Pony mee op vakantie naar DE... iets speciaals regelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Pony mee op vakantie naar DE... iets speciaals regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:16

Ik ben van plan mijn pony zo nu en dan eens mee te nemen voor weekendjes naar het Sauerland in Duitsland om daar fijne buitenritten met haar te maken.

Weet iemand of dat zomaar kan? Dus of ik zonder meer met de trailer + pony de grens over mag?
Of moet er nog iets speciaals voor geregeld worden om de pony mee Duitsland in te nemen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Pony mee op vakantie naar DE... iets speciaals regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:18

volgensmij moet je als je internaltionaal gaat rijden een verband trommel voor paarden mee hebben, en en entingen moet en ook kloppen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:18

Officieel moet je volgens mij een gezondheidsverklaring, of zo iets, hebben van de dierenarts. Dat moet dan ook weer op de terugweg. Ik weet alleen niet of daar werkelijk op gecontroleerd wordt..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:20

volgensmij hoeft dat voor terug niet, maar voor heen wel

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:21

Voor duitsland heb je een speciale gezondheids verklaring nodig. Ik weet niet precies hoe het zit maar je moet dan een geel plaatje aan je hoofdstel doen zodat de boswachters zien dat je paard geënt is enzo. Misschien even navragen bij je veearts of anders de ambassade bellen?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:21

Ligt eraan hoe lang je blijft. Ik zal even in m'n berichtengeschiedenis zoeken. Heb ooit een topic aangemaakt voor NL-FR, neem aan dat het niet heel verschillend is met NL-DE.
Edit: dit stond er in mijn topic over NL-FR:
Marije_jiplover schreef:
Gezondheidsverklaring is wel verplicht, zowel van Nederland naar Frankrijk als weer terug. Hiervoor moet een dierenarts van de nVWA langskomen, chip en paspoort en gezondheid van je paard controleren en een papier uitschrijven.
Meer informatie hierover vind je hier: http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Dier/PRDIU-01.pdf

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:23

ik ben naar denemarken geweest 5 dagen met paard en voor terug hoefde er niet weer een da bij

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:27

Je hebt een gezondheidscertificaat nodig van een dierenarts van de nVWA, dit is 10 dagen geldig dus als je binnen die 10 dagen terugreist heb je geen nieuwe voor de terugweg nodig. Gele plaatjes is afhankelijk van welk Kreis je heen gaat, dit heeft niks met enting te maken maar is een soort "paardenbelasting" het geld wordt gebruikt om ruiterpaden aan te leggen. De stal waar je paard logeert weet vast of die nodig zijn.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:30

Heen wel een verklaring nodig van dierenarts,terug niet als je binnen 10 dagen teruggaat.
Hier bij ons zijn geen plaatjes nodig(hebben ook geen vastgelegde ruiterroutes)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

Let op waar je heengaat in Sauerland dat het niet te hoge bergen zijn,want daar is het niet echt lekker rijden.
Daar hebben wij een paar huizen op laten gaan,toen we hier naar toe zijn verhuisd

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:36

Denk er wel aan dat je die verklaring eventjes 150 Euro kost.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:46

Bedankt voor alle reacties.
Wel een hoop gedoe voor een (lang) weekend. Ik denk dat we er maar vanaf zien.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:46

De gezondheidsverklaring voor sportpaarden is volgens een europees besluit voor eendaagse grensovergangen al sinds 2004 niet meer nodig. Duitsland heeft deze regelgeving reeds in 2005 geimplementeerd. Nederland loopt hierin noog achter maar mag hier niet meer op bekeuren vanwege het bestaan van het europees decreet. Voor de liefhebbers, het gaat hierbij om decreet 2004/68/EG van 26-04-2004 artikel 8.

edit: nog even decreet nagelezen, geldt tot een maximum van 30 dagen. Indien het dier langer dan 30 dagen in het buitenland verblijft dient het certificaat te worden aangevraagd.
Laatst bijgewerkt door Tuihanti op 02-03-12 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:47

Ik ben ook in Duistland geweest, een week lang, met paard en trailer. Niet gecontroleerd, niet aangehouden, niets. Ik had wel paspoort bij. Verder niets bijzonders gedaan, alleen even goed opgelet met mijn wormschema, omdat ze met andere paarden stond. Dus even mest onderzocht bij terugkomst.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:51

Tuihanti, daar heeft TS niets aan, ze wil weekenden weg, niet 1 dagje.

Verder sluit ik me bij Delphi2 aan, dat is correct.

Maar: ik ben zó vaak met paarden de grens over gegaan de laatste 8 jaar en ik ben nog nooit aangehouden en gecontroleerd. Niemand die ik ken (en er wonen hier nogal wat hollanders en duitsers die paarden in holland kopen) is ooit gecontroleerd aan de grens, dus niemand laat een gezondheidsverklaring uitgeven door een DA.
Ik weet niet wat de boete zou zijn (als ie er al is ipv terugsturen) maar volgens mijn ervaring en die van iedereen die ik ken die met paarden over de grens rijdt (inclusief een handelaar die met zijn grote paardenvrachtwagen door heel Europa toert), is het risico echt te verwaarlozen en zou ik gewoon inladen en rijden. Wél paspoort mee natuurlijk!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:40

ja, dan zeg je als je aangehouden wordt dat je een buitenritje gaat maken en vanavond terugkomt :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:18

Tuihanti schreef:
De gezondheidsverklaring voor sportpaarden is volgens een europees besluit voor eendaagse grensovergangen al sinds 2004 niet meer nodig. Duitsland heeft deze regelgeving reeds in 2005 geimplementeerd. Nederland loopt hierin noog achter maar mag hier niet meer op bekeuren vanwege het bestaan van het europees decreet. Voor de liefhebbers, het gaat hierbij om decreet 2004/68/EG van 26-04-2004 artikel 8.

edit: nog even decreet nagelezen, geldt tot een maximum van 30 dagen. Indien het dier langer dan 30 dagen in het buitenland verblijft dient het certificaat te worden aangevraagd.

@Tuihani, bedankt voor deze info dit wist ik niet maar ik ben er blij mee, wij gaan wekelijks de grens over en ik ben nooit gecontroleerd maar het is goed om te weten. Ik zal het decreet opzoeken en doorlezen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:15

toch maar weer eens dieper in de materie gedoken:

Nach Artikel 3 der Richtlinie 2009/159/EG besteht die Möglichkeit, dass die Bestimmungsmitgliedstaaten allgemeine oder beschränkte Ausnahmen z. B. für Sport- oder
Freizeitzwecke in der Nähe von Binnengrenzen gestatten. Deutschland hat in § 38Nr. 4 der Binnenmarkt-Tierseuchenschutzverordnung davon gebraucht gemacht. Die
Ausnahmeregelung gilt für Pferde, die bei Ausflugsritten oder Ausflugskutschfahrten
für weniger als 24 Stunden die Grenze überschreiten. Bei Überschreitung der 24-
stündigen Frist ist für das Zurückverbringen der Pferde nach Deutschland nach einem Aufenthalt in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union oder der
Schweiz weiterhin eine gültige amtstierärztliche Gesundheitsbescheinigung erforderlich.

betekent zoiets van ja je mag met je paard duitsland in maar voor maximaal 24 uur.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:19

Helaas het eerste aangehaalde decreet gaat alleen over de invoer en doorvoer van dieren uit niet EU landen, en is dus niet van toepassing voor het overschrijden van de grens met je sport of recreatiepaard voor een wedstrijd/buitenrit of vakantie.

Helaas je laatste aangehaalde tekst gaat alleen over als je bij buitenritten/koetsrit de grens overschrijdt en binnen 24 uur terugkeert, dit is in NL ook zo. Helaas wordt hierin niet gezegd dar je je paard de grens over mag transporteren (dus per per trailer/vrachtwagen) voor een wedstrijd zonder gezondheidsverklaring.

Dus ik ben bang dat er (officieel) nog steeds gezondheidsverklaring nodig is om je paard (tijdelijk) de grens over te transporteren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:47

Ik ken wel mensen die voor 1 dag op wedstrijd gingen in Duitsland en gecontroleerd werden. Ze gingen zelfs bij de uitgang van het wedstrijd terrein staan omdat ze wisten dat er Nederlanders waren.

En ik ken ook mensen die gewoon een paard weg gingen brengen naar Duitsland en ook gecontroleerd werden. Natuurlijk kun je de gok nemen, want het is een hoop geld. En de kans is klein dat je gepakt wordt. Maar het kan dus wel.

En de gezondheidsverklaring is helaas voor Duitsland nog steeds nodig. Voor Belgie gelukkig niet meer.