warmte schuren jonge pony, scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

warmte schuren jonge pony, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:40

Hallo allemaal,

mijn jonge pony (april 2010, dus bijna 2) had dat ze 24/7 buiten stond en de dagen begonnen te lengen, beestje ging verharen etc. ontzettende jeuk bij haar borst. Toen heb ik haar ingesmeerd met cardiflor. Dat leek opzicht te werken, maar het oppervlakte was toen groter waardoor ze misschien minder hoefde te jeuken?
Nu staat ze veelal op (een koude) stal en is (voor de sneeuw uit) weer ontzettend aan het jeuken, bij haar billen (regelmatig ontwormt na mestonderzoek) en aan beide kanten van haar nek. Behandelen met cardiflor heeft geen enkel effect gehad tot nu toe.

Toen hoorde ik een stalgenoot iets zeggen waar ik zelf ook licht aan gedacht had, zij had het haar van haar (toen veulen) jaarling afgeschoren.
Daarna even meningen gevraagd van mn oudstalgenoten en die kwamen er ook mee. Maar alleen de boeg, zodat ze wat extra warmte kwijt kan. En goed blijven kammen (ik kam/borstel me trouwens een ongeluk).

Ik twijfel een beetje, aangezien ze binnenkort weer 24/7 naar het land gaat én dan misschien al met een 2 jarige aan de dekens zou moeten (ook al zou het alleen de borst zijn die eruit gaat)
Haar moeder ging ook altijd ontzettend schuren als ze het te warm had, die schoor ik 'swinters en paste de dikte van de dekens aan, aan de pony.

Dus in principe denk ik: geen werk = geen deken --> een deken = scheren maar zou het beter zijn aangezien ze nu op het randje van 'tot bloedens aan toe' zit..??

Keet

Re: warmte schuren jonge pony, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:42

Als je alleen de borst scheert, hoeft ze geen deken op maar kan ze wel haar teveel aan warmte kwijt.

Jeuk is verschrikkelijk, erger als pijn :\ dus hup, direct eraf scheren en haar verlichting geven :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:48

Evelli, ik wou dat er een like knop op zat.. Bedankt voor je kort maar krachtige antwoord ! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:05

Heb ook een pony gehad met vachtbroei en die was zo opgelucht als ik haar schoor. Ging er helemaal voor staan en duwde zichzelf bijna tegen mijn scheermasjien.
Die was 3 toen ik haar voor het eerst schoor.

Dennis hier op bokt heeft de hele winter ponys met een blote borst butien lopen, heeft nooit zieken :n
Zo ken ik er meer :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:11

Oh! Dat is fijn om te horen.. Wil haar natuurlijk wel uit haar 'lijden' verlossen, maar om dat arme dier dan weer te moeten opzadelen met dekens of ziek zijn is ook niet leuk ;-)
Schoor haar moeder altijd helemaal, die stond dan ook met dekens 24/7 buiten..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:14

Jups, moet ff zoeken naar foto's. Gewoon van keel, hele borst (strook van ong 30 cm) en tussen de voorbenen door tot de singel. Voor sport pony's doet het niet alles, maar het helpt zeker wel een eind.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:17

Als het echt de warmte is zou ik idd gewoon de borst scheren, maar de zomervacht is in aankomst, die kun je door nu te scheren beschadigen met als gevolg vant zomer een rare plek op de plaats van scheren. :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:20

Jaa,, ben daarom wel een beetje huiverig Branka.. Maarja.. Een bebloede pony, is ook weeer zoiets ;-)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:21

Je kan gewoon scheren hoor :) zie je niets van in de zomervacht. Die groeit daar net zo hard als op de andere plekken :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:22

evelli de zomervacht zit er nu al onder he...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:23

Ja ik zou ook een stukje kaal scheren hoor :j .Mijn fjord heb ik helemaal moeten scheren vanwege de warmte ;( ,ze is een eczemer en dan is de jeuk helemaal ondragelijk.Dan maar een deken op,het is niet anders. -O-
Maar bij jou paardje is het misschien al voldoende om de borst/onderkant hals vrij te maken van vacht. :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:24

Ik zou idd ook gewoon scheren hoor, gezondheid op de 1e plaats :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:27

Om een idee te geven
Afbeelding

Ik scheer borstjes zo lang het nodig is keer op keer. Je zie er in zomervacht niets meer van hoor. Ook als ik rond deze tijd, of nog later zelfs, nog scheer. En zelfs als je een wat minder mooie zomer vacht zou krijgen, gezondheid gaat voor :).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:29

branka16 schreef:
evelli de zomervacht zit er nu al onder he...

Denk dat dat per paard erg verschilt :) die van mij is in november geschoren, maar nog geen zomervacht te bekennen.
Evenals alle andere paarden/ponys die ik de afgelopen jaren op diverse tijdstippen heb geschoren.
Heb nog NOOIT problemen met de zomervachten gehad :n

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:51

Dan heb ik weer een byzonder geval gehad, deze pony (van de manege) had een hele donkere vlek precies waar hij geschoren was geweest <<)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:56

Je kunt nog prima scheren zonder dat het problemen geeft voor de zomervacht !
Ik zou ook zeggen scheer boeg en deel van de hals zodat het paard frisse lucht op de huid krijgt. Mocht het niet helpen dan moet je misschien toch aan een schimmel of parasiet denken.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:53

Ze heeft het vlak onder de manenkam zitten, waarschijnlijk omdat ze daar het makkelijkste kan schuren. Ik denk zelf dan aan 1 of 2 banen vanaf het midden van de (onder)hals. Zal het er dan helemaal af moeten?

(Heb trouwens nog een dekentje liggen van haar moeder, die was moeder te groot. Die past ze gelukkig, dus mocht het nodig zijn, kan ik die er altijd nog op doen.. )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:25

Dat kan prima hoor :)
Het weer is nu erg zacht. Als het nog gaat vriezen, kan je dat dekentje er altijd nog op leggen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:01

alles eraf? :oo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:28

Weet je zeker dat het geen luis is? Komt toch betrekkelijk veel voor bij jonge paarden (bij verminderde weerstand).....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:08

Lizzzzz schreef:
alles eraf? :oo

Snorry, had die toevoeging niet gezien. Doelde op het eerste, 1/2/3 banen vanaf het midden :)

Mijn merrie had deze plekken onder haar vacht zitten van de broei:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door een VA vastgesteld als broei (wat is gaan smetten)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:59

Jeetje!! Maar het ziet er zo 'erg' uit ivm de smet denk ik he? Het is bij Sam helemaal (nog) niet erg...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:01

Dit gebeurt er als je er niets aan doet ;) pony stond op het moment van de fotos op het land lekker jong te zijn, dus had niet door dat ze er last van had.
Toen ik haar in handen had voor het ontwormen voelde ik allemaal korstjes in haar vacht en plekken.
Dacht dat het iets van schimmel was, dus gewassen met imaverol. En de veearts erbij gehad. Die zei direct scheren en luchten.
Dit kwam er onder de vacht vandaan.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:02

Ninx schreef:
Weet je zeker dat het geen luis is? Komt toch betrekkelijk veel voor bij jonge paarden (bij verminderde weerstand).....

Nu je het zegt, ze heeft het idd bij de staart en manenkam, niet erop maar aan de zijkanten en heeft een hele dikke vacht..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:32

Lizzzzz schreef:
Ninx schreef:

Nu je het zegt, ze heeft het idd bij de staart en manenkam, niet erop maar aan de zijkanten en heeft een hele dikke vacht..

Daarom vraag ik het, ik zag het op die typische plek bij de hals zitten... heb het vaker gezien, en dan was het meestal luis.
Je kunt de DA laten kijken, of misschien zelf eens in goed licht kijken of je 'beweging' ziet....
Luis verdwijnt alleen door te wassen.
Zelf geen ervaring mee uit de eerste hand, dus hierin kunnen andere bokkers of je DA je vast adviseren.