paard zenuwachtig , ongeduldig en shot bij het aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherbi

paard zenuwachtig , ongeduldig en shot bij het aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:07

hey, mijn paardje (4.5 jaar , 1.60 groot ) is tijdens het opzadelen heel zenuwachtig draait rondjes en van het moment dat ik de singel wil vast doen begint ze haar been te heffen en te shotten,hoe kan ik het haar afleren?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:27

Hoi, Niets afleren, als het mogelijk is moet je de pasvorm van je zadel laten controleren. Waarschijnlijk past het zadel niet goed. Te smal of te lang. Dit moet op 7 punten passen, indien het ergens niet past is het logisch dat je paardje dit wil ontwijken. Zelf loop je ook niet prettig op schoenen die een 1/2 maat te klein zijn. Misschien is een eenvoudige aanpassing mogelijk.
Succes.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:47

Zadel controleren is altijd goed om te doen. Maar ik denk eigenlijk gezien de leeftijd van je paard dat ze nog niet geleerd heeft om echt goed stil te staan. Veel jonge paarden zijn wat ongeduldig bij het zadelen. Leren stil te staan doe je door de momenten dat je paard uit zichzelf even stilstaat direct te belonen. Dan zal je paard snel genoeg doorhebben dat je dit van hem wil.

cherbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:58

Marjolijnvdh schreef:
Hoi, Niets afleren, als het mogelijk is moet je de pasvorm van je zadel laten controleren. Waarschijnlijk past het zadel niet goed. Te smal of te lang. Dit moet op 7 punten passen, indien het ergens niet past is het logisch dat je paardje dit wil ontwijken. Zelf loop je ook niet prettig op schoenen die een 1/2 maat te klein zijn. Misschien is een eenvoudige aanpassing mogelijk.
Succes.

tijdens het rijden en afzadelen hebik geen problemen, denk niet dat het met de maat te maken heeft, het zal wel met haar leeftijd te maken hebben maarzoek gewoon tips

cherbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:59

cherbi schreef:
Marjolijnvdh schreef:
Succes.

tijdens het rijden en afzadelen hebik geen problemen, denk niet dat het met de maat te maken heeft, het zal wel met haar leeftijd te maken hebben maarzoek gewoon tips

het is ook bij het winterdeken vastmaken

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:37

cherbi schreef:
Marjolijnvdh schreef:
Hoi, Niets afleren, als het mogelijk is moet je de pasvorm van je zadel laten controleren. Waarschijnlijk past het zadel niet goed. Te smal of te lang. Dit moet op 7 punten passen, indien het ergens niet past is het logisch dat je paardje dit wil ontwijken. Zelf loop je ook niet prettig op schoen

het is ook bij het winterdeken vastmaken

Ik denk ook dat het met de leeftijd te maken heeft. Belonen als ze stil staat. Oefenen met vastzetten zonder dat je opzadelt o.i.d. Gewoon dat ze leert stil staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:24

Als het paard bij het aan singelen schopt zou ik toch niet zo zeker van zijn dat het aan de leeftijd ligt.
Singel je niet te snel aan? Doe je dit wel gaatje voor gaatje, en niet in een keer flink aansnoeren. Misschien ligt de singel niet prettig.
Verder weet ik niet hoe lang je dit zadel hebt wanneer het voor het laatst nagekeken is maar jonge paarden veranderen snel dus lijkt me niet verkeerd om het een keer na te laten kijken als dit meer als 6 maanden geleden is geweest.

En voor de rest is het gewoon een kwestie van oefenen. Belonen bij het stilstaan, negeren wanneer die draait enzo.

Harvey01

Re: paard zenuwachtig , ongeduldig en shot bij het aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:16

Gelpad kan er al voor zorgen dat je paard geen hekel meer aan zijn zadel heeft. Ook kan het helpen om als je de singel eerst licht aantrekt je eerst zijn voorbeen naar voren licht zodat er geen haren klem zitten.