150 grams,of gelijk naar ongevoerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

150 grams,of gelijk naar ongevoerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:41

Dekentopic nummer zoveel.... ;)

Mijn pony staat eigenlijk de hele winter onder een 200 grams deken. Eerst 24/7 buiten,inmiddels 's nachts op stal.
Hij heeft een flinke vacht maar zweette er niet onder.
Helaas heeft hij deze deken vandaag gesloopt(snap niet hoe...maar hij is uit de weide geglipt en is in de sloot gaan spelen _O- )

Dus ik ging naar een ruitersportzaak voor een deken,meisje raadde me 150 grams aan,ipv dikker.
Omdat het nu al wat minder koud is.
Een o grams regendeken heb ik wel,maar is die overgang te groot??

de 150 heb ik gekocht,past helaas niet.
heb ook een 300 grams gekocht,alvast voor volgend jaar(er was uitverkoop :):) ), dat is voor nu wel erg warm he?want dan zou hij van 200 naar 300 gaan..

Voor morgen heb ik de 0 grams maar klaar gelegd,omdat ik niks anders heb.

maar nu dacht ik, maakt 150 of 0 grams veel uit?
om terug 'af te bouwen' en volgend jaar weer 'op te bouwen'.?
verkoopster vond de overgang van 200 naar 0 best groot...ik weet het eigenlijk niet??

Somebitch

Re: 150 grams,of gelijk naar ongevoerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:45

Ja lastig, ik zou de stap denk ik ook niet nemen, omdat het weer kouder gaat worden en het sowieso 's nachts weer gaat vriezen. Een nul grams deken heeft dan weinig nut, dan kan je hem net zogoed zonder deken zetten..

Dus ik zou toch snel opzoek gaan naar een 150 a 200 grams deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:46

ja voor nu moest ik even iets helaas...
0 grams vind ik net iets beter dan kaal ivm de regen (voor tijdelijk dus...dit weekend).
maandag fa ik terug naar de winkel,even kijken wat ik dan meeneem...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:50

Maar aan de andere kant, nu ik nog even 'nadenk' heeft het paard dus ook 200 grams opgehad toen het snachts nog -10 of hoger was? Want dat maakt ook weer verschil natuurlijk.

Die van mij had toen een 500 grams op en zodra de vries over was heb ik hem terug gezet naar 300 grams. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:52

ja,de mijne heeft alleen de 200 opgehad. Omdat hij toch een fikse vacht heeft...
dus in die zin,is een 0 grams weer niet zo dramatisch denk ik..

voor volgend jaar heb ik een 300(vind ik nu écht te warm voor hem),voor de koudere dagen,omdat ik hem dan hoop iets korter in de vacht te houden..

edit: misschien een staldeken of onderdeken onder de ongevoerde voor dit moment??

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:53

Als hij verder niet geschoren is dan kan dat prima hoor. Van de week wordt het alweer tegen de 9 a 10 graden. En vaak gaan bij 10 graden of meer gaan de dekens bij mij weer af. Als je maar oppast als het snachts weer kouder word, dan heeft ie waarschijnlijk wel wat meer nodig. Maar voor nu met deze temperaturen moet het best kunnen hoor. Wij hebben het sneller koud dan de paarden dat hebben :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:21

Mijn paard had even 300 op toen het zo heel koud was, daarvoor en erna 150 gram. Van de week stond hij te zweten en heb ik de 150 eraf gehaald. Hij staat weer lekker bloot....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:29

Ongevoerd heb je niet ZO heel veel aan.. volgende keer heb je meer aan 1 met een fleece voering.
Ik zou nu een 200 kopen, volgend jaar beginnen met een fleece gevoerde, dan naar 200 en dan naar 300..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:54

ik gebruik de ongevoerde voor de regen,niet voor warmte.
dus normaal in het vroege voorjaar of nazomer,als het flink regent maar nog warm genoeg is...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:41

Dan kan je ze beter bloot houden, een nat koud dek waaronder ze hun haren niet op kunnen zetten is niet heel bevoordelijk..
Met fleece gevoerd geef je de warmte terug die ze verliezen doordat ze hun haren niet overeind kunnen zetten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:03

Aangezien je paard een dikke vacht heeft en de hele winter onder 200 gram stond kan hij nu zonder deken buiten en binnen staan. Met regen zou je er een regendeken op kunnen leggen maar vind ik in principe niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:02

ik heb hem nu toch nog maar onder de 150 gezet.