3 jarigge overal in bijten vooral hout

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patriciakk

3 jarigge overal in bijten vooral hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:43

ik heb n 3,5 jarige e pony.
hij doet enorm bijten in t hout,zijn deur,zijkant van de buitenwanden en ook plekken in de stal,
als hij los staat in de paddock,gaat ie ook staan bijten in t hout.
hij is ook best bijterig naar ons toe,niet echt bijten maar wel happen,naar mijn idee gewoon speels,hij doet t niet boos.

wil graag weten of dit'gewoon jong en speels gedrag is??? of iets anders??? en wat kan i doen??

heb al n appelbal opgehangen,van vlas naar stro gezet,3x per dag kuil voeren,hij komt er soms wel 3x uit,
hij loopt 3x per week onder het zadel,op de andere dagen los of longeren.

wacht jullie recties af..

gr patricia

Anoniem

Re: 3 jarigge overal in bijten vooral hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:47

Last van de tanden is een goede optie. Dat kan zeer doen en dan gaan ze bijten. Bel maar eens een tandarts :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:57

Hier ook, sinds hij begon met voortanden wisselen eigenlijk. Hij moet nog 1 setje, dus ik blijf op jacht naar takken en stammetjes om veilig op te knagen en tegelijk de rest beschermen door stroomdraad en cribbox.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:00

Het kan inderdaad met wisselen te maken hebben. Maar staat hij overdag wel buiten? Of komt hij er 3x uit om te poetsen en dergelijke? Zo'n jong paardje heeft het namelijk wel nodig om zich lekker in een paddock uit te leven met andere vriendjes.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:25

de tandarts is 3 weken geleden geweest en hij heeft n zeer goed gebit,heeft 2 ondertanden gewisseld,

hij komt er 3x per dag uit meestal elke keer n uurtje samen met onze andere pony,als t kan een middag op de wei,
mijn dochter doet ook vrijheidsdressuur en is daar ook veel uren per week mee bezig,dus wat beweging en afleiding betreft gaat t goed.

ik denk ook wel vaak verveling,maarja ik kan niet de hele dag hem bezig houden,hij staat nu eenmaal op stal met nog 20 paarden en ponys,besteden veel tijd aan hem samen met mijn dochter,
we hebben hem in sept gekocht en hij is al snel op de wei gegaan tot eind oktober,snacht op stal had hij alweer flin staat hout bijten en soms ook gewoon opeten.....

gr patricia

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:47

Paarden zijn lichamelijk ingesteld op minimaal 14 uur per etmaal kauwen. Als je paard niet aan die natuurlijke behoefte kan voldoen omdat hij te weinig uren van die dag de beschikking heeft over ruwvoer gaat hij last krijgen van maagzuur en gaat hij die kauwbehoefte botvieren op andere dingen zoals hout. Om dit te voorkomen kun je hem zn hooi in een fijnmazig hooinet geven, zodat hij langer met zijn portie bezig is en zn dagelijkse portie verdelen over meer kleinere gedurende de dag en avond.

Het happen naar jou toe is hengsten/ruinen gedrag en een kwestie van opvoeden, dit heeft niets met houtvreten te maken