Wedstrijden B t/m M2 of Z1 t/m ZZlicht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonnie81

Wedstrijden B t/m M2 of Z1 t/m ZZlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 15:09

Ik hoorde van een vereniging dat ze van het knhs de keus moesten maken om wedstrijden te organiseren van B t/m M2 of Z1 t/m ZZlicht.
Het schijnt dat er op 1 wedstrijd dag maar op 1 locatie in de regio Utrecht Z gestart kan worden.
Weet iemand hier meer van? Ik kan op de knhs site er niks over vinden...
Ik zou het jammer vinden, aangezien je dan wel erg beperkt wordt in de keuzes van wedstrijdlocaties....

EllyC

Re: Wedstrijden B t/m M2 of Z1 t/m ZZlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:38

Hier zie je dat er afhankelijk van de locatie wel een knip gemaakt wordt aanders redden ze het niet op 1 dag. Maar ik geloof niet dat het een verplichting is.
Met de buitenwedstrijden zal het wel wee ander worden omdat je dan vaak meer ringen hebt.

Wel zijn er in sommige kringen regio's afspraken om op een bepaalde dag niet te veel wedstrijden te laten plaatsvinden om te voorkomen dat er maar 1 of 2 deelnemers per klasse zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:47

Ik ken deze regel niet hoor, heb het ook nog niet ergens gelezen. Wel wat jury zegt in haar tweede zin. Daarom moeten de ingeplande wedstrijden altijd al zeer ruim van te voren kenbaar gemaakt worden aan het regio/kringbestuur, zodat zij akkoord kunnen geven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:57

Ik ken deze regel ook niet. Wat ik wel weet is dat veel locaties voor de klasse Z afvallen omdat dat niet meer in 20/40 mag.
En vaak wordt een wedstrijd ook gesplitst over meerdere dagen waarbij de klasse Z dan op een andere dag is, gewoon omdat er veel Z ruiters zijn.

Wij hebben zelf de keuze gemaakt om een wedstrijd alleen voor de klasse Z te organiseren omdat er zo weinig te rijden is voor Z ruiters bij ons in de buurt. B-M ruiters kunnen toch wel vaak genoeg starten.

Wat ik wel weet is dat de KNHS graag grote groepen in het Z wil hebben (mij een raadsel waarom). En dat ze bang zijn dat er teveel Z georganiseerd wordt. Daarom mag er in 1 weeken maar 1 wedstrijd zijn in een regio waarin je Z kan starten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:05

Scum schreef:
Ik ken deze regel ook niet. Wat ik wel weet is dat veel locaties voor de klasse Z afvallen omdat dat niet meer in 20/40 mag.
En vaak wordt een wedstrijd ook gesplitst over meerdere dagen waarbij de klasse Z dan op een andere dag is, gewoon omdat er veel Z ruiters zijn.

Wij hebben zelf de keuze gemaakt om een wedstrijd alleen voor de klasse Z te organiseren omdat er zo weinig te rijden is voor Z ruiters bij ons in de buurt. B-M ruiters kunnen toch wel vaak genoeg starten.

Wat ik wel weet is dat de KNHS graag grote groepen in het Z wil hebben (mij een raadsel waarom). En dat ze bang zijn dat er teveel Z georganiseerd wordt. Daarom mag er in 1 weeken maar 1 wedstrijd zijn in een regio waarin je Z kan starten.

Dat is in ieder geval gelukt, grote groepen...Hier zijn ringen van 30 tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Beetje jammer dat het zelfs zo druk is dat je echt heel ver van te voren in moet schrijven omdat er anders geen plek meer is....Beetje doorgeslagen weer wat mij betreft, die knhs.

Maar ts, ik ken de regel ook niet. Mocht je er meer over horen (hoe het nu precies zit) zou je het dan nog willen posten?

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:34

ik heb de knhs gemaild...zit op antwoord te wachten.
Als ik op www.paardensportutrecht.nl kijk zijn er inderdaad bijna geen Z wedstrijden meer. Het is of t/m het M2 of Z. En inderdaad maar 1 plaats op 1 dag....Er is dan niet echt veel keus. Sommige locaties zijn gewoon niet fijn...of vallen samen met wedstrijden die ik voor het mennen heb... Zo blijft er niet echt veel over....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:37

Aan dat laatste kan de KNHS natuurlijk ook niet veel doen, dat is een keuze die je zelf moet maken.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:33

TS heeft idd gelijk.
Per 1 april gaat deze regel in.

Het word gedaan om grotere rubriek te creeeren en dus ook meer concurrentie te geven. De RV moet dan dus gaan kiezen of er B t/m M2 of Z1 t/m ZZlicht georganiseerd word.

Toevallig hadden we het deze week met onze RV erover.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:41

xx_Irisje schreef:
TS heeft idd gelijk.

Het word gedaan om grotere rubriek te creeeren en dus ook meer concurrentie te geven. De RV moet dan dus gaan kiezen of er B t/m M2 of Z1 t/m ZZlicht georganiseerd word.

Maar gaat dat dan alleen over binnenwedstrijden of ook buiten? Want buiten zijn er sowieso altijd meerdere concoursen tegelijk...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:52

Indoor en Outdoor, hij gaat per 1 april in en dan het jaar rond zeg maar.
Vind het wel jammer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:00

xx_Irisje schreef:
Indoor en Outdoor, hij gaat per 1 april in en dan het jaar rond zeg maar.
Vind het wel jammer.

Dus....Met 2 Z paarden en in de loop van het jaar eentje in het L erbij, kan ik straks niet eens meer op dezelfde plaats starten? Wat een onzin...Dan zitten de wedstrijden straks nog sneller vol...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:01

Ik denkd at verenigingen dan waarschijlijk wel los een B/M wedstrijd en een Z/ZZL uit zullen schrijven of zo, ik kan me niet voorstellen dat dat niet meer op 1 dag kan...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:03

xx_Irisje schreef:
TS heeft idd gelijk.

Is dat voor alle regio's? Want ik weet nog van niets.
Wij hebben vanuit de regio wel de regel dat we in elk weekend maar 1 wedstrijd z1 t/m zzl hebben per kring. Maar wij bestaan uit 4 kringen in de regio. Dus dat betekent dan toch nog 4 wedstrijden per regio. En dat is alleen in het indoor seizoen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:06

Is dit niet meer voor het ZZL dan voor het Z?
Hier is het ook dat je dan een keuze moet maken,
In de overige gevallen is tm m2 waarsch vanwege de bak afmetingen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:11

Chessie schreef:
Is dit niet meer voor het ZZL dan voor het Z?
Hier is het ook dat je dan een keuze moet maken,
In de overige gevallen is tm m2 waarsch vanwege de bak afmetingen

Dat kan niet, want ten eerste is er dan geen sprake van keuze, ten tweede heb je daar buiten geen last van...

Ik zit net te denken trouwens, onze outdoorkalender is al bekend en er zijn meerdere wedstrijden gewoon B t/m Z of zelfs ZZL...Zeker de grotere wedstrijden waar ook gesprongen word zijn gewoon alle rubrieken meestal.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 06:47

Onze indoor kalender voor het eind van dit jaar dus vanaf okt. t/m dec is zelfs al bekend. En voor al onze wedstrijden heb ik B t/m ZZL op de kalender staan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:26

Ik zou het een ontzettend rare regel vinden. Bij ons in de regio zijn veel buitenconcoursen waarbij je 10 dressuurringen tegelijk hebt, plus nog wat springparcoursen. En dan zou je geen Z meer mogen organiseren op dezelfde dag? Dat zou ik wel heel belachelijk vinden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zo'n regel gaan doorvoeren. Want wat is het nut ervan, behalve dat je de ruiters met meerdere paarden dwarsligt?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:33

Hier weet ik ook nog van niks :o
Wel idd dat er aparte afspraken vanuit de regio zijn met betrekking tot het uitschrijven van ZZlicht :j (dat heeft te maken met idd het aantal wedstrijden in een periode en de locaties e.d.) maar niet het Z...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:45

Ze hebben hier in de regio al eens geoppert om op de wedstrijd zelfs maar 1 klasse te doen. Dus alleen B Of L of M of Z Maar wij als vereniging zijn daar helemaal niet blij mee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:48

Ik heb het gevoel dat de regio alle contact met de ruiters aan het verliezen is. Ik spring en rijd dressuur daardoor moet ik al ieder weekend weg als ik de paarden om de week op wedstrijd wil hebben. Als ik straks de Z paarden naar een andere wedstrijd mee moet nemen dan de L en M paarden dan kost het me nog veel meer tijd waardoor ik minder les kan geven.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:07

Ik rijd liever in een rubriek met zijn 10en en dan lekker dichtbij dan dat ik naar de andere kant van de provincie moet om tegen 20 man te rijden. Ik zou het een beetje een rare regel vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:13

Ik vrees dat het aantal accomodaties in mijn regio steeds verder begint te beperken zodat we sowieso al in de winter te kampen hebben met bomvolle rubrieken :=
En ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms een stuk relaxter en gezelliger vind om eens een keer ergens een onderonsje te kunnen rijden met 10 man..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:14

Urielle schreef:
Ik vrees dat het aantal accomodaties in mijn regio steeds verder begint te beperken zodat we sowieso al in de winter te kampen hebben met bomvolle rubrieken :=
En ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms een stuk relaxter en gezelliger vind om eens een keer ergens een onderonsje te kunnen rijden met 10 man..

En veeel minder lang wachten op de uitslag, ook wel eens lekker. Trouwens voor de juryleden lijkt het me ook niet alles om telkens van die bomvolle rubrieken voorgeschoteld te krijgen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:41

Laten we maar gewoon hopen dat dit een gerucht is. Zoals hierboven al eerder genoemd zijn de wedstrijden voor het komend seizoen al goedgekeurd en dan is er van die splitsing nog geen sprake.
De KNHS moet er voor de ruiters zijn. Met zo'n maatregel zullen er toch een hoop leden de brui aan geven? En dat kan toch niet hun bedoeling zijn.

Straks krijgen we zeker ook nog te horen dat springen en dressuur niet meer op dezelfde wedstrijd mogen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:52

Wij als vereniging hebben een groot aantal leden die geen vervoer hebben voor hun paard en dus langs de weg gaan op wedstrijd.
Als ik dan 1x in de 4 maanden hun klasse heb wordt dat niet leuk meer!