Opnieuw leiderschap "verdienen"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zomers

Opnieuw leiderschap "verdienen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:24

Omdat ik mij nu aan het verdiepen ben in grondwerk en hierdoor nu veel boeken (en internet) lees, komen er ook wat andere vragen naar boven.

Veel wordt er gesproken over het leiderschap (passief of dominant). De leider moet goed in z'n vel zitten, dat is wel duidelijk.
Maar niet iedereen zit elke dag lekker in z'n vel. Je kan door verschillende situaties even uit balans raken, denk aan ontslag, gezondheid, overlijden (dit is nu niet voor mij van toepassing overigens, maar zijn slechts voorbeelden).

Niet elk paard zal van deze situatie gebruik maken, maar zijn er voorbeelden waarin jullie hebben gemerkt dat je het leiderschap opnieuw moest "verdienen".

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:31

Op moment dat je het leiderschap goed bevestigd hebt, dan kan er natuurlijk altijd een kleinere terugval zijn wanneer je zelf uit balans bent. Echter heb je dan dusdanige basis die al goed gelegd is, dat je daar altijd op terug kunt vallen.

Wanneer je echt volledig uit balans bent omdat je echt iets heftigs te horen heb gekregen/megemaakt(denk aan overlijden ed), dan zou ik ervoor kiezen om mijn paard even lekker op het land te laten staan. Je zadelt je paard dan bewust/onbewust op met emoties die van jou zijn en waar hij helemaal niets mee kan..

NYC2B

Re: Opnieuw leiderschap "verdienen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:16

Ik merk het heel goed aan mijn pony wanneer ik niet goed in mijn vel zit(ik kan soms het verschil daarin niet meer maken, dan denk ik dat ik me goed voel maar laat mijn pony mij zien dat dat niet zo is)
Zodra ik mij niet goed voel neemt mijn pony het over, hij zet mij dan op de ''veulen plaats'' naast zijn schouder.
Meestal laat ik het maar even gaan zodra dat gebeurt, bij een paard moet je niet liegen over je gevoelens.
Dus mocht het zo zijn dat jij je niet lekker voelt o.i.d dan kun je beter even iets anders gaan doen denk ik:)

Ik heb af en toe dat ik hem wel weer moet laten zien dat als ik me goed voel, dat ik het leiderschap dan ook weer over neem.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:27

Dat merk je wel denk ik, zeker als het nog niet heel duidelijk gezet is die verhouding.

Maar ik denk meer dat het dan een beetje uit balans raakt en niet gelijk dat je het opnieuw moet 'verdienen'

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:56

Ik zit momenteel in die situatie met m'n paard. Ik heb hem nu drie jaar en ik was al die tijd leider, tot meneer op een andere stalling komt te staan en baas is van alle merries/ Ik terwijl van job veranderd, te maken gehad met het verlies van m'n oma en wat minder tijd dus gehad voor hem. Nu ik terug wat meer kan gaan moet ik gelijk helemaal opnieuw beginnen. Hij denkt werkelijk leider te zijn over mij (is sowieso een uitprobeerpaard) en moet nu opnieuw veel grondwerk doen om dat terug te winnen