Ongeduld.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Ongeduld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:43

Mijn paard is één en al ongeduld. Ik mag blij zijn als ik de rust krijg om het zadel erop te krijgen zonder geheen en weer.
Het is ook een beetje het karakter & ras van het paard dat hem ongeduldig maakt. Nu zeg ik niet dat alle dravers zo zijn, want mijn verzorgpaard is geduldig zat. Maar hij stuitert letterlijk heen en weer.

Nu wil ik toch eens proberen om paard geduldig(ER) te krijgen dan hij nu is, om niet binnen 5 minuten paard gepoetst en gezadeld te hebben staan omdat hij anders de hele boel afbreekt. Onder het rijden is hij wel geduldiger al heeft die wel tempo maar dat heeft er niks mee te maken.

Nu vraag ik bokt of er tips zijn dat ik hem iets geduldiger krijg zonder dat het voor hem vervelend wordt maar wel gewoon even z'n rust vind zodat ik hem kan poetsen of zadelen of iets dergelijks.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:15

Hij moet leren dat hoe drukker hij zich gedraagt, hoe langer hij moet wachten... en hoe rustiger hij is, hoe sneller hij aan het werk mag :)
Tja ik weet natuurlijk niet hoe extreem het is (bedoel je met 'de boel afbreken' dit letterlijk of figuurlijk? want als hij bijvoorbeeld zijn halster stuk trekt oid zal niet niet veel aan mijn advies hebben :+ ). Wat gebeurt er als je gewoon wegloopt? Wordt hij dan nog heel veel drukker?
Wat als eerste in mijn hoofd opkomt is namelijk dat je pas verder gaat met poetsen/opzadelen/gaan rijden op het moment dat hij stil staat, en dat je hem negeert op het moment dat hij gaat 'stuiteren', dus gewoon weglopen... met iets anders bezig gaan oid...
Houd hem ondertussen wel in de gaten, en als hij dan stilstaat (al is het maar 1 seconde, vanuit daar kun je het verder opbouwen) ga je weer naar hem toe, beloont hem en ga verder met opzadelen/neemt hem mee naar de bak.
Je kunt natuurlijk ook voor de 'symptoombestrijding' kiezen en hem gewoon een pluk hooi geven tijdens het poetsen/opzadelen, maar dat zou niet mijn manier zijn en dan leert je paard alsnog niet om geduld te hebben :n

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:35

Bedankt ten eerste voor je reactie klimop.

Eten doet hem niks. De boel afbreken bedoel ik: Heen en weer lopen tot zover hij kan. Ik zet hem wel vast namelijk, doe ik dit niet gaat hij om me heen draaien. Hij gaat af en toe hangen, zich proberen los te trekken van waar die vast staat. Hoofd omhoog en proberen weg te komen. Maar niet extreem dat hij zichzelf op hangt maar meer het loperige.

Het probleem is hij wilt énorm graag maar het gaat net allemaal wat te traag voor hem :+
Hij is overigens 21 jaar dus niet zo'n jeugdig ding meer. _O-

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:46

Als hij niet zo druk wordt dat het 'gevaarlijk' is zou ik het toch expres gaan negeren (zoals eerder genoemd), zodat hij op een geven moment snapt dat hij pas weer aandacht krijgt/mag lopen als hij rustig stilstaat... de eerste paar keren moet je misschien erg veel geduld hebben maar uiteindelijk zullen ze wel een keer opgeven en alle 4 de voetjes aan de grond houden. Dat is pas het moment dat je hem losmaakt en tot die tijd moet hij gewoon wachten en net zo lang dansen tot ie het zat is :D Waarschijnlijk is menig bokker het niet met me eens, maar dit is mijn manier... zo heb ik ook mijn paardje afgeleerd om te gaan schrapen/draaien als ze aandacht wilde terwijl ze vaststond.. gewoon weglopen en pas weer terugkomen als ze rustig is.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:48

Je kan hem natuurlijk ook leren stil te staan met clickertraining, maar dat is imo de laatste optie omdat ik een hekel heb aan paarden (en dieren in het algemeen) vol te stoppen met voer, en ik begrijp dat jouw paard sowieso niet veel om eten geeft?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 19:19

Hij vindt eten wel lekker. Maar om er werkelijk iets voor uit te voeren niet. _O-

Maar ik ga je manier eens toepassen, niet geschoten is altijd mis. Bedankt. :j

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:28

Dat ' iets ervoor uitvoeren' is trouwens wel heel ironisch dat is dus juist niet de bedoeling :))
Maar eh.. in ieder geval succes en geen probleem hoor ;) Hoop voor je dat nog meer mensen reageren met tips!

Irma_Maandag

Re: Ongeduld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:31

Eens met de tips die reeds gegeven zijn die koersen op:

"Knup em maar een poos vast tot ie rustig is". Pas dan er opnieuw op af lopen om te gaan poetsen /zadelen ed. Wordt ie weer druk? Weglopen (liefst buiten zicht, maar dat jij em wel kunt horen).... klinkt het rustig? Kun je weer verder....