen. Maar als een hond dit heel lang bijft doen, en vlak achter haar blijft rennen en blaffen.. Sjah, daar reageert elk paard op een gegeven moment wel op toch? Ik denk dat ik heel tevreden mag zijn met mijn pony qua gedrag ten opzichte van honden (netjes opgevoed :Y) ).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:45

Mloes schreef:
Ik heb laatst een soortgelijk iets meegemaakt. Ik reed samen met mijn zus in een hondenlosloopgebied. Wij mochten daar niet komen, maargoed.

:roll: