standrit Manege Smit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

standrit Manege Smit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:11

Hey bokkers!
Ik zou heel erg graag een keertje een een stranrit bij manege smit willen maken,
Heeft iemand ervaring met deze manege en buitenritten?
Bijv, hoe de paarden zijn,
Of je niet alleen maar gaat stappen en draven maar ook soms een galopje maakt.

Groetjes nikki

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:12

:D Ik denk toch dat je mensen iets langer de tijd moet gunnen dan 30 minuten om te reageren! :)

Sorry, zelf geen ervaring bij Manege Smit, alleen bij Recreatie De Stal (http://www.manegerecreatiedestal.com). Zit daar ook in de buurt, meer richting het duin.

1234

Re: standrit Manege Smit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:54

annknowles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:47

Ik rijd zelf bij Manege Smit, ik kan je de buitenritten zeker aanraden!
Qua paarden verschilt het, er zitten actievere en iets slomere paarden tussen!
Paarden worden ingedeeld naar rijervaring, en de buitenritten zijn best actief!
Stap, draf en galop is naar mijn mening goed verdeeld, dus je doet een beetje van alles!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:49

Zo'n 300 meter verder zit manege Bakker, daar ben ik zelf geweest en beviel prima, superpaarden, draf stap en galop ook op het strand en niet zulke grote groepen.
Ik vond manege smit er vanuit de verte wat minder uitzien.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:29

Ik heb een jaar geleden ongeveer bij manege Smit een buitenrit gemaakt, paarden zagen er goed uit.. en worden goed verzorgd. maar het personeel vond ik een beetje 'onaardig' zegmaar.. er werd bijna niet gepraat tijdens de buitenrit.. en je hobbelt in een groep van 10 tot 15 paarden achter elkaar aan.

ik rij bijna elke week bij manege Bakker een buitenrit. ( die zit op 200 meter afstand van manege Smit )
Dit bevalt mij veel beter ! Vooral de paarden en het personeel.
je hebt veel meer afwisseling kwa gangen. 'draf, stap, galop'. Het is bij mij wel zo het geval dat ik een 'Priverit' maak. Dat kost welliswaar 40,- Duurder. Maar het is echt het geld waard !
de begleidster Christa Lubbert kan ik zeker aanbevelen. een jonge meid van 18 die erg spontaan er erg enthousiast is ! Succes met beslissen. :D
btw, op manege bakker zou ik voor het paard Ransom kiezen.. een paard dat heerlijk doorloopt, en lekker mak is.. vooral in de galop zit ze heerlijk !
en nog een dingetje hihi, Als je zo'n 'priverit' maakt.. mag je op het strand ook even in de rengalop ! wat in een groep natuurlijk niet mag. *D

Cd88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:12

manege Smit en Bakker gaan met hele grote groepen het strand op. je kan beter een strandrit maken bij "recreatie de stal" dat 10 minuten dichterbij het strand zit (aan dezelfde weg) en maar met max. 6/7 paarden rijdt en vaak met minder. de paarden zijn super fijn, niet wild maar ook geen sukkelaars. het tuig is echt goed. heerlijke zadels dus nooit zadelpijn. de mensen die daar rijden komen er uit het hele land voor. ook de dagtochten op vrijdag naar het amsterdams waterleiding gebied zijn super gaaf. je komt gerust 150 damherten tegen. lunchen bij pannenland pannekoekenboerderij en dan weer heerlijk terug. je paard staat altijd gezadeld klaar. je krijgt gratis een kopje koffie of thee voordat je op stapt. ik heb overal op het strand gereden maar dit is echt de beste stal die ik ken. ik kan het iedereen aanbevelen. (http://www.manegerecreatiedestal.com).

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:05

Cd88 schreef:
manege Smit en Bakker gaan met hele grote groepen het strand op. je kan beter een strandrit maken bij "recreatie de stal" dat 10 minuten dichterbij het strand zit (aan dezelfde weg) en maar met max. 6/7 paarden rijdt en vaak met minder. de paarden zijn super fijn, niet wild maar ook geen sukkelaars. het tuig is echt goed. heerlijke zadels dus nooit zadelpijn. de mensen die daar rijden komen er uit het hele land voor. ook de dagtochten op vrijdag naar het amsterdams waterleiding gebied zijn super gaaf. je komt gerust 150 damherten tegen. lunchen bij pannenland pannekoekenboerderij en dan weer heerlijk terug. je paard staat altijd gezadeld klaar. je krijgt gratis een kopje koffie of thee voordat je op stapt. ik heb overal op het strand gereden maar dit is echt de beste stal die ik ken. ik kan het iedereen aanbevelen. (http://www.manegerecreatiedestal.com).

Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaand verhaal! Heb afgelopen vrijdag weer een dagtocht bij Recreatie de Stal gedaan. Was weer super! Dierentotaal: 179 herten, 2 reeën, 5 konijnen, een vos en een buizerd gespot :-) Normaal lopen er ook nog van die rooie oerossen maar die haddenvrijdag een dagje vrij denk ik :D En ik mocht weer een dag genieten van mijn grote liefde en dondersteen Hannes <3

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:34

Ik vind die grote groepen bij Smit heel erg meevallen. Ik ga ook liever op pad met 10 of 12 mensen en een fijne en geïnteresseerde voorruiter die duidelijk aangeeft wat we gaan den, dan dat ik met die paffende man van recreatie de stal op pad ga. Bij de dagtocht was het een soort van ongeregeld zootje en vond niet dat hij duidelijk aangaf wanneer we een overgang gingen maken.

Ook het feit dat de paarden al gezadeld staan vind ik niet fijn. Bij Smit kan je zelf poetsen en zadelen en controleren ze het even bij het opstappen.

Bovendien is Smit wat aardiger voor de portemonnee. 60€ voor een dagtocht tegenover 80€ ofzo bij de stal. En bij beiden is het excl. lunch. En ik vraag me af waarom het verschil zo groot moet zijn.

Mensen bij Smit vind ik zelf hartelijker dan bij de stal.

Bakker heb ik geen ervaringen mee.

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:11

Ik wilde eigenlijk niet reageren maar kan het toch niet laten ;-)

Persoonlijk rij ik juist liever met een kleine dan met een grote groep.. met name omdat ik het juist bij een grote groep vaak erg rommelig (lees: ongeregeld zooitje :P ) vind.. bijv. vooraan zijn ze al in draf en tegen de tijd dat je achteraan in draf kan zijn ze ondertussen voorin al gestopt.. Maargoed smaken verschillen :-)

Over de Recreatie kan ik alleen maar zeggen dat alle keren dat ik ben meegeweest er duidelijke aanwijzigingen werden gegeven. Er word duidelijk gezegd: "teugels op maat we gaan een drafje maken, of teugels op maat we gaan in galop". Ook aanwijzingen van hoe de duinen op of af te gaan worden duidelijk gegeven. Ik heb al bij vele maneges door heel Nederland buitenritten gedaan en een rommelige rit heb ik ook wel eens meegemaakt maar nooit bij de Recreatie.
Zelf poetsen en zadelen vind ik ook fijn maar ik snap ook dat ze het zelf willen doen: Het voordeel dat ze hun paarden zelf zadelen is dat ze zeker weten dat het goed gebeurd en dat hun harnachement niet beschadigt..persoonlijk heb ik bij een andere manege nog niet zulk mooi en goed onderhouden materiaal gezien. Zeker met tochten waarbij "vreemden" meerijden vind ik het helemaal niet slecht dat zij het voor je doen. Ik heb vaak genoeg gezien hoe mensen onvoorzichtig met het harnachement omgaan en met het opzadelen van het paard.
Het verschil in de portemonnee kan ik je niet verklaren al vind ik 80euro heel normaal voor een dagtocht. Dit betaal ik op andere plekken ook voor een dagtocht van 5 uur (excl. lunch(-tijd)). Ik weet niet hoeveel uur je rijdt voor 60 euro maar als je 5 uur rijdt vind ik het inderdaad ook erg goedkoop..
Als laatste wil ik nog kwijt dat "die paffende man" supergoed is voor z'n paarden en dat vind ik het belangerijkste!

Hoe het bij Smit is weet ik niet want daar heb ik nog nooit gereden.

biksie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:34

Citaat:
Cd88 schreef:
manege Smit en Bakker gaan met hele grote groepen het strand op. je kan beter een strandrit maken bij "recreatie de stal" dat 10 minuten dichterbij het strand zit (aan dezelfde weg) en maar met max. 6/7 paarden rijdt en vaak met minder. de paarden zijn super fijn, niet wild maar ook geen sukkelaars. het tuig is echt goed. heerlijke zadels dus nooit zadelpijn. de mensen die daar rijden komen er uit het hele land voor. ook de dagtochten op vrijdag naar het amsterdams waterleiding gebied zijn super gaaf. je komt gerust 150 damherten tegen. lunchen bij pannenland pannekoekenboerderij en dan weer heerlijk terug. je paard staat altijd gezadeld klaar. je krijgt gratis een kopje koffie of thee voordat je op stapt. ik heb overal op het strand gereden maar dit is echt de beste stal die ik ken. ik kan het iedereen aanbevelen.

Vond deze exacte tekst ook al onder deze topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1547352

Het lijkt hier meer op een reclame stunt van iemand die met een paar paarden zwart aan het bij klussen is, een daarbij de maneges die wel aangesloten zijn bij de FNRS maar een beetje afzeikt om meer werk te krijgen.
Als een eerlijke reactie van iemand die zijn indruk achterlaat over hoe het ergens was.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:41

Ik heb zelf een jaar of 9 bij Smit gereden. Je doet stap, draf en galop, commando's worden duidelijk doorgegeven.
Smit is denk ik wel het beste met strandritten in de omgeving, maar niet echt goed, vind ik zelf. De paarden moeten te lang lopen op een dag, staan bijna allemaal in een stand en het personeel is niet bepaald vriendelijk.

Bakker zou ik niet doen, paarden staan er heel slecht bij en ze nemen ook mensen zonder ervaring mee op rit. De Stal heb ik geen ervaring mee, wel kom ik ze vaak tegen. Dan dragen ze geen cap en zitten te roken...

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:22

biksie123 schreef:
Citaat:
Cd88 schreef:
manege Smit en Bakker gaan met hele grote groepen het strand op. je kan beter een strandrit maken bij "recreatie de stal" dat 10 minuten dichterbij het strand zit (aan dezelfde weg) en maar met max. 6/7 paarden rijdt en vaak met minder. de paarden zijn super fijn, niet wild maar ook geen sukkelaars. het tuig is echt goed. heerlijke zadels dus nooit zadelpijn. de mensen die daar rijden komen er uit het hele land voor. ook de dagtochten op vrijdag naar het amsterdams waterleiding gebied zijn super gaaf. je komt gerust 150 damherten tegen. lunchen bij pannenland pannekoekenboerderij en dan weer heerlijk terug. je paard staat altijd gezadeld klaar. je krijgt gratis een kopje koffie of thee voordat je op stapt. ik heb overal op het strand gereden maar dit is echt de beste stal die ik ken. ik kan het iedereen aanbevelen.

Vond deze exacte tekst ook al onder deze topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1547352

Het lijkt hier meer op een reclame stunt van iemand die met een paar paarden zwart aan het bij klussen is, een daarbij de maneges die wel aangesloten zijn bij de FNRS maar een beetje afzeikt om meer werk te krijgen.
Als een eerlijke reactie van iemand die zijn indruk achterlaat over hoe het ergens was.

Misschien heeft hij/zij haar verhaal gewoon gekopieerd omdat ze geen zin had om het hele verhaal opnieuw in een ander topic te schrijven?
FNRS zegt niets over of je goed bent met en voor je paarden dus wat heeft dat er mee te maken? Meer werk heeft hij ook niet nodig want de tochten zijn bijna altijd vol. Volgens mij wordt er ook niets afgezeken: er wordt alleen gezegd dat je met Smit en Bakker met grote groepen het strand opgaat en bij de recreatie met een kleinere groep, wat waar is, dus ik snap deze reactie niet helemaal....

Maar we dwalen af... De topicstarter wilde graag weten hoe het bij manege Smit is... :D

Kataklop72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:06

StableDoor schreef:
De Stal heb ik geen ervaring mee, wel kom ik ze vaak tegen. Dan dragen ze geen cap en zitten te roken...

Ehhh, juist ja. Sorry hoor, maar ik rijd nu al een aantal jaar bij De Stal en ik heb nog nóóit iemand zonder cap naar buiten zien gaan!

horse2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:20

Piep71 schreef:
Cd88 schreef:

Is echt een hele leuke manege, ik heb er afgelopen weekend gereden, zeker een aanrader! Hele gezellige mensen en een leuke strand/buitenrit...

Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaand verhaal! Heb afgelopen vrijdag weer een dagtocht bij Recreatie de Stal gedaan. Was weer super! Dierentotaal: 179 herten, 2 reeën, 5 konijnen, een vos en een buizerd gespot :-) Normaal lopen er ook nog van die rooie oerossen maar die haddenvrijdag een dagje vrij denk ik :D En ik mocht weer een dag genieten van mijn grote liefde en dondersteen Hannes <3

horse2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:20

Manege recreatie stal is echt heel leuk!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:31

Ik ben bij recreatie de stal geweest en vond het helemaal niets. De vrouw waar ik mee mee was, was wel aardig en de kleine groep vond ik ook wel fijn. Maar die man die ons ontving vond ik helemaal niets. Er werd rustig gereden, maar daardoor kon mijn paard niet goed galloperen. Dat vond ik erg vervelend, maar aan de andere kant ook wel fijn omdat ze de dag ervoor nog op dagtocht mee was dus voor het paard vond ik het wel fijn. Echter betaal ik er wel best wat geld voor en dan vind ik het niet fijn als ik niet gewoon lekker kan galloperen.
Iedere dag gaan de paarden naar buiten, er is dus geen enkele dag dat ze een dagje rust krijgen ofzo.. ook niet na een dagtocht. Als je veel paarden hebt kan dat wel, maar hij heeft slechts een aantal paarden. Toen ik wegstapte met het paard liep ze wat onregelmatig, niet kreupel maar alsof er iets niet goed zat in haar lichaam. Hoeven zagen er slecht verzorgt uit en toen ik mijn paard afzadelde zag ik witte haren onder het zadel. Kan natuurlijk toeval zijn maar toen zag ik dat alle paarden dat hadden. Het paard waar mijn vriendin op reed was niet voorruit te krijgen zonder de zweep te gebruiken..
Al met al zou ik daar nooit terug gaan. Nu lees ik over manege Smit goede verhalen, misschien dat ik daar eens ga kijken

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:05

vorige week weer een heerlijke dagtocht gereden bij manege smit. hadden enorm geluk met het weer en het was een gezellige groep. Een ruiter had zich geblesseerd, werd enorm netjes opgelost.
Hier een foto van de terugweg als sfeerimpressie (hier moesten we stilstaan om vervanging van de geblesseerde ruiter te regelen. paardje wat rechts staat, hield echter niet zo van stilstaan, vandaar dat ie wat buiten de groep staat):
Afbeelding

10 mei ga ik weer mee op dagtocht en 13 mei ga ik mee met de ontbijtrit!

Janehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:25

Ik wil binnenkort een buitenrit/strandrit doen met mijn vriendin in Noordwijkerhout. Ik zie nu dat er daar dus 3 maneges zijn die buitenritten doen, manege Bakker, manege Smit en de Stal. Heeft iemand ervaring met die 3 maneges, en dan vooral de buitenritten? Bijvoorbeeld of er word gegaloppeerd, en of de paarden ook leuk zijn? We zijn alletwee redelijk ervaren dus vinden het niet heel erg om op een paard of pony te rijden die wel een beetje pit heeft. Alvast bedankt! :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:32

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:49

Reed ik ten tijde van dit topic (2012) slechts af en toe bij manege Smit, nu ben ik al weer een tijd vaste klant.
Bij manege Smit worden alle gangen gereden. Echter, mocht het strand 'slecht' zijn en het niet veilig zijn en goed voor de paarden, dan wordt er niet op het strand gereden. Indien de groep het toelaat, kan het zijn dat er in het bos wat stukjes verruimd worden in galop. Rengalop wordt er al jaren niet meer gedaan (bij geen van de drie maneges geloof ik) dit ivm veiligheid. Groepen zijn max 12 personen.
Paarden worden goed verzorgd en komen veel buiten op de paddocks. Er zit van alles tussen: relaxed, eigenwijs, iets pittiger.

Zelf ooit een dagtocht gereden bij de stal, maar dat was voor mij eens en nooit meer. Ook nu als ik ze zie rijden, word ik er niet blij van. Alle paarden hebben strenge bitten in en de teugels op de onderste bitring.

Bij bakker ben ik nooit zelf geweest, maar heb er genoeg van gezien om er niet te gaan rijden. Ruiters met 3/4 spijkerbroeken, gympies, het wordt allemaal toegelaten en meegenomen.
De groepen zijn ook groot, regelmatig passeren wij groepen van 20 man met slechts 1 begeleider. Veel gaten ook in de groepen, waardoor passeren niet altijd even prettig is. Zeker als er gebaard wordt dat ze in draf mogen passeren, dan heb ik het al meerdere malen meegemaakt dat de groep ineens uit elkaar trekt en dat de achterste helft dus in galop passeert....niet fijn als je gepasseerd wordt....

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:48