Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Harvey01 schreef:Ik rijd op hoog niveau en een zweep is al lang niet meer toegestaan, door een goede houding en een stille beenligging kun je je paard sturen en aanwijzingen geven. Ik gebruik ze niet als straf maar als begeleiding. Train ook vaak zonder zodat ik weet dat zij nog steeds goed op mijn been reageren.
Xip schreef:Op mijn bijrijd paardje rijd ik zonder sporen omdat ik hem niet ongevoelig voor hulpen wil maken. Hij moet echt nog leren om te reageren op de juiste hulpen, het mag allemaal nog wat sneller en wat beter. Als ik met hem verder zou komen zou ik misschien overwegen om sporen te dragen, maar dat zien we later wel.
Denise_billy schreef:verduidelijk/vervijnen.. het komt toch op hetzelfde neer? als ik mijn spoor gebruik.. dan snapt mijn paard het beter waardoor me hulp vijner is..?of zie ik dat verkeerd?

Harvey01 schreef:Ik rijd op hoog niveau en een zweep is al lang niet meer toegestaan, door een goede houding en een stille beenligging kun je je paard sturen en aanwijzingen geven. Ik gebruik ze niet als straf maar als begeleiding. Train ook vaak zonder zodat ik weet dat zij nog steeds goed op mijn been reageren.
Langcara schreef:Xip schreef:Op mijn bijrijd paardje rijd ik zonder sporen omdat ik hem niet ongevoelig voor hulpen wil maken. Hij moet echt nog leren om te reageren op de juiste hulpen, het mag allemaal nog wat sneller en wat beter. Als ik met hem verder zou komen zou ik misschien overwegen om sporen te dragen, maar dat zien we later wel.
Dan zou ik die nu juist om die redenen die jij geeft met sporen rijden. Juist om hem gevoelig te houden en te maken voor de hulpen. Want, daar zijn sporen voro bedoeld! Voor het verfijnen!
Maar gallop hulpen kent hij niet, of in ieder geval niet zoals ik ze ken
De eigenaar springt zelf aan door hem hard te laten draven en aan te tikken met de zweep. Ik vind dat niet zo mooi en ik leer hem liever netjes aan te springen, helaas stop ik binnenkort met bijrijden en heb ik niet zoveel tijd meer om hem wat te leren.