AVS amateurkeuring 2012 zadelrubriek ( Help! )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassiie

AVS amateurkeuring 2012 zadelrubriek ( Help! )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:57

Halloo,

Ik ga voor het eerst mee doen aan de zadelrubriek van de amateurkeuring.
Heb wel al eerder mee gedaan aan het voorbrengen aan de hand. Maar heb eigenlijk nooit echt opgelet
hoe de ruiters er uitzien en hoe de zadelrubriek gaat.
Dus nou zit ik nog met wat vragen..
Misschien kan iemand mij helpen :D

Ik ben nog niet zo thuis in de dressuur en het moet allemaal volgens de regels van het knhs.

- Moet ik de manen wel of niet in knotjes/hengstenvlecht doen?
Ik las namelijk ook ergens dat ze het vaak bij de arabier weer mooier vinden als het gewoon los hangt. Klopt dit?
- Mag ik met chaps rijden of moet het echt met laarzen?
- Moet je dekje zadelvormig zijn of hoeft dit niet?
- Moet je ook galoperen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :D
Alvast bedankt!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:45

Alstublieft:)

INSCHRIJFVOORWAARDEN KLASSIEKE ZADELRUBRIEK
VOOR AMATEUR- NATIONALE C- EN CHAMPIONSHIP SHOWS Doel van de rubriek is het aanbrengen van een rangvolgorde in een groep van Arabische Volbloedpaarden die aangeeft welke paarden naar het oordeel van de jury door hun bewegingen, gedrag en voorkomen betere c.q. mindere eigenschappen blijken te hebben als rijpaard. In aanmerking komen bij het AVS geregistreerde Arabische Volbloedpaarden van vier jaar en ouder en bij internationale keuringen dienen de paarden in een WAHO geaccepteerd studbook te zijn ingeschreven. Paarden die 3 maal winnaar zijn geweest van de zadelrubriek op een Nationale C show, zijn welkom op de jaarlijkse Nationale Championship Show maar zijn uitgesloten van deelname op de Nationale C Shows en de Amateurkeuring. Minimale leeftijd van het paard voor deelname is 4 jaar.

Voorwaarden voor toelating en beoordeling zijn :
dat het paard : en de ruiter/amzone :
rad en regelmatig is
gezadeld is met een dressuur of een veelzijdigheidszadel op een bij voorkeur zadelvormige shabrak
niet is opgetoomd met martingaal of andere
hulpteugels (een voortuig is wel toegestaan)
gereden wordt met een volgens KNHS norm dressuur goedgekeurde neusriem
gereden wordt met een volgens KNHS norm dressuur-goedgekeurd dressuur bit
vrij is van bandages of peesbeschremers
correcte wedstrijdkleding draagt volgens de geldende KNHS normen
rijdt met KNHS-dressuur goedgekeurde sporen
indien van toepassing, rijdt met een zweep niet langer dan 1.20 meter
duidelijk zichtbaar het voorgeschreven arm, been of rugnummer draagt
de aanwijzingen van de ringmeester strikt opvolgt
gedurende de gehele rubriek op catalogus- volgorde blijft rijden, met inachtneming van voldoende afstand tot de andere deelnemers en
personen in de ring

Groepering:

Bij voldoende deelnemers is er een splitsing in drie rubrieken (merries, ruinen en hengsten).
Bij onvoldoende deelname (minder dan 3 per geslacht) kunnen ruinen zowel bij de hengsten als bij de merries worden ingedeeld.
Hengsten en merries worden in principe niet in eenzelfde rubriek samengevoegd.
Bij onvoldoende deelname in alle rubrieken kan hierop een uitzondering worden gemaakt als de ruimte en veiligheid dat toelaten.
Indien een rubriek in een binnen- of buitenbak van ca. 20 x 40 m. wordt beoordeeld, bedraagt het maximale aantal paarden dat gelijktijdig in een ring wordt toegelaten 10.
Bij 11 of meer deelnemers wordt een rubriek gesplitst in twee ongeveer gelijke groepen op catalogusvolgorde.
Op alle Nederlandse shows zullen de diverse zadelrubriekwinnaars van één show tegen elkaar uitkomen in een de kampioensklasse zadelrubrieken, welke direct zal plaatshebben nadat de laatste rubriek is verreden. De jury zal in dit kampioenschap de paarden niet meer punten maar alleen nog plaatsen in de volgorde van hun gezamelijke voorkeur.

Jurering
Er wordt gejureerd door twee juryleden , waarvan één minimaal een ECAHO B-list jurylid is en één een KNHS jurylid is met de bevoegdheid om minimaal M1dressuur te mogen beoordelen, die onafhankelijk hun eigen punten geven op een eigen puntenlijst gebaseerd op rastypische en gebruikstypische eigenschappen.

De jury ziet graag een ontspannen zo natuurlijk mogelijke presentatie en een mooi in de hand gesteld paard . Ruiter en paard als eenheid!

KNHS Jurylid beoordeeld: ECAHO Jurylid beoordeeld:
Rijvaardigheid
Verzorging
Beeld van het paard
Stap
Draf
Galop
Arabisch type
Stap
Draf
Galop

ARABISCH TYPE: Beoordeeld gebaseerd de zichtbare delen van het gezadelde paard.
STAP: Eventueel midden- en uitgestrekte stap op verzoek van de jury
DRAF: Eventueel uitgestrekte draf op een lange zijde op verzoek van de jury
GALOP: Eventueel uitgestrekte galop op de lange zijde, op verzoek van de jury
VERZORGING: Vóórkomen van ruiter/amazone en het vóórkomen- en optoming van het paard
RIJVAARDIGHEID: Houding en zit van de ruiter/amazone en het effect van de hulpen
BEELD VAN HET PAARD: Impuls, rechtgerichtheid, ontspannenheid en aanleuning van het paard
Bij de drie basisgangen wordt gelet op:
RUIMTE VAN DE BEWEGINGEN: Ruimte, lenigheid en souplesse
REGELMATIGHEID: Tact, balans en coördinatie
DYNAMIEK: Het openen en sluiten van de gewrichten, stuwing en kracht
SYMMETRIE: Afwijkingen in de verticale vlakken, zoals maaien, scheppen, wijd gaan achter, en correctheid
Voor ieder onderdeel kan maximaal 10 punten worden behaald, waarbij beide juryleden onafhankelijk de drie gangen punten, in totaal derhalve 100. De ingeleverde puntenlijst bepaalt de uitslag welke door de rekenkamer wordt vastgesteld.

In geval van een gelijke totaalscore geven de punten voor Rijvaardigheid de doorslag. Indien dat geen oplossing biedt zal het KNHS jurylid alsnog een voorkeur bekend maken.