Hoofdstel opdoen lukt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShoanaJ

Hoofdstel opdoen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:04

Ik heb een bijrijd pony op de manege. Omdat ik sinds kort weer rijd na het drie jaar niet gedaan te hebben ben ik het opzadelen enzovoort een beetje verleerd. Ik probeerde pas dus het hoofdstel op te doen maar toen deed hij zijn hoofd steeds omhoog, en kon ik het bit er niet in krijgen.
Gelukkig was er toen iemand in de buurt die even geholpen heeft maar dat is niet altijd zo. Wat is de beste manier om het hoofdstel zonder problemen op te krijgen?

Grapjasjes12

Re: Hoofdstel opdoen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:31

Rustige bewegingen. Iemand die niet gewend is aan opzadelen zie ik vaak te snelle, onzekere bewegingen maken met het hoofd vastpakken. Het paard maakt hier gebruik van door het hoofd omhoog te doen.

Loop zelfverzekerd op het paard af, doe de teugels om het hoofd, zonder te wachten. Ga naast het paard staan en doe je arm onder het hoofd door, in een vloeiende zelfverzekerde beweging en leg je hand op z'n neus (dus boven het snoetje).

Klaar is Kees.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:33

Wat ik altijd doe is eerst de teugels om de hals, dan pas het halster los, hoofdstel (bakstukken) in de rechterhand (ik leg dan tegelijkertijd mijn hand op z'n neus zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen) en
met links het bit in de mond leggen. Als het paard zijn mond niet wil opendoen moet je je duim even in de
mondhoek duwen. Daar zitten geen tanden en je raakt dus zijn tong aan. Als reactie hierop doet het paard
zijn mond open, zodat je het bit erin kan schuiven. Vervolgens hoofdstel over de oren heen en klaar :)
Verder zal degene die het hoofdstel voor jou in deed ongetwijfeld ook wel goede tips hebben. Je leert het
sneller als iemand het voordoet

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:05

Jannaa schreef:
Wat ik altijd doe is eerst de teugels om de hals, dan pas het halster los, hoofdstel (bakstukken) in de rechterhand (ik leg dan tegelijkertijd mijn hand op z'n neus zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen) en
met links het bit in de mond leggen. Als het paard zijn mond niet wil opendoen moet je je duim even in de
mondhoek duwen. Daar zitten geen tanden en je raakt dus zijn tong aan. Als reactie hierop doet het paard
zijn mond open, zodat je het bit erin kan schuiven. Vervolgens hoofdstel over de oren heen en klaar :)
Verder zal degene die het hoofdstel voor jou in deed ongetwijfeld ook wel goede tips hebben. Je leert het
sneller als iemand het voordoet

Zo doe ik het ook.
Ik denk dat het via een computer wat lastiger is om volledig te snappen, dus ik zou gewoon iemand op je manege gaan vragen, die het even rustig wil uitleggen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:32

phormicola schreef:
Rustige bewegingen. Iemand die niet gewend is aan opzadelen zie ik vaak te snelle, onzekere bewegingen maken met het hoofd vastpakken. Het paard maakt hier gebruik van door het hoofd omhoog te doen.

Loop zelfverzekerd op het paard af, doe de teugels om het hoofd, zonder te wachten. Ga naast het paard staan en doe je arm onder het hoofd door, in een vloeiende zelfverzekerde beweging en leg je hand op z'n neus (dus boven het snoetje).

Klaar is Kees.

Kan je mij dan ook helpen haha! mijn paard is 175, zodra die ze kop omhoog heeft blijft ze rustig een uur staan :D

ShoanaJ

Re: Hoofdstel opdoen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:01

oke bedankt! Vandaag ben ik weer gaan rijden en dr waren gelukkig 2 meisjes die me konden helpen. ik heb het nu zegmaar een beetje samengedaan. Zij zei wat ik moest doen en ik deed het :). Het ging al een stuk beter!