Aantal gram standaard winterdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Aantal gram standaard winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:31

Beste bokkers

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zit met een vraagje.

Mijn merrie krijgt elke winter een winterdeken op omdat ze het vrij snel koud heeft. Ze is er erg tevreden mee dus dat zit allemaal wel snor.
Een aantal jaren geleden heeft mijn moeder een deken gekocht op Jumping Mechelen, aan één van de standjes. Het heeft eigenlijk geen echt merk dus het is lastig terug te vinden op een site oid. Aangezien het deze winter wel erg koud geworden is zouden we er een dikker deken bij willen kopen om volgende winter bij de hand te hebben moest het nog eens zo sterk vriezen. Dit jaar was het een beetje behelpen met een fleecedeken eronder en een regendeken als extraatje erop (en om zeker te zijn dat ze overdag niet nat zou kunnen worden in het weiland).

Om te bekijken voor hoeveel gram we zouden gaan voor ons nieuwe deken wilde ik vandaag even bekijken hoeveel gram dit deken is. Alleen kan ik het nergens terugvinden op het etiket. Ik vroeg me dus af hoeveel gram een gewoon doorsnee (ik denk ook waterdicht) winterdeken is. Het heeft 45 à 50 euro gekost zei mijn moeder.

Paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nell_

Re: Aantal gram standaard winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:04

Ik denk 150-200grams. Hij ziet er niet mega dik uit.
Maar je kan evt ook gewoon een 200grams erbij kopen en die er over doen als het echt koud wordt in de winter.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:23

Ja, maar ik zou graag weten hoe een 200 grams eruit ziet dus, qua dikte. Want ik heb er geen idee van. In een gewone winkel kopen zien we namelijk niet zitten. We zouden liever willen bestellen :=

Maar als dit een 200grams is, dan heb ik wel een idee inderdaad.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:35

Wat is het merk ? (zie een plaatje aan de rechterzijde van de deken)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 03:45

Het is geen echt merk. Ik heb het zelf al een keer proberen opzoeken en kon toen amper wat vinden.
'Only You' heet het.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 07:38

maakt het veel uit dan hoe dik dit deken is? Als je een lekker warm deken wilt voor volgende winter koop je toch gewoon een 300 grams er bij?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:15

je kan toch in de winkel kijken.
en dan naar wens op internet gaan bestellen.
vaak heb je de zelfde merken op internet nog goedkoper ook.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:17

Per deken verschilt het.
Ik heb bijv een 200 grams deken die heel dun aanvoelt! Maar is écht een 200 grams. Anderen zien er misschien dikker uit en voelen ook dikker.
Dat is lastig te zeggen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:25

Ik heb geen idee hoe een 300 grams eruit ziet en of het überhaupt dik genoeg is. Of net andersom, dat het niet TE dik is. Zo vanzelfsprekend is dat voor mij dus niet _O-
Daarbij zou ik ook gewoon graag weten hoeveel mensen schatten dat dit is want ik heb geen flauw benul hoeveel gram er nu eigenlijk op ligt. (lijkt me wel logisch dat je zoiets wil weten?)

Verder hebben wij erg weinig goede paardenwinkels in de buurt hier met een groot assortiment, en die mij ook wat meer uitleg kunnen verschaffen over dekens etc. Daarom stel ik de vraag hier. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mensen hier altijd hoor over dunne en dikke dekens. Niet over ... gram. Beetje lastig dus.

@ Nell_: Bedankt voor je schatting in ieder geval :) Ik had ook niet verwacht dat je er echt sluitend antwoord op kon geven hoor, maar dit is tenminste een richtlijn. Ik weet ook niet hoe standaard diktes van dekens zijn. Waar ik wel al achter ben is dat de maten gigantisch verschillen...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:23

Ik zou in ieder geval een goed passende deken kopen met een goede pasvorm.
De deken die je schimmeltje nu op heeft, ligt imo te ver achter op de schoft (kans op drukplekken) en ligt scheef.
Een deken met een goede pasvorm, die goed past, gaat niet scheef liggen.

Deze deken schat ik op 100 gram.
Ik zou zelf voor een 200 grams winterdeken kiezen. Kan je er altijd nog wat onder doen als het heel koud is.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:16

De foto's zijn al 2 jaar oud hoor, dus niet recent :P Het hing daar scheef na het rollen geloof ik. Het hangt niet standaard scheef gelukkig, kan me toch niet herinneren dat het nu scheef ligt (ze was toen wel teveel tonnetje rond, heeft dat er misschien ook wat mee te maken, dat het sneller gaat draaien?)

Maar passende dekens vinden met juiste hals is sowieso een probleem geloof ik. Ik heb 3 dekens van dezelfde maat, allemaal 125. Dit deken is iets te kort, ons zweetdeken ligt eigenlijk vrij goed maar is wel nipt, en ons vliegendeken is vréselijk te groot, vooral aan de hals waardoor het inderdaad te ver ligt op de schoft. We hebben dat dan ook maar 1 jaartje gebruikt en enkel als het echt erg was met de beesten. (Binnenkort geven we die weg.)

Alleen dacht ik dat dit deken wel vrij correct lag, maar enkel dat het iets te kort was.
Waar kan ik dan dekens vinden met nog een kleinere halsuitsnijding? Zijn er merken die bekend staan om hun kleinere halsjes? Het nadeel is dat ze verder paard gebouwd is. We hebben nog een 135 maat zweetdeken liggen en gaan die binnenkort eens proberen want mijn twee 125 maatjes zijn eigenlijk net niet passend genoeg.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:24

Anky ligt hoog, Weatherbeeta, Horseware, Bucas. Dat zijn de duurdere merken, maar ook de betere.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:31

Heel erg bedankt! Ik zal die merken eens even bekijken :) Ik geloof dat we van Weatherbeeta al een deken op het oog hadden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 14:06

Nog wel 1 vraagje: Hoe groot vallen deze merken uit?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:01

Anky valt normaal. WB valt ook gewoon normaal alleen die ligt bij mijn paard met veel front wat minder goed als de
rambo, amigo eskadron etc.

De amigo en eskadron sluiten bij de borst wat hoger en zitten daarom mooier. DE Wb hangt wat meer bij de schouders.
warrig verhaal maar lastig uit te leggen. :D

Mijn paard heeft van alle dekens maat 195 en merk weinig verschil in grootte.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:03

Mijn staleigenaresse raadde Harry's Horse aan. Iemand daar ervaring mee?
Ik ken harry's horse uiteraard wel maar ik heb er nooit een deken van gekocht :P

@ simonegek: Bedankt voor de uitleg :) Ik denk dat mijn dekens zo verschillen omdat de halsuitsnijding verschillend is. Gisteren hebben we de dekens gemeten en mijn regendeken en zweetdeken zijn exact 125 (regendeken een tikkie langer) maar ons winterdeken mist 4 centimeter x) Waarschijnlijk gekrompen in de was :') Mijn vliegendeken kan ik me niet meer herinneren. Ik geloof dat die ook tamelijk correct was, maar weer zo'n gigantische halsruimte dat ze er half in verzuipt.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:10

Ik heb een 300 grams deken van Harry's Horse en deze heeft de winter overleefd. Het enige vervelende aan de deken was dat het klittenband bij de borst niet dicht kon bij mijn paard. Het kon wel dicht, maar zodra hij zijn hoofd naar beneden deed scheurde het open :S.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:24

Harry's Horse heb ik geen ervaring mee. Sluiten volgens mij wel vaak mooi hoog op de hals.

dacht dat ze ook heel geschikt zijn voor paarden met een flinke hals.?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:38

@ Mijny: Vervelend. Hopelijk heb ik daar geen last van.

Verder, erg bedankt voor de uitleg en hulp iedereen. Niet aankomende week maar die daarna gaan we eens naar een winkel die de staleigenaresse heeft aangeraden. Ik denk dat we een 200 grams zullen meenemen en eventueel een 300 grams voor erg lage temperaturen.

Voor nu is het niet zo'n probleem meer gezien de best aangename temperaturen. Overdag laten we haar deken nu uit want ze heeft het te warm. Enkel 's Nachts heeft ze het aan :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:55

ik denk gezien de prijs dat je nu een 200grams dekenen hebt, dat is een deken geschikt voor zachte winters of een frisse voorjaar of najaar.
de meest standaart deken is een 300grams, die kan in principe iedere nederlandse winter aan, maar als het echt heel koud word kan hij nog wel eens te dun zijn, maar dat verschilt erg per paard.
als je een paardje hebt met een smalle boeg/hals kan je het beste voor een hoog uitgesneden deken kiezen, die sluiten wat hoger waardoor hij niet te ver naar achter kan schuiven, zo te lezen heeft jou paardje eigenlijk een tussenmaatje, je hebt nu 125=175, maar zou eigenlijk 180 moeten hebben, sommige merken hebben dat maar als je een hoogsluitende deken neemt kan je ook gerust een 185 nemen, bij een deken die niet hoog sluit moet je dat niet doen want dan word door de grotere maat ook het gat voor de hals groter en dus te groot voor jou paardje.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:03

Bedankt voor de tip barbar :) Ik hou het in mijn hoofd voor het winkeluitje.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 01:21

Voor alle mensen die me hier hebben geholpen, even een update.

Vorige week zijn moeder en ik dus naar de winkel geweest om alvast een regendeken te kopen (wat achteraf bekeken al een 200 grams was en geen regendeken). Omdat het daar toch vrij prijzig was en ik op internet dezelfde dekens voor 30 euro minder kon krijgen, besloten alles op internet te kopen en het gekochte deken terug te brengen (mochten wel passen en passen deed het, dus kon op zich wel gewoon). We hebben daar een regendeken, 200 grams en 300 grams besteld, + de teddy fleece (die moest ik gewoon hebben _O-) Later is gebleken dat madam door een miscommunicatie 's nachts al met het in de winkel gekochte 200 grams deken op stal had gestaan, dus dat was niet meer in terugbrengstaat.

Bij deze is mevrouwtje dus 5 dekens rijker :P (hoezo verwend?)

Type: http://www.medhorses.nl/Paardendekens/Harryshorse/Harry%27sHorseBuitendekenThor0grBlackCoffee/product/detail%281988%29.aspx
Foto:
Afbeelding

Type: http://www.medhorses.nl/Paardendekens/Harryshorse/Harry%27sHorseDekenThor200grCastlerockCHECK/product/detail%282027%29.aspx
Foto:
Afbeelding

Type: http://www.medhorses.nl/Paardendekens/Harryshorse/Harry%27sHorseBuitendekenThor200gramEbony/product/detail%281012%29.aspx
Geen foto, was smerig

Type: http://www.medhorses.nl/Paardendekens/Harryshorse/Harry%27sHorseBuitendekenThor300gramEbony/product/detail%281991%29.aspx
Foto:
Afbeelding
Pony onthoofd _O-

Type: http://www.medhorses.nl/Paardendekens/Harryshorse/Harry%27sHorseDeken%27Teddyfleece%27navy/product/detail%28555%29.aspx
Foto:
Afbeelding

En haar blije koppie als afsluiter
Afbeelding

Pony vond het model spelen gelukkig niet erg :')

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:54

mooie dekens, liggen goed, alleen zie ik bij de 2e en de 3e foto de billen eruit steken, ik de deken wat kort of staat je paardje gewoon raar?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:00

We hadden hem gewoon wat naar voren getrokken om de sluiting makkelijk te kunnen dichtdoen. Als ze er een poos mee op stal staat zakt het vanzelf weer naar achter. :)
Met zo'n nul grams is het schuiven toch wat makkelijker x)