nieuwe shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelienT

nieuwe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:01

Wij hadden een kwpn-er van bijna 25 en een shetlandertje van 18. alletwee ruin.
Dat waren hele dikke maatjes.Iedereen vond het niet normaal hoe die 2 aan elkaar verknocht waren.
afgelopen dinsdag hebben we ons oude paard tot ons verdriet moeten laten inslapen.
De shetlander was totaal over zijn toeren.
We hebben er meteen een even oud shetje bijgekocht, een merrie. die stond bij 2 andere paarden .
Maar onze shet is bang voor haar. hij durft niet bij de hooiruif komen. de merrie staat daar en jaagt hem weg.
Ze loopt ook de hele dag achter hem aan, en dat lijkt wel te klikken. hij wordt ook wel wat rustiger.

Ik zet ze nu een paar keer per dag apart , zodat hij ook kan eten. dan valt hij erop aan. Alleen weet ik niet of dit de juiste manier is, of dat ik ze het moet laten uitvechten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

xCelestee

Re: nieuwe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:29

Ik denk dat het toch wel een dominant merrietje is dat jullie er bij hebben gehaald. Op zich als even de 'rangorde' wordt bepaalt lijk mij dat zij eerst kan eten en daarna de ruin.. Misschien gewoon een keertje uit laten vechten en als het heel erg wordt er tussen springen?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:32

mischien beter op zoek gaan naar een niet dominante pony
dit klinkt best sneu voor jullie oude shet

evelienT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:21

Ja inderdaad is het een dominant merrietje.
We hadden ons shetje wat pittiger ingeschat, maar hij is toch erg onderdanig.
Voor onze kwpn er had hij totaal geen ontzag. hij was de dominantste. daarom wilden we een pittig shetje erbij.
Maar we blijven het nog maar even aankijken en in de gaten houden.
Het lijkt vandaag iets beter te gaan.

Ze moeten ook aan elkaar wennen. ze zijn 7 jaar samen geweest. en nu opeens een ander. voor allebei de shets moeilijk.

Anoniem

Re: nieuwe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:23

Meerdere voerplekken maken? Zodat ze altijd kunnen eten, zonder weggejaagd te worden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:26

Inderdaad een goeie, aparte voederplekken maken!
Ik zou het even aankijken, ze moeten toch nog heel erg aan elkaar en de nieuwe situatie wennen!
Mocht het echt niet gaan klikken, kun je altijd nog gaan kijken voor een andere pony!

evelienT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:58

okee bedankt voor de tips.
Ik heb het hier ook her en der gevraagd.

Men adviseert om ze niet apart te zetten, wel aparte voerplekken maken, maar niet met een lintje ertussen.
ze staan nu ca. 10 meter uit elkaar , het gaat redelijk. de ruin durft nu wat te eten. IK merk alleen dat onze ruin nog steeds zijn oude vriend zoekt. Hij is heel erg down, en daardoor schijnt onze nieuwe merrie dominant gedrag te vertonen. de ruin is nu mentaal erg zwak.

Dat schijnt in de paardenwereld meer voor te komen.

maar ze negeren elkaar nu, dus er zit vooruitgang in.